AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Féltengely választása.


Féltengely kereső országosan kedvező árakon és oriási választékban az alkatreszek.hu kínálatában.

Féltengely működése

Féltengely az autó hajtásláncának fontos erőátviteli alkatrész. Idővel az az autóalkatrész is kopik és elhasználódik, végül cserélni kell, hogy tovább hajtsa a kerekeket. Kínálatunkból kedvező árakon vásárolhat! A gépkocsi attól megy, hogy a kereket valami forgatja. A motorban képződik a hajtóerő, forgómozgás formájában. Ezt a sebességváltónak adja át.


Keresse meg autójához megfelelő féltengelyt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Az a megfelelő fokozatban (hátsó meghajtású kocsiban) a kardántengelynek adja át. Az elviszi a hátsó hídig, amelyben belül ott van a féltengely, amely azt a forgó mozgást továbbítja a kerékagynak, az meg forgatja a kereket. Az első meghajtású kocsiknál a kerekeket kormányozzuk is. Itt tehát kell egy olyan csukló, például a féltengely, amely nemcsak a forgó mozgást viszi át, hanem a kormánymozdulatokat is, vagyis lehetővé teszi a kerekek elfordulását. Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

Féltengely autóalkatrész webáruház

A féltengely javítása alkatrészeinek cseréjével valósítható meg. Ilyen a csapágy, szimering, gumiharang, csukló csere. Ha nagyobb a féltengely hiba, akkor felújítása már nem ajánlott, ekkor már az egyészet kompleten cserélni kell.

Féltengely hibák jelei

féltengely autóalkatrész

Ez a bonyolult, összetett csukló a maga harangjával, csillagjával, kosarával és golyóival különböző mértékben kopik, ez okozza a féltengely hibáját. Mindkét meghajtott keréknél van egy rudunk, féltengelyünk, amely bordákkal, fogazással, tárcsával és csavarokkal, szóval valamilyen módon rögzül a belső, gépkocsi középponti hossztengelyében forgó mozgást leadó, és a kerekeknél azt átvevő tengelyekhez is. A féltengely pedig „csak” forog. Ezt a forgást csapágyak könnyítik meg. Közben a féltengely maga nagy igénybevételnek van kitéve. Ha a kocsink elsőkerék-meghajtású, akkor elől a váltótól nyomatékot kap a csillag. Az a golyókon keresztül adja át a harangnak, majd a harangba illeszkedő bordás tengely adja át a kerékagynak. A golyók egy vonalban érintkeznek a haranggal, és éppen ez a golyós féltengely kapcsolat teszi lehetővé a kerekek szögben való elfordulását.

A differenciálmű nagyon extrém igénybevétel esetén törhet, többnyire fogazata és bordázata sérülhet.

féltengely alkatrész

Érdemes néhány szót ejteni a differenciálműről, amely egyenes vonalú autózáskor mindkét tengelyre azonos nyomatékot ad le, így a féltengelyekre is. De kanyarban az egyik keréknek gyorsabban, a másiknak lassabban kell forognia, vagyis lehetővé kell tennie hogy különbség legyen a fordulatszámban a féltengelyen keresztül. Ez a kiegyenlítőmű vagy differenciálmű feladata. Amúgy tartós egy darab, általában nem kell cserélni, ha baj van vele, azt a hangja erős kattogással jelzi, meg nem megy át megfelelően a nyomaték a féltengelyre, szalajt a tengely. Elöl már az is bajt okozhat, ha a harangban és a csillagban kialakított golyóúton kopás keletkezik, vályú képződik, amelybe belesüllyednek a golyók a féltengely kapcsolódásánál. A kormány szélső állásában jelentkezik először induláskor a kopogó hang, mert a golyók ki tudnak szökni a vályúból majd visszakényszerülnek, és ez a mozgásuk adja a kopogó hangot a féltengely kapcsolódási pontjánál. Van, amikor csak újra kell köszörülni a megkopott elemek felületét, nagyobb (javító) golyókat tenni a szerkezetbe, féltengelyt cserélni és máris minden rendben működik. Egyértelmű, hogy ehhez szakemberre, szakműhelyre van szükség. Hát még akkor, ha nagyobb a baj.