AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Akkumulátorok hegyekben – környezetbarát roncsok?

Drasztikus növekedésnek indult az elektromos autógyártás az elmúlt években és a tendencia nem változik. A Volvo jövőre mindegyik modelljéhez kínál elektromos változatot is, a VW 2025-ig évi 3 millió környezetbarát kocsit tervez előállítani. De mi a helyzet az ilyen kocsik újrahasznosításával? Vajon belefulladunk az elhasználódott akkumulátorokba, vagy kínálkozik más megoldás is, mint a szeméttelep?

 

Alternatív felhasználás – használt akkumulátorok újratervezése

 

Az exponenciálisan növekvő elektromos-autógyártás is hordoz magában árnyoldalt, figyelmeztetnek már most a szakértők. Szerencsére azonban a nagyobb gyártók részben már felkészültek a tömegesen elhasználódott akkumulátorok környezetbarát újrahasznosítására. Mi több, a törvényalkotók is idejében kapcsoltak, hiszen az EU által előírt szabályozások szerint minden egyes akkumulátornak (legalább tömegének 50 százalékában) újrafelhasználhatónak kell lennie. A BWM és a Toyota háztartási eszközökben éleszti újjá az autókban már nem gazdaságos alkatrészeket. A Nissan Leaf modelljéből kiszerelt akkuk az „Újjászületett fény” projekt keretében utcai napelemes lámpákban élhetnek tovább. A Renault Zoé modelljei ugyanakkor kísérleti jelleggel egy portugál sziget napelemfarmján működhetnek tovább. Mindezek mellett egyre több kutatás foglalkozik a ma még nélkülözhetetlen kobalt helyettesítésének lehetőségével – nem utolsósorban azért, mert ez a fém a természetben igencsak szűkösen fordul elő.

 

Autó újrahasznosítás

 

Szénszálas anyagok és szétszerelhetőség

 

Nem csupán az akkumulátorok jelentenek azonban veszélyt. A jövő autóinak egésze, de leginkább a karosszéria az, aminek elhelyezése, vagy éppen újrafelhasználása kulcsfontosságú. Szintén EU-s irányelv az, hogy egy autó tömegének 95 százaléka újrahasznosítható anyagból álljon. A jövőt a legtöbben a szénszálas összetételben látják. Ezek az anyagok a Forma 1 világában már bizonyították strapabírásukat, ugyanakkor a BMW i3, i8, de már a legújabb 7-es széria modelljei is sikerrel vitték át a hétköznapokba a versenyautóknál szerzett tapasztalatokat. A használhatatlanná vált autók szétszerelésének folyamata és gazdaságossága is sarkalatos pont – ebben a Toyota választotta az egyik legkreatívabb megoldást: a bontók számára az egyes elemekre nyomtatott háromszög jelzi, hogy az adott elem könnyen szétszedhető és újrahasznosítható.