AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Fogadjunk, hogy fogalmad sincs mi az a lambdaszonda

Sose hallottál a lambdaszondáról? Ha véletlenül mégis ismered, akkor korábban örök életedre megtanultad, mire jó. Mivel nem vagy autószerelő, nem is kell tudnod a létezéséről. Ha azonban egy kicsit is érdekel a téma, érdemes néhány percet rászánnod erre a cikkre, hogy megismerhesd ezen méltatlanul elhanyagolt autóalkatrész minőségét.

A lambdaszonda értelme

 

Igazán korszerű motorvezérlő ma már nem készül lambdaszonda nélkül. A legtöbben, akik nincsenek benne az autós szakmában, valószínűleg még nem is hallottak a létezéséről, pedig több mint harminc éve benne van az iparban. Pedig lehet, hogy a hibás alkatrész az oka, hogy a kocsid többet fogyaszt, mint kellene. A szonda megszólalásig hasonlít egy gyújtógyertyára, de teljesen más funkciót lát el. A befecskendezőrendszer egyik nélkülözhetetlen érzékelője, oxigenszenzornak is hívjuk. A kipufogócsőben található, legtöbbször közvetlenül a katalizátor előtt. Egyes autókban már katalizátor utánra is szerelnek belőle. Sőt, olyan kocsi is létezik, akár négy-nyolc lambdaszondát tesznek.  A szerepe nagyon fontos, mert a kipufogógáz oxigéntartalmát méri, ezeket az adatokat a motorvezérlőbe továbbítja. Így dől el, az üzemanyag-levegő keverékéről, hogy milyen lesz. A csúcsa platinából készül, ami a gázban található oxigénnel találkozik. Belülre a levegőből kerül az oxigénből. A két oxigéntartalom között különbség van, ez pedig a feszültség változásaihoz vezet. Ez dönti el, hogy a befecskendező rendszer milyen keveréket állít elő. A nagyobb feszültség üzemanyagban gazdagabb keveréket teremt. A keveréknek mindig optimálisan dúsnak kell lenni, a motor így működik jól. A lambdaszonda ezért felel tehát.

 

Lambdaszonda rögzítés

 

Kopó alkatrész és túlfogyasztás

 

Nem csak küllemében hasonlít a gyújtógyertyára, hanem abban is, hogy kopó alkatrésznek számít, azaz bizonyos időközönként gondoskodni kell a cseréjéről. Erről az autód szervizkönyve rendelkezik, de általában 170-200 ezer kilométerenként szükség van egy újra. A rendszeres ellenőrzés azonban csak jót tehet: a szervizekben speciális mérőműszereket használnak erre a célra. A szondában egyébként az olaj, a fagyálló és a szilikon is károkat okozhat. Ezt követően különböző kisebb, de igen komoly hibák is előfordulhatnak, ha romlik az alkatrész állapota. Ha például nagyobb oxigéntartalmat jelez, mint amennyi valójában van a kocsiban, akkor a vezérlőegység intenzívebben dúsítja majd a keveréket, így többet fogyaszt majd a jármű. Ha azonban kevesebb oxigént jelez, mint amennyi a valóságban van, akkor a motort erőtlennek érzi a rendszer. Így aztán több termelődik nitrogén oxidból, ami károsítja a környezetet, és tönkreteszi a kipufogódat. A lambdaszonda egyáltalán nem olcsó, bizonyos típusok több tízezer forintba is kerülhetnek. Vannak persze olcsóbbak is a piacon, de azok használatát semmiképp sem javasoljuk.