AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Gyertya hiba jelei tünetei okai és cseréje

Gyújtógyertya a benzin üzemanyagú autók motorjának indításakor gyújtja be a motorban összesűrített benzingőzt a megfelelő ütemben. Idővel elhasználódik, cserélni kell.

Gyertya hiba lehetséges okai, hatása az autó működésére és javaslatok javítására

Sok probléma felmerülhet, ezeket megpróbáltuk összeszedni, hogy segítségére legyünk Önnek a hibafelismerésnél. Ha ránézünk a gyújtógyertyára különböző hibajelenségeket fedezhetünk fel. 

Keresse meg autójához megfelelő gyertyákat:

 

A lenti táblázat segít, hogy megkülönböztessük a rendellenességeket, és esetleg megpróbáljuk kideríteni a hiba okát. Ha sikeresen kiszereltük a gyújtógyertyát, annak elektródái megmutatják a jármű motorjának állapotát, a hengerekben lévő tüzelőanyag-levegő keverék arányát is. Ha van egy kis rutinunk, lehet ,hogy orvosolni tudjuk a legsűrűbben előforduló hibákat is A gyújtógyertya a gyújtórendszer leggyakrabban cserélt, és igen fontos alkatrésze. A gyújtógyertyára üzemszerű állapotában a minimális elektróda hézag, valamint a porcelán szigetelőcsúcs szürkésfehér-szürkéssárga, vagy őzbarna elszíneződése utal. Ebben az esetben a motor beállítása helyes, a gyertya hőértéke megfelelő.

 

 Hiba neve  Probléma leírása  Lehetséges oka  Hatása Teendőink
 Koromlerakódás Finom fekete koromréteg fedi a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat Rosszul beállított keverékarány, túlságosan dús keverék, erősen szennyezett légszűrő, hibásan működő szívató, javarészt rövid szakaszokon használják a motorkerékpárt, túl hideg vagy alacsony hőértékű a gyertya A kúszóáram miatt nehézkessé válik a hidegindítás, egyenetlen lesz a gyújtás. Ennek következtében elégtelen üzemanyag juthat a katalizátorba, és károsíthatja azt Be kell állítani a keverékarányt és a szívatót, ellenőrizni kell a légszűrőt

Megolvadt elektródák

Karfiolos elektródák, esetleg gyertyaidegen anyagok kicsapódása Túlhevülés, izzás - például korai gyújtás - miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya A teljes leállás (motorkárosodás) előtt érezhetően csökken a motor teljesítménye Ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverék-képzést. Ki kell cserélni a gyertyát és az előírt nyomatékkal kell meghúzni az újat
Mázasodás Helyenként barnássárga, esetleg zöldes mázréteg alakul ki a szigetelőcsúcson Hamuszerű lerakódás képződik a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból Ha hirtelen nagy terhelést kap a motor, megolvad, és elektromos vezetővé válik a lerakódás Pontosan be kell állítani a keverékképző rendszert.

Megolvadt középelektróda

Megolvad a középelektróda, buborékos, szivacsos szerkezetű lesz a szigetelőcsúcs. Túlhevülés, izzás - például korai gyújtás - miatt égési maradványok az égéstérben, meghibásodott szelepek vagy gyújtáselosztó, rossz minőségű üzemanyag, alacsony hőértékű vagy nem előírásszerűen meghúzott gyújtógyertya Egyenetlen gyújtás, teljesítménycsökkenés Ellenőrizni kell a motort, a gyújtást és a keverékképzést, valamint azt, pontos nyomatékkal lett-e meghúzva a gyertya. Adott esetben megfelelő hőértékű új gyertyára kell cserélni

Lerakódás

Erőteljes lerakódás képződik a szigetelőcsúcson és a testelektródán a benzinben és a motorolajban lévő adalékanyagokból. Salakszerű réteg alakul ki a felületen Ötvözetalkotó anyagok maradhatnak vissza - főleg a motorolajból -, melyek aztán lerakódnak az égéstérben és a gyújtógyertyán Teljesítménycsökkenést és motorkárosodást előidéző gyertyaizzáshoz vezethet Ellenőrizni kell a motor beállításait, adott esetben át kell állni másfajta olajra

Olajfilm

Vékony, fekete olajréteg vonja be a szigetelőcsúcsot, az elektródákat és a gyertyaházat Túl sok az olaj az égéstérben, túl van töltve a motorolaj, erősen kopottak a dugattyúgyűrűk, a hengerperselyek és a szelepvezetékek Egyenetlen gyújtás vagy akár gyertyarövidzárlat, teljes működésképtelenség A motor ellenőrzése, helyes üzemanyag-olaj arány beállítása
Szigetelőcsúcs-törés Darabok törnek le a szigetelőcsúcsból Szakszerűtlen kezelésből eredő mechanikai sérülés. Kezdeti stádiumában általában csak hajszálrepedésként észlelhető. Szélsőséges esetben - főleg túlzottan hosszú üzemeltetés esetén - akár szét is robbanhat a szigetelőtest, ha lerakódás alakul ki a szigetelőcsúcs és a középelektróda között Egyenetlen gyújtás, olyan helyekre ugrik át a gyújtószikra, ahová nem jut el biztonsággal a friss keverék, kopogó motorhang Ki kell cserélni a gyertyát

Erőteljes elektródakopás

Szemmel láthatóan nagyon megfogyatkozott a közép- és/vagy a testelektróda Kikezdték őket a benzinben és a motorolajban lévő agresszív adalékanyagok, lerakódás következtében kedvezőtlen áramlási viszonyok alakultak ki az égéstérben, túlhevülés, nem megfelelő gyújtógyertya Egyenetlen gyújtás – főleg gyorsításkor (nem képes áthidalni a gyújtófeszültség a nagy hézagot), nehézkes indítás, kopogó motorhang Ki kell cserélni a gyertyát

Amennyiben szakszerű tanácsadásra lenne szüksége, vagy vásárolni kíván, a webáruházunk örömmel áll rendelkezésére, webáruházunkban és alkatrészüzletünkben egyaránt. Bosch, NGK, Denso és egyéb gyújtógyertya márkák közül választhat. Keressen bennünket, hogy olcsón juthasson a legjobb autóalkatrészekhez szakemberek segítségével.

A gyertya égésterébe nyúló résznek kinézetéből a motorban zajló égésfolyamat minőségére lehet következtetni.

Ez a módszer csak akkor ad értékelhető eredményt, ha a motorba a katalógus szerint megfelelő gyertya van szerelve. Általánosan elmondható, hogy a szigetelő porcelán barna vagy fehéres elszíneződése, és minimális koromlerakódás normálisnak tekinthető. Egy alapjáraton vagy kis terhelésen történő üzemeltetés más-más égési hőmérsékletet idéz elő a motorban. Ennek a megfelelően a gyújtógyertya vizsgálata csak akkor ad valódi eredményt, ha a vizsgálatot a motor optimális üzemállapotában történő használata után végezzük el.

Benzin üzemű autók működési elve röviden és a gyújtógyertya feladata, szerepe.

A feltalálójáról Otto-motornak, a köznyelvben szakszerűtlenül robbanómotornak, a műszaki szaknyelvben belső égésű motornak nevezett szerkezet ma a legtöbb benzin- sőt gáz- vagy alkoholüzemű gépkocsi erőforrása. Ez hajtja. Ez a motor négyütemű, vagyis egy-egy hengerében négy különböző folyamat megy végbe. Az első ütemben a szívószelepen keresztül a hengerbe beömlik a porlasztott üzemanyag és a levegő keveréke. Ilyenkor a dugattyú lefelé mozog. A szelepek bezáródnak, így amikor a dugattyú elindul felfelé, maga előtt tolja az üzemanyag elegyét, az besűrűsödik a hengerben és a nagy nyomás miatt fel is melegszik. Most érkeztünk el a gyújtógyertya szerepéhez, feladata a sűrített benzingőz begyújtása, berobbantása.

Gyújtógyertya működése a gyújtás folyamatának lépéseiben.

hideg meleg gyujtógyertyaFontos, hogy ennek a melegedésnek a hatására az üzemanyag ne gyulladjon be, viszont minél nagyobb a sűrítés, annál erősebb a motorunk. A harmadik ütemben gyújtja meg az üzemanyagot a gyújtógyertya, ami gyorsan elég, ezáltal kitágul, a dugattyút erősen lefelé löki, itt kapjuk meg a kívánt munkát. A következő fázisban a dugattyú ismét felfelé halad, maga előtt tolja az égésterméket, amely a nyitott kipufogószelepen keresztül távozik. Ebben a kis ismertetőben most az egyik legegyszerűbb, de rendkívül fontos alkatrész, a gyújtógyertya érdekel bennünket. Ez tulajdonképpen két egymástól elszigetelt elektródából áll. A középelektróda kapja a nagyfeszültségű áramot, amely áthúz a légrésen a testelektródához (ez a középelektróda fölé hajló rész), szikra keletkezik, amely begyújtja az összesűrített üzemanyag - levegő keveréket.

A gyújtógyertyát érdemes két szervizperiódus lejártával (általában 30 ezer kilométer) ellenőrizni és ha kell cserélni.

Fontos jelzés, ha olajat találunk az elektródákon, ez a hengerfej-tömítés vagy a dugattyú hibáját jelzi, és általában alaposabb diagnosztikára van ilyenkor szükség. A régebbi típusú, olcsó gyertyáknál az elektróda fogyása miatt növekedhet a hézag, ezt a hézagmérővel lehet ellenőrizni. A korszerű gyertyákra nem jellemző, hogy lerakódás képződik az elektródákon, amely szigetel valamelyest, gyengíti a szikrát, ez drótkefével távolítható el. A korszerű (ezüst- vagy platina) gyújtógyertyák akár 90, sőt 120 ezer kilométeren át is hibátlanul működnek, a szervizkönyv, a termékleírás tartalmazza az ellenőrzés és a javasolt csere időpontját. A gyújtógyertya hibáját jelezheti, ha a motor kihagy, rángat, erejét veszti, vagyis úgy érezzük, hogy az egyik henger nem működik vagy nem minden harmadik ütemben végez munkát. Ilyenkor a motort feltétlenül a lehető leghamarabb ellenőrizni kell, ha szükséges, ki kell cserélni a gyújtógyertyákat. Ez egyébként önbizalom-növelő művelet, szinte minden autós maga is el tudja végezni a szervizkönyv leírása vagy a neten fellelhető útmutatások alapján. A jobb alkatrész-kereskedésekben szívesen adnak felvilágosítást, hogy milyen kocsihoz milyen gyertya ajánlott.

NGK gyujtógyetya

NGK/NTK univerzális lambdaszondák (jellemzők, szerelési útmutatók)

 

Eredeti és hamisított NGK gyertyák megkülönböztetés

 


Alkatrészek akár 45% kedvezménnyel - Kovács Autóalkatrész Webáruház - Irány a bolt!