AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Az automata vészfékrendszer és amit tudni érdemes róla

Egyre több biztonsági technológiát alkotnak meg a modern autók világában. Viszont csak néhány tud tényleges hatékonyságával berobbanni a köztudatba. Az egyik ilyen az automata vészfékrendszer.

 

Mi is az az automata vészfékrendszer?

 

Régebben a légzsákon és az autók stabilizálásának szabályzásán volt a hangsúly. Ma már a vészfékrendszerek vannak középpontban. Mindez azért mert a felmérések szerint, akár 27%-kal is csökkenhetnek a baleseti arányok. Néhány éve megalkotott és azóta használatban levő vészfékrendszer az AEB (Autonoumus Emergency Breaking) egyik leghasznosabb, biztonságot adó rendszer lett az autókban. Maga a fékrendszer gyalogosokat, tárgyakat és egyéb utunkba akadt, potenciális ütközést sejtető tényezőt felismer. Radarok és kamerák segítségével tájékozódik. Képes bemérni a távolságot, érzékeli az autó haladásának sebességét és ehhez mérten, hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt az esetleges ütközésre. Amennyiben a jelzést a sofőr valami miatt figyelmen kívül hagyja, vagy nem elegendő erővel lép a fékre, a rendszer képes lelassítani vagy akár megállítani az autót. Jelentős mértékben csökken a baleset veszélye és a sérülések kockázata is. Ez a fejlesztés a fékrendszerek világában jelenleg dobogós helyen áll. Gyárilag beépített tartozék az új autókban. Utólag a beszerelés, főleg régebbi járművekbe nem lehetséges, mivel a rendszer nem működne tökéletesen.

Az autó automata vészfékrendszere

Mennyire bízhatjuk rá magunkat az AEB-re?

 

Bármikor előfordulhat, hogy csökken a figyelmünk, vagy akár hirtelen befékeznek, vagy kiugranak elénk. Vajon megbízható a rendszer annyira, hogy rámerjük bízni magunkat a mindennapokban? A válasz igen és nem. Hatékonysága néhány teszt után maga után von némi kétséget. Az időjárási viszonyok is képesek kihatással lenni az érzékelők pontosságára. Ködben és sötétben sem tud megfelelően működni. Terepjáróknak valószínű, hogy le kell tiltaniuk a rendszert, és ugyanígy tesznek a vagány sportkocsisok is, azokon a napokon, amikor nem szeretnék, hogy a fékrendszer akadályozza őket. Vagyis az általános közúti forgalomban tud nagyon jól jönni ez a fejlesztés. Nem bízhatjuk magunkat teljes mértékben a vészfékrendszerre. Ne essünk abba a hibába, hogy hagyjuk minden esetben az AEB-t fékezni. Figyelmünk ne lankadjon, ne kényelmesedjünk el a fékrendszer adta biztonságérzettől. Elég, ha tényleges vész esetén működik, így csökkentve az esélyét az ütközésnek, ezzel akár életet is mentve.