AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Fagyállót, de milyet?

Senki sem vonja kétségbe, hogy autónk hűtőfolyadéka télen legyen fagyálló – ma már nem kell évente kétszer lecserélni, ugyanaz a folyadék jó télen és nyáron is. Na de mit töltsünk hűtővíznek, és mikor? Mindent a fagyállóról. 

 

Nem fagy meg, nem forr föl

 

Évekkel ezelőtt még azt írtuk volna a téli felkészítés kapcsán, hogy ne felejtsék el lecserélni a motor hűtővizét fagyállóra. Nyáron akár a sima víz is megfelelne a célra – desztillált vizet használtak általában-, de télen a „sima” víz megfagy. A hűtőfolyadéknak viszont keringenie kell a rendszerben, hogy a motor le tudja adni a működés közben keletkezett hőt, és ne melegedjen túl – télen ezzel fűtünk. Egy ventilátor a motorhőtől felmelegedett vízen fújja át a levegőt, amitől az is felmelegszik. Ma már az évenkénti két csere nem probléma, az átlag fogyasztónak is elérhető áron lehet kapni olyan hűtőfolyadékot, amely bírja a téli és a nyári körülményeket is. 2-3 évente kell csak lecserélni, attól függően, mennyit használjuk az autót. A hűtőfolyadék szintjét viszont ellenőrizni kell, és ha a folyadék nincs a megfelelő szinten, után kell tölteni a rendszert. Arra ügyeljünk, hogy lehetőleg ugyanazzal a típusú fagyállóval töltsük, és ugyanabban a hígításban, mint a már rendszerben lévőt! Apropó, hígítás. A fagyállót kétféle kiszerelésben lehet kapni. Az egyik az előre bekevert, amelynél nem nekünk kell vacakolni a megfelelő arányokkal.

 

Fagyálló

 

Magunk is „vegyészkedhetünk”

 

A rendkívül mérgező etilén-glikollal elérhető akár mínusz 73 fokos fagyáspont is, a kevésbé mérgező propilén-glikol mínusz 46 fok alatt fagy meg – tehát a mi körülményeinkhez, klímánkhoz mindegyik megfelel. Az előre bekevert fagyállók általában mínusz 25-35 fokra vannak bekalibrálva, de vehetünk koncentrátumot is. Egy táblázat segítségével magunk hígíthatjuk a sűrítményt, mi magunk állíthatjuk be, hány fokig állja a fagyot a folyadék. A keveréshez tiszta vizet soha ne használjunk, az ioncserélt a megfelelő; mielőtt bármit is beletöltünk a rendszerbe, nézzük meg a gépkocsi kezelési könyvét! Jó, ha kiderül például, hogy alumíniumos alkatrészek is vannak a hűtőrendszerben, mert ez esetben tilos foszfát alapú hűtőfolyadékot használni. Ez ugyanis az alumínium korrodálódását, idő előtti tönkremenését okozhatja. Az sem hátrány, ha esetleg kiderül, hogy vannak olyan típusok, márkák, amelyeket a márkaszerviz jobban ajánl egy bizonyos fajta autóhoz. Ne felejtsük el, hogy az ablakmosó is befagyhat: ott azt javasolják a szakszervizek, cseréljük le az ablakmosó folyadékot téli ablakmosóra. Ezzel az sem fordul elő, hogy amikor a fúvóka kipermetezi a vizet a szélvédőre, azon rögtön jéghártya keletkezik.