AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

A fekete doboz elárulja, ki volt a hibás a balesetben

Egy szabályos új autóban 2022-től helyet kap a baleseti adatrögzítő, a „fekete doboz”. Sok más is felkerült az Európai Unió listájára, amik mind a biztonságot erősítik majd: autónk ébren tartani is megpróbálja majd a sofőrt. 

Rövidre zárja a csatát a biztosítóval

 

Pontos információkat egy repülőgép balesete után akkor tudnak adni, ha előkerült a gép fekete doboza – ezt mindenki tudja, aki néz híradót vagy katasztrófafilmet. Addig senki nem mondhat semmi biztosat. A személyautók kapcsán eddig erről nem beszéltünk – de az Európai Unió döntése nyomán 2022-től fogunk. Ebben az évben tesznek ugyanis kötelezővé sok olyan biztonsági berendezést, ami most választható, vagy éppen fejlesztés alatt áll. Az intézkedésektől a balesetek számának jelentős csökkenését várják, és ha belegondolunk, a fekete doboz, amely balesetnél rögzíti az adatokat, a biztosítókkal vívott csatákat is rövidre zárja. Mindenki mond, amit akar, a dobozban rögzült tényeket letagadni nem tudja. Talán lesz, aki már ennek hatására is megfontoltabban vezet, kevesebb ember köt ki kórházban, kevesebbszer kerül sor autószerviz látogatásra. A balesetek körülbelül negyedét meg lehetne egyébként előzni a követési távolság betartásával. Utána jön a figyelmetlen tolatás, parkolás, és az elsőbbségadás szabályainak be nem tartása, mint rizikófaktor. 

 

Autó koccanás

 

Figyelmezteti a sofőrt az autója

 

A lista egyébként nem rövid – ezek beszerelése nélkül 2022-től nem kerülhet új autó európai piacokra. A vészfék asszisztens például 60 kilométer/órás sebességig lesz képes állóra fékezni az autót, a sofőr közreműködése nélkül. Az újfajta biztonsági öv és a fekete doboz mellett kamerarendszer és érzékelők növelik a látóteret, és segítik majd a sofőrt a tolatásban egy szabályos új autóban. Ezzel a holt tereket akarják minél jobban kiküszöbölni – egy rosszul beállított visszapillantó is vezethet csúnya balesethez. Szükség lesz például intelligens sebességszabályozó rendszerre, sávtartó asszisztensre, és a jó autó ébren is tartja a vezetőjét. Olyan eszközöket is szerelnek majd be a járművekbe, amelyek figyelmeztetik a sofőrt, ha nem a vezetésre figyel vagy lecsukódik a szeme, az álmosság, szétszórtság, figyelmetlenség jeleit mutatja. Mindezek együtt radikálisan lecsökkentik a balesetek bekövetkezésének esélyét, hiszen kiküszöbölnek több emberi „gyengeséget”, figyelmetlenséget. 2050-re tűzte ki az EU a nagy célt: az autóbalesetek számának nulla közelébe csökkentését. Addig is több tízezer ember életét mentenék meg az intézkedések. Hogy mennyire növelik meg a költségeket egy új autó vásárlásánál – az majd kiderül.