AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Lambdaszonda választása.


Lambdaszonda kereső országosan kedvező árakon és oriási választékban az alkatreszek.hu kínálatában. Ismerje meg az oxigénmennyiség mérő működését és rendelje meg autójához.

Lambdaszonda vagy lambda-szonda egy oxigénszenzor.

Lambdaszonda működése a benne lévő két elektróda közötti feszültségszinten alapszik, amit az az oxigén koncentráció határoz meg. Amikor a feszültsége kisebb az előre meghatározott értéktől, a kipufogógázban nagyobb az oxigéntartalom és a keverék üzemanyagban szegény, és fordítva.


Keresse meg autójához megfelelő lambdaszonda alkatrészt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


A lambdaszonda működéséhez minimum 300 C fok szükséges, ezért már az új típusú autókban fűtőszálat is építenek a lambda-szonda alkatrészbe. Ezt a vezetékek számából is megtudhatjuk. Három vezeték esetén egy a jelet továbbítja, kettő pedig a fűtést biztosítja a megfelelő hőmérséklet eléréséig. Négy vezeték esetén a földelés nem a karosszériára van kötve, hanem külön szálon fut. A lambdaszonda is kopó alkatrésznek számít. A lambdaszonda csere 200 ezer kilométerenként cserélni kell. Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

Lambdaszonda méri, érzékeli a kipufogó rendszerben az oxigén mennyiségét, javítja a motor teljesítményét és védi katalizátort és a környezetünket. Hibáját a műszerfal jelzi, cseréje egyszerű, ára kedvező.

A lambdaszonda tulajdonképpen egy szenzor. Érzékelő, mint a szénmonoxid-jelző készülék magja is, ez viszont az oxigént érzékeli. Oxigénszenzor.

Írják lambda-szondának is, felesleges kötőjellel. Nem ez a lényeg. A lambdaszonda nevét  leginkább a nyolcvanas évek végén, kilencvenesek elején tanulták meg az autósok. Nevét onnan kapta a lambdaszonda, hogy a tüzeléstechnikában a lambda görög betűvel jelzik azt az arányt, amely egységnyi tüzelőanyag tökéletes elégéséhez szükséges oxigénmennyiség és az ezt valóban tartalmazó levegőmennyiség összevetéséből származik. Ez már mutatja, hogy a lambdaszondának a minél hatékonyabb égéshez, az ideális üzemanyag – levegő arány kialakításához van köze. Másik fontos szerepe a környezetünk védelme, mivel használatával sokkal kevesebb káros anyag kerül a levegőbe a kipufogócsőből.

lambdaszonda, oxigénszenzor, maf szenzor  működési elve

A lambdaszonda alkatrészek működése, felépítése és szerepe.

Lambdaszonda, Lambda-szonda, Lambda szonda

Adatot ad, amelyből kiderül, hogy milyen a kipufogógáz oxigénszintje. Ha ez magas, akkor szegény üzemanyag-levegő keverék jutott a motor égésterébe, vagyis gyengébben teljesít a motor. Ha bizonyos szint alatt van, az jelezheti, hogy az üzemanyag egy része úgy távozik, hogy nem égett el, vagyis feleslegesen fogyaszt a motor. Meg a katalizátort is rongálja a túlságosan gazdag kipufogógáz. Valamennyi oxigén a katalizátor helyes működéséhez is szükséges. A lambdaszonda kézben eléggé furcsa szerkezet. Az ember azt hinné, hogy vízvezeték-szereléshez kell. Vagy valamilyen különleges gyertya. A lambdaszonda voltaképpen szilárd elektrolit (a két elektróda közötti „érintkezést” biztosító közeg –platinabevonatos vagy cirkondioxidos) ugyanis nem látszik. Ezt az érzékeny kerámiacsövecskét külső perforált fémház takarja. A negatív elektróda (mérőelektród) a kipufogógáz oxigénszintjét érzékeli. A pozitív elektróda pedig a külső levegőjét a két koncentráció különbsége, eltérése kelti azt a mikrofeszültséget, amelynek mértéke szolgál a mérés alapjául. A lambdaszonda csak 350 fok körüli hőmérsékleten kezd el működni, ezért ma már saját fűtése is van a legtöbbnek. (A tartósan nagy hőterhelés - 800-900 fok között -  viszont tönkreteszi a szondát.

Lambdaszonda felépítése Lambdaszonda működése

1. lyukacsos védőcső, 2. szonda ház
3. csőtoldat, 4. támasztó kerámiacső
5. tömítés, 6. szonda kerámia
7. belső elektróda csatlakozás
8. tányérrugó, 9. jelvezeték

Lambdaszonda hiba esetén autónk műszerfalán világít a motorműködés hibát jelzó ikon, ilyenkor be kell vizsgálni az oxigénérzékelőt és ha elromlott cserélni kell.

A gépkocsi elektronikája adatot kap a lambdaszondától, és ennek megfelelően szabályozza, korrigálja az üzemanyag és a levegő arányát. Mindebből nyilvánvaló: ha a lambdaszonda rossz adatot közöl, a motor működése sem lesz megfelelő. A másik szerepnek megfelelően a katalizátor működéséhez szükséges oxigénszintet is szabályozza. A katalizátor ugyanis csak bizonyos oxigénszint esetén tudja átalakítani a szénmonoxidot, a nitrogénoxidokat és a szénhidrogéneket kevésbé káros vegyületekké. Egy motorhoz négy vagy nyolc lambdaszonda is tartozhat, tehát van minek elromlania. Könnyű dolgunk van, ha hibás motorműködést jelző ikon világít a műszerfalon. Ilyenkor a szondákat is érdemes bevizsgálni. Bizony sok kocsi megy elromlott szondával (fekete füst, olajfogyasztás, végstádiumban kopogó motor), ellenben sok lambdaszondát cserélnek fölöslegesen. Vannak egyvezetékes, háromvezetékes és négyvezetékes szondák. Egymással nem kiválthatók. Sokféle az átmérő, a csavarrögzítés (sőt, néha nem csavarmenettel rögzítik a szondák – Denso, japán autók, a Bosch-szonda /planár szonda/ megint más), hogy nagyon kell tudni, milyen lambdaszondát vásároljunk, ha nem a szerviz választja azt ki. Alvázszám, pontos típusmegjelölés, évjárat!  A jobb szervizek meg tudják oldani, hogy a régebbi típusú szondát megbízhatóbb, tartósabb  planár szondára cserélik. A lambdaszondát oszcilloszkóppal ellenőrzik. Itt nincs kisipar! Gyorsan megy, nem kerül sokba, megéri.

Hogyan tehetjük hosszabbá a lambdaszonda élettartalmát?

Normál üzemben, a szélsőséges terhelési viszonyok ellenére is 50-80.000 kilométer között szolgáltat megbízható mérési értékeket a lambdaszonda. Továbbfejlesztett, a fűtött lambdaszonda akár 100-160.000 megtett kilométer között működik megfelelően. A kedvezőtlen működési feltételek azonban drasztikusan csökkenthetik a szonda várható élettartamát.

Lambdaszonda minősége
Az oxigén érzékelők anyagának minősége a lambdaszonda élettartalmában épp oly meghatározó mint más alkatrészeknél. A minőségi lambdaszonda nem feltétlenül drágább, mint a rossz minőségű gyártmányok. Keresse meg webáruházunkban autójához a kedvezményes áron kínált NTK vagy BOSCH lambdaszonda alkatrészt. Kevesebb karbantartást fog igényelni autója és az üzemanyag rendszerben részvevő alkatrészek élettartalma is megnő. Megbízható, jó minőségű lambdaszonda használatával üzemanyagot takaríthatunk meg, kevesebb motorolaj fogy, katalizátor és szivattyúk eltömődésének ideje is minimalizálható. Nem utolsó sorban kevesebb káros anyag kerül környezetünkbe.

Üzemanyag minősége
Másik lehetőség a lambdaszonda élettartalmának megnövelése érdekében az alacsonyabb oktánszámú (néhány számmal csak) benzin használata, mint amit a gyártó előír. Az oktánszám növeli az égési folyamatot a motoron belül, és ezzel rossz minőségű égéstermékek kerülnek kipufogórendszerbe. Néhány oktánszámmal kevesebb üzemanyag esetén viszont megnő a nem elégett szénhidrogének száma a kipufogó gázban, így kevésbé sérül a katalizátor és a lambdaszonda is. A gyenge minőségű, szennyezett, esetleg ólmot tartalmazó benzin tönkreteszi a szenzort. Ugyancsak lecsökkenti a szondával megtehető távolságot, ha a hengerfejtömítés meghibásodása miatt az égéstérbe, majd onnan a kipufogógázba olaj, illetve víz kerül.

Rendszeres karbantartás
Az autónk rendszeres karbantartása során a gyújtógyertyák és légszűrők rendszeres cseréje elengedhetetlen. Ha a gyújtógyertya élete végét járja, akkor szintén hozzájárul az üzemanyag tökéletlen égéséhez. Eltömődött, elhasznált légszűrők miatt pedig kevesebb oxigén és több szennyeződés kerül az égéstérbe. A lambdaszonda működőképességének ellenőrzése, illetve szükség esetén a cseréje gazdaságossági és környezetvédelmi szempontból egyaránt indokolt. A meghibásodott lambdaszonda nem csak az emissziós értékeket rontja el, de teljesítményvesztést is okozhat, ezenkívül akár 15%-kal is megnőhet a motor fogyasztása. A kedvezőtlen keverék összetétel miatt károsodhat, hosszabb idő alatt teljesen tönkremehet a katalizátor. A lambdaszonda ellenőrzése tehát minden 30.000 km után ajánlott.


Bosch lambdaszondák
A Bosch 1972-ben a világon elsőként kezdte el a lambdaszondák sorozatgyártását, s azóta több, mint 250 millió lambdaszondát állított elő, így a stuttgarti székhelyű autóalkatrész-gyártó rendelkezik világszerte a legnagyobb tapasztalattal a fejlesztés és a gyártás területén. A világon kevés kivétellel minden autógyártó alkalmazza a Bosch lambdaszondát a gyári beépítés során. Az utakon futó gépkocsik több mint 80%-ához kínálja a Bosch gyári beszállítói minőségű szondáit a szükséges cserékhez. A beszállítói minőség folyamatos biztosítása érdekében minden egyes legyártott szondát külön ellenőriznek kiszállítás előtt.

Bosch lambdaszondák

NGK / NTK lambdaszonda
NTK a világ legnagyobb lambdaszonda beszállítója és a gyártója. NTK lambdaszonda egyesíti szakértelmet az innovációt mind érzékelők kiváló illeszkedésében, formájában és funkciójában. A modern autók gyújtásrendszerének és üzemanyag rendszerének optimalizálása elengedhetetlen feltétele a legjobb teljesítmény eléréséhez. Továbbá korunk meghatározó elvárása a legkevesebb károsanyag kibocsátás és üzemanyag-fogyasztás minimalizálása. Az NTK lambdaszonda maga a Minőség és Megbízhatóság!

NGK/NTK univerzális lambdaszondák - jellemzők, szerelési útmutatók