AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Automatika az autóban: leparkol helyettünk és jelez, ha bajba kerülünk

Tíz-tizenöt éve még sci-finek tűnt sok olyan szolgáltatás, ami ma egyre természetesebb és keresettebb – hamarosan pedig már kötelező lesz. Messze még a mindenhol közlekedő önvezető autó, de sok dolgot bízunk már automatikára. 

Jobban parkol az automata, mint mi tennénk

 

Hogy is hívják azt a dolgot az autókban, amitől magától is tud menni a kocsi? - olvastuk az interneten a gyakori kérdések között. Azt pontosan nem tudjuk, mire gondolt a kérdés felvetője, de egy mai autóban már rengeteg funkciót irányít automatika. Az első „Bádog Böskéket”, azaz a Ford T-modelleket még kézzel kellett kurblizni – mellesleg a motor működött a benzin mellett petróleummal és etilalkohollal is. 1926 óta szériatartozék az autó akkumulátor – most meg már egy számítógép az autó „agya”, ez fogja össze a fontosabb feladatokat. Az autónk magától leállíthatja, és szükség esetén újraindíthatja a motort dugóban araszolva, hogy ne fogyasszon annyi üzemanyagot. Megkeresi a legrövidebb utat, sőt, akár le is parkol helyettünk. Tíz éve még sci-finek tűnt, hogy ez a mindennapi élet része lehet. Az új autókba típustól függően kerülhet a parkolássegítő rendszer mellett sávtartó automatika is, ami segít a „helyünkön” maradni az úton. A fejlesztések egy része kötelező is lesz az Európai Unióban 2022-től, mert rengeteg balesetet lehet ezekkel megelőzni.

 

Modern autó hálórajza

 

A rendszer figyel, jelez, értesít

 

A visszapillantók kamerákra cserélése, a tolató- és egyéb fedélzeti kamerák elterjedése is javítani fogja a mutatókat. A követési távolság be nem tartása mellett a figyelmetlen tolatás, parkolás vezet leggyakrabban káresethez. Egyre népszerűbb az éberségfigyelő automatika is. Minél inkább elterjed az autókban, annál ritkább lesz az elalvó, figyelmetlen sofőr okozta baleset, az árokba forduló autó, éjszakai tragédia. A rendszer több dolgot is figyel, és ha problémásnak ítéli meg az adatok alapján a helyzetet, akkor hang- és fényjelzéssel figyelmeztet. A fáradtság jeleit többek között az irányváltások, a kormány mozdulatai alapján „olvassa le”. 2019. március 31-től kötelező az autókba automatikus segélyhívót is beszerelni, amely baleset esetén azonnal riasztja a központot, és továbbítja, hol, mikor történt a baleset. Az öntudatlan, súlyos sérült sofőr nem tud telefonálni. Így nem marad az arra haladókra a feladat, kockáztatva, hogy inkább videózzák a felborult autót, mint hogy segítséget hívjanak, pedig ezt kötelező lenne megtenniük. Talán jobb, ha az autónkra bízzuk a segítség riasztását, nem csak az arra közlekedőkre hagyatkozunk.