AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Féktárcsa funkciója, diagnózis és javítás

A tárcsa minden fékezésnél nagy terhelésnek van kitéve, ezért a legmagasabb technikai követelményeknek kell megfelelnie. Ezért rendellenes használata csökkenti a fékezés biztonságát.

Féktárcsa anyaga, állapota és horgony funkciója és hatásai

A személygépkocsiknál a fékhatás egy anyagnak (fékbetét) egy másik anyaggal (féktárcsa) való dörzsölése által jön létre. A féktárcsa élettartama normál igénybevétel esetén két-három garnitúra fékbetét élettartamával ér fel. (vagy kb. 50.000 – 70.000 km.)

  Funkció Eredmény
A féktárcsa anyaga perlitszerű szürke öntvény A szürke öntvény ellenálló a koptató elhasználódással szemben, és bírja a nagy hőmérséklet ingadozást. A magasfokú fékteljesítmény elérése, ami biztonságot és tartósságot szavatol.
A felszín állapota Befolyásolja a tárcsa gépi megmunkálása, az oldal-irányú ütések nagysága, a tárcsák erősségének a különbsége, ezredmilliméternyi pontossággal. Megakadályozza a fékpedál lüktetését és a féknyereg károsodásának veszélyét.
Van egy horony (védővájat) a tárcsa rögzítő része és a dörzsgyűrű között. Ezzel a horony- technológiával nő a tárcsa védelme és csökken a repedés veszélye. A pontosan megtervezett horony a tárcsa tányérja körül megakadályozza a tárcsa túlhevülését.
KERESSE MEG AUTÓJÁHOZ MEGFELELŐ FÉKTÁRCSÁKAT ÉS RENDELJE MEG ORSZÁGOSAN KEDVEZŐ ÁRON:

 

 

Féktárcsa elhasználódás, ki kell cserélni, ha vastagságuk az elméleti határérték alatt van

Az elhasználódás határa a teljes tárcsa 10 %-a , szellőzés min. 2 mm.), ami a tárcsa élére a MIN. TH mellé van gravírozva és a katalógusban meg van adva.

Javaslat

A féktárcsát a betét cseréjekor ellenőrizni kell. Ajánlatos a maximális fékhatás elérése érdekében a betét és a tárcsa egyidejű cseréje. Az új tárcsát és a betéteket 200 km-en át be kell járatni.

Fontos

A tárcsákat feltétlenül párban kell cserélni, hogy elkerüljük az oldalanként eltérő fékezést.

 

Diagnózis Javítás
Kopásnyom a tárcsa külső peremén A betét és a tárcsa cseréje. Semmiképpen sem szabad a betétet ferdén megcsiszolva a kopott tárcsához illeszteni.
Felszíni elváltozások a betéten és a tárcsán. A tárcsa kinézete lakkszerű és kék. A betét és a tárcsa cseréje.
A tárcsa felületén horony és szakadás van. A betét és a tárcsa cseréje.

 

Pulzáló fékpedál fékezéskor, diagnózis és javitás

Diagnózis

Javítás

Meg kell vizsgálni a tárcsa oldalirányú ütését. A maximális érték nem lépheti túl a 0,08 mm-t.

A tárcsát cserélni kell, vagy ha a tárcsa szerelési technikája megengedi, meg kell keresni a legcsekélyebb ütést adó szöget.

A kerékagy oldalütése nem lépheti túl a 0,02 mm-t.

A kerékagyat cserélni kell.

A két tárcsa vastagsága közt párhuzamosan a különbség ne legyen több 0,02 mm-nél.

A tárcsák cseréje

A túl erősen meghúzott kerekekcsavarok vagy a tárcsa és a kerékagy nyomófelületének rossz tisztítása erősítik a tárcsák ütését.

A tárcsákat cserélni kell és a kerékcsavarokat nyomatékmérős kulcs segítségével a megfelelő forgatónyomatékkal meghúzni.

 

Az itt közölt értékek csak tájékoztató jellegűek. Kérdés esetén tájékozódjon a mindenkori gyártói adatokról.