AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Kézi sebességváltó választása.


Kézi sebességváltó segítségével tudja az autó vezetője a legjobb nyomatékátvitelt kiválasztani az autó sebességéhez, illetve az optimális gyorsításhoz, ami az egymásba kapcsolódó fogaskerekek váltogatásával ér el.

 

A kézi sebességváltó működése

 

A kézi sebességváltó lényege, hogy a főtengely egy adott forgási sebességtartományához más-más átmérőjű fogaskereket rendelve, tetszés szerint változtatható a létrejövő nyomaték és a főtengely által meghajtott kerekek sebessége. Az egymásba kapaszkodó fogaskerekek átmérőjének aránya, mint egy egyszerű emelő esetében meghatározza a meghajtott fogaskeréken elérhető nyomaték erejét, amely fordított arányban alakul annak sebességével. A kézi sebességváltó tehát az autó erőátviteli rendszerében lehetővé teszi az egyes sebességfokozatok megválasztását általában 1-4, 1-5, 1-6 sebességfokozat között. 


Keresse meg az autójához megfelelő kézi sebességváltót:


Nem csak fogaskerék

 

A kézi sebességváltó, - mint egyébként az automata is – azt az ellentmondást oldja fel, hogy a belső égésű motorok csak kis fordulatszám-tartományban tudnak működni, miközben egy gépkocsi mozgatásához a fordulatszám ennél sokkal nagyobb változtathatóságára van szükség, mondjuk az indulás és az utazási sebesség között. A mai autókban a fogaskerekes sebességváltó a legelterjedtebb, de nem ritka az úgy nevezett bolygó kerekes és a hidrodinamikus sebességváltó sem. Ritkábban használnak már szíjhajtású, vagy lánchajtású sebességváltót, de a lánchajtású – például a motorkerékpároknál – eléggé elterjedt megoldás még ma is.