AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Gazdaságos autózás vagy ecodriving

Megint egy angol szó. Elé írtam a magyar jelentését, bár ennyit az átlag magyar autós is ért angolul. De mit is jelenthet ez a gyakorlatban, vagy másképpen: miért jó nekünk az ecodriving? 

Néhány alapelv betartásával 5, de akár 25 százalékos üzemanyagtakarékosságot lehet elérni.

Mindjárt az elején érdemes azonban emlékeztetni arra, hogy az ecodriving nem csak üzemanyagtakarékosság, de például a pótalkatrészek okos megválasztása is, mégpedig nem csak annyiban, hogy hol szerezzük be őket, de abban is, hogy milyen gyakorisággal és milyen tudatosan, mennyire előre megtervezett módon tesszük ezt. Az ecodriving alapja a gondolkodás, vagy másképpen a vezetéshez való hozzá állás megváltoztatását jelenti. Mentálisan kell felkészülni rá elsősorban, de mégis minden egyebet megelőz az egyszerűnek és logikusnak látszó feladat, hogy tudni illik nézzük már meg, milyen állapotban van a „verda”.

Gazdaságos autózás vagy ecodriving 10 alapelve

Futómű, kerék nyomás, gumik állapota és a felesleges terhek

Hogy csak a legegyszerűbbet említsem: megfelelő-e a nyomás a kerekekben. Csak ezzel ugyanis akár 10 százalékos üzemanyagtakarékosság érhető el. Aztán pillantsunk a futómű állapotára, majd az olajszűrű, a légszűrő életkora és hogyléte következik. Mindkét utóbbi képes nagy hatással lenni az üzemanyag fogyasztásra. Érdemes az „apróságokra” is odafigyelni. A felesleges kerékpártartó, vagy az autó csomagtartójában „felejtett” pótalkatrészek, kiszuperált fékbetétek, féktárcsák stb. szintén felesleges energiákat emésztenek fel, növelik a benzinköltségünket. És még sok apróság és kevésbé apróság, amelyeknek külön bejegyzést szentelek. 

Divat lett az ECO driving

A kétezer tízes évek divatja az ecodriving lett. Ahogy a 2000-2010-es években mindenki az autózás biztonságáról beszélt, néha csak papolt, úgy most a gazdaságos autózás a trendi. Nem véletlenül persze, hiszen nem olyan régen mi is megtapasztalhattuk, mennyit is jelent óvatosabban taposni a gázpedált, ha a benzin litere a 400 forintot veri. Persze nem csak ezért, hiszen a gyártók is szlogent faragtak az alacsony fogyasztásból, az ezzel együtt járó környezetbarát autózásból. A kétezres évek eleje a töréstesztekről, a 2010-es évek az alacsony fogyasztásról szólnak. Ha valami divat, akkor az annyit jelent, hogy aki tudja követi is.

Érdekes és tanulságos felmérés készült a Renault megbízásából 1659 18 és 60 év közötti, B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező úrvezető bevonásával arról, mennyire tarják fontosnak a gazdaságos autózást és mennyire valósítják meg annak alapelveit. Saját bevallása szerint a megkérdezettek 90 százalékának az a szándéka, hogy a gyakorlatba ültesse át az ecodriving elveit. 79 százalék egyenesen azt állítja, hogy ecovezető, vagyis gazdaságosan hajtja a járgányát. Nos a felmérés végzői szerint mindez, sokkal inkább a vágyak és az álmok kategóriájába tartozik, és nincs túl közeli viszonyba a valósággal, bár – elismerik egyben -, hogy a helyzet javuló tendenciát mutat, bár az autósok önképe elég messze van a valóságtól, a szándék határozottan tapintható, valami megindult, az autósok komolyan kezdenek a költségekkel számolni, van bennük határozott indíttatás az ecodriving megvalósítására, vagyis egyelőre a jó irányba tett fontos, de még elég kis lépésekről beszélhetünk.

 

További kapcsolódó cikkünk: Ecodriving és a sebesség