AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Szűrt leves, szűrt gázolaj

Lujó sohasem vett még használt autót. Ezt a Lujót az iskolában szedte még össze valahogy, cipelte magával a barátok útján, egy idő után még a családban is így hívták többen.

A szűrt gázolaj olyan mint a szűrt leves

szürt gázolaj, olajszűrő csereDr. Nádasy András volt ő amúgy, a közigazgatás peremén tisztviselősködött és megette már a kenyere javát, de innen a hatvanon a nyugdíjig még volt hátra éppen elég. Néha, amikor jött egy váltás, új főnök, még a széke is megingott, igazi perspektíva, esély az előrelépésre pedig egyáltalán nem maradt. A fizetése is stagnált régóta. Feleségének jobban ment valamelyest az ügyvédkedés, jó mestere volt a szakmájának, sok munkával tisztes, de messze nem sok pénzért. Az, hogy Lujónak régebben jobban ment, kiderült az autói sorából: volt Lada, 1300-as, igazi 1600-as, meg Samara is, és Volga, aztán jött a Volvo, az első Toyota, a legendás Carina E, az újabb Volvo, némelyik szolgálati kocsi volt, némelyik saját. Aztán már közös életükben vették meg az első Corollát és a Yarist, innentől indult a két autós korszak és innentől köteleződtek el igazán a Toyoták mellett. A következő körben Corolla Verso jutott az asszonynak, új Yaris Lujónak, aztán csak teltek, teltek az évek.

A Verso megérett a cserére. Korban is, kilométerben is ott járt már, hogy most még hét számjegyű az ára, egy év múlva biztosan jóval kevesebb lesz. Szerették pedig nagyon, ezzel járták be keresztül-kasul Európát, Bulgáriától Belgiumig, Portugáliától Ukrajnáig vagy harminc országot látott ez a kocsi. Egyszer cserélték a bordásékszíjat, kétszer a fékbetéteket, egyszer a tárcsákat, egyszer a kuplungszettet meg a gumiabroncsokat. Ezen kívül csak a szokásos tizenötezres szervizek voltak, és soha meg nem állt az autó sehol.

A legtöbb kilométer mégis Szeged és Budapest között került bele, alig volt hétvége, amikor nem Szegedre mentek, ha éppen másfelé nem akadt dolguk. Itt éltek szüleik, ide hozták az unokát, itt ették minden ilyen hétvégén a nagymama kiváló húslevesét, amelyet csak szűrt levesként emlegetet a család. Még egy szokás volt, a nagypapi miatt: pontban tizenkettőkor asztalhoz ültek, "grinicsi idő szerint" – mondták tréfálkozva. És, mert volt ismeretségük, gyakran itt Szegeden, a Kossuth Lajos sugárúton szervizelték az autót is, ha már erre jártak.

Ide került az első használt autójuk is, az egészen újszerű Lexus. Az asszony „autó formájú” kocsit akart az egyterű után, és a régit beszámítva ez kijött annyiból, amennyit egy olcsóbb újra rá tudtak volna szánni. Lujó meg tudta, csak akkor lesz az övé a mástól átvett autó, ha már megemelték egyszer, átnézték, kicseréltek mindent, amit egy szokásos szerviznél ki kell. Időpontot egyeztetett tehát.

Sohasem gondolta végig, hány szűrő is kell egy autóba. Mert ugye rendben van, olajat cserélni kell, jófajta szintetikus motorolajat betölteni, és akkor persze, hogy új olajszűrő is kell. Meg légszűrő is, hogy csak tiszte levegő kerüljön a motorba, a hengerekbe. És persze az utastér szellőztetőrendszerében, a klímában is van szűrő, pollenszűrőnek hívják talán. És akkor ott volt még egy, odakészítve a többi közé. Zoli, a szerelő mondta, hogy az az üzemanyagszűrő. A dízelekhez, a gázolajhoz ez is kell. Lujó megijedt kicsit, mert hallott egy másik márkáról, amelyben 180 ezer kilométer tájban kell cserélni a mikrofiltert, és az többszázezres nagyságrendű projekt. Itt nem erről volt szó, de kiderült, az útmutató nem a megfelelő szűrőt jelezte. Olyat mutatott, mint amilyen az Avensisbe kell, de a motorháztető felnyitása után azonnal kiderült, hogy itt másmilyenről van szó. Akkor az máskorra marad, nyugodott bele Lujó.

Mire elkészült a kocsi, Zoli kiderítette, hogy mégis van a másik fajtából is raktáron, előhozta a boltból és közölte, megemelik újra a kocsit, kicseréli azt is. Jó húsz percre becsülte a munkát. Lujó boldogan jelentette telefonon haza: odaér délre, együtt ehet a család, időben, mint mindig.

hamarosan kiderült, hogy baj van. Nem jött le a szűrő háza sem fogóval, sem kulccsal, semmiféle célszerszámmal, kézzel, gumicsíkkal, bármivel próbálkozott a két szerelő, meg sem moccant. Igen ám, van benne egy biztosító csavar, az nem engedi, jött a diagnózis jó húsz perc után. No, ez a csavar volt begyógyulva, de nagyon. Nem lehetett kicsavarni semmivel. Sem az ilyen sem az amolyan csavarhúzó nem bírt  vele. Ki kell bizony azt onnan fúrni.  Ehhez viszont le kell venni az egész házat. A kerék meg a váltó, a kardántengely között alig volt hely. És ez ide, az meg oda volt rögzítve, egyre bonyolultabbá vált a művelet. Sok-sok idő után mégiscsak lekerült az egység, kifúrták a csavart, kicserélték a szűrőbetétet, pánttal rögzítették a szűrőházat, visszakerült minden a helyére, alig telt az egész mintegy két és fél órába. Most 80-90 ezer kilométerig, 4-5 évig újra hozzá sem kell nyúlni.

Hazaérve hossza mosta a kezét. Az asztalon már csak egy teríték volt. Kisfiam, melegítem, szűröm a levest, mondta az anyja Lujónak. És nem igazán értette, miért mondja a fia, hogy csak a szűrést, a szűrőt ne emlegesd.

 

Autóalkatrészek és autós termékek. Kiválló minőség alacsony árak!