AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Kettőstömegű lendkerék választása.


Kettőstömegű lendkerék, más néven kéttömegű lendkerék akciós árakon a Kovács Autóalkatrészek kínálatában. Vásároljon minőségi alkatrészeket olcsón, tekintse meg széles kínáltunkat és kedvezményes árainkat!

Mire jó és miért kell időben cserélni a kettőstömegű lendkereket?

Kettőstömegű lendkerék azért van a gépkocsiban, hogy megakadályozza a motor rángatásának átadását a kuplungon át a hajtásláncnak, és ezzel lehetővé tegye, hogy az autó finoman, rángatásmentesen járjon. Mivel a dízelmotorok kevésbé finoman járnak, több rezgést okoznak és nagyobb a nyomatékuk is, ...


Keresse meg autójához megfelelő kettőstömegű lendkereket:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


...az ilyen autók zömében ma már kettőstömegű lendkerék működik, de egyre több benzines kocsi is ezzel van felszerelve. A kettőstömegű lendkerék cseréje drága mulatság. Ez viszonylag sok gondot okozhat, mert egy kettőstömegű lendkerék cseréje komoly beruházás, még akkor is, ha megelégszünk a viszonylag olcsóbb utángyártottal. A munkadíjjal és az ilyenkor elkerülhetetlen kuplungcserével együtt mindenképpen több százezer forintos váratlan kiadásról van szó. Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

A kettőstömegű lendkerék kopog, ha baj van

A kettőstömegű lendkerék (angol rövidítéssel DMF - Dual Mass Flywheel) meghibásodása eleinte nem is feltűnő, kisebb koppanás hallható leálláskor, menet közben pedig több a rezgés. A lendkereket egyszerűen megfelezték, a két tömeg közé pedig rezgéscsillapító és rugózó elem került. Ez a szerkezet az egyik oldalon fixen kapcsolódik a főtengelyhez, a másikon pedig közvetlenül a kuplungtárcsához, amely ilyenkor már nem is tartalmaz rezgéscsillapító elemet. A két lendkerék rész egymáshoz képest irányonként 60-60, összesen akár 120 fokkal is képes elmozdulni, azaz valóban csökkenti tudja a motor torziós rezgéseit és az erőátvitel terhelését.

Kettőstömegű lendkerék első sorozatgyártója a LUK volt.

Az ideiglenes, olcsó megoldás árát később fizethetjük meg

Ha nincs pénzünk a nagy beruházásra, két – talán csak ideiglenes - megoldás kínálkozik. Egyrészt szóba jöhet ez elromlott kettőstömegű lendkerék lecserélése egy hagyományos lendkerékre, ez azonban nem csak azzal jár, hogy több lesz a rázkódás, hanem azt is kockáztatjuk vele, hogy egy későbbi kuplungjavításnál nem találunk megfelelő szettet, ezért akkor már egyszerre mindent kell cserélni, ill. új kettőstömegű lendkerék vásárlása is továbbra fennáll. A másik lehetséges megoldás a kettőstömegű lendkerék felújítás. Ez is komoly munka, és több új alkatrészt is kell hozzá venni, viszont így is lényegesen – egy nagyságrenddel - olcsóbb, mint  a teljes csere.

Kettőstömegű lendkerék beiktatásának okai a kuplungrendszerbe

Nézzük miért is vált szükségessé a kettőstömegű lendkerék beiktatása. A modern motorok egészen kis fordulatszámokon is járathatók. A trend az egyre nagyobb nyomatékok irányába mutat. Az ötödik vagy a hatodik sebességfokozat ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Így a kuplung alkatrészeit is folyamatosan feljleszteni kellett. De miért pont kettőstömegű lendkerék? A gépjárművek fejlődése során marad a dugattyús motor elve, amely a maga periodikus munkaütemeivel forgó lengéseket kelt a hajtásláncban, ez pedig a sebességváltó zörgésének és a karosszéria rezgésének kellemetlen következményeivel jár. Fontosabb hát mint valaha, hogy a kuplung ne csak a szétválasztást és az összekapcsolást végezze el, hanem a motor rezgéseit is hatékonyan elszigetelje. Fizikailag ez könnyen megoldható: Meg kell növelni a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát anélkül, hogy nagyobb legyen a kapcsolandó tömeg. Ezáltal csillapodnak a motor forgó lengései, és elérhető a kívánt komfort. Mellesleg még a sebességváltó terhelése is csökken. Ezt a problémát fogja megoldani a majd a kettőstömegű lendkerék.

kettőstömegű lendkerék működése
A kettőstömegű lendkerék előnyei

  • első osztályú utazási komfort
  • elnyeli a rezgéseket
  • kiküszöböli a zajokat
  • kényelmes utazás alacsony fordulatszámon is
  • üzemanyagot takarít meg
  • tehermentesíti a forgattyús tengelyt és a sebességváltót

Kettőstömegű lendkerék egyben program is, Európában elsőként a LuK cégnek sikerült egy nagy sorozatokban is gyártható kettőstömegű lendkerék kifejlesztése és piacra vitele, amellyel meg tudta valósítani az itt vázolt fizikai elvet. A nevében van a lényeg: A szokásos lendkerék tömegét ketté osztották. Az egyik rész továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik. A másik rész viszont most a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapító rendszer kapcsolja összen a kettőstömegű lendkerék szerkezetében. Egy, a szekunder tömeg és a sebességváltó között elhelyezkedő, torziós csillapítás nélküli kuplungtárcsa gondoskodik a szétválasztásról és az összekapcsolásról. Kedvező mellékhatás: a sebességváltó a kisebb szinkronizálandó tömeg miatt könnyebben kapcsolható, és kevésbé kopik a szinkronizáló rendszer.

Kettőstömegű lendkerék katalógus webáruház kedvező árakon

A kettőstömegű lendkerék, mint megoldás, egy alapvető korlátozással. A rezonancia növekedése, és a vele kapcsolatos nyomatékcsúcsok annál nagyobbak, minél nagyobbak a lengő tömegek tömegtehetetlenségi nyomatékai. A kettőstömegű lendkerék esetében ez a motor indításánál és leállításánál jelentősen érzékelhető, sokkal jelentősebben, mint egy hagyományos tengelykapcsoló rendszernél. Ehhez jön még az, hogy a motor kisebb lengő tömege kevésbé hat stabilizálóan a motor fordulatszám-ingadozásaira. A LuK specialistái a tengelykapcsoló gyártásában megszerzett évtizedes tapasztalataiknak köszönhetően azonban meggyőzően megoldották ezt a problémát. A kettőstömegű lendkerék mellett egy további csillapító készülék hatékonyan megakadályozza a rezonancia miatti túlterhelést. Normál üzemben ez a kiegészítő csillapító készülék nem működik, hanem a motor forgó lengéseit rugós csillapítók szűrik ki.