AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Az ablaktörlő nem csak az ablaktörlőlapátból áll

Egy gondos autótulajdonos szezon előtt bizony érdemi figyelmet fordít az ablaktörlőjére. Nem elég csak az abroncsokat cserélgetni a tél és a tavasz kezdetén, figyelni kell a szélvédőről a folyadékokat és a szennyeződéseket eltávolító eszközünkre is, ha nem, akkor jönnek a csíkok, a nehéz kilátás és könnyen megérkezhet a baj. 

 

A méret csak az egyik kihívás

 

Az autótulajdonosok többsége könnyedén legyint, ha az ablaktörlőről van szó. Nagyvonalúan azt gondolja, hogy ha eljön az ideje, akkor beszalad a benzinkútra, leakaszt egy párat az ott találhatókból, és már meg is van oldva a problémája. Pedig ez a vásárlás nem is biztos, hogy olyan egyszerű feladat. Messze nem elég csak arra figyelni, hogy megfelelő minőségű gumilapátokat vegyünk le a polcról. Hiszen a méret, a gumilapát hossza alapvető tényező. Ez még könnyű lenne, ám a mai autók többsége asszimetrikus ablaktörlőlapátokkal rendelkezik. E szerint nem elég csak a vezető előtti darabot lemérni, ugyanezt meg kell tenni az utas oldalán is. Ez azért is fontos, mert olyan kiszereléseket, amelyek párban megfelelőek, ritkán találunk. Ehhez már nem szégyen szakboltok segítségét igénybe venni. Ezzel azonban még csak a probléma egyik felét orvosoltuk. Ma már olyan változatos módon lehet az ablaktörlőket csatlakoztatni a karokhoz, hogy az ijesztő. Sőt, vannak olyan modellek, amelyeket karral együtt lehet csak átszerelni. Vagyis megint egy komoly fejtörő előtt állunk. Persze több, különösen régebbi autók esetében az is megoldás, hogy kizárólag a gumit cseréljük. Ez azonban borzasztóan nehéz feladat, és nem is biztos, hogy mindig hibátlanul sikerül, hiszen a gumilapátot nem olyan egyszerű a többnyire fém vályúba behúzni. Cserénél nagyon óvatosan kell a munkát elvégezni. Ha már levettük a lapátokat, akkor a fém karokat stabilan hajtsuk ki. Nem árt egy puha ruhát a szélvédőre helyezni. Ha ugyanis a karok véletlenül visszacsapódnának a szélvédőre, akkor bizony azok nagyon sokba kerülő sérüléseket okoznak. Ha ezzel megvagyunk, jön a következő feladat, mindezt megismételjük hátul is. Annyiban legalább könnyebb dolgunk van, hogy itt csak egy méretre kell figyelni.

 

Ablaktörlő lapát

 

A lapátok után jönnek a karok és a csövek

 

Az ablaktörlők esetében nem elég azonban a csak a lapátokat ellenőrizni. Figyelni kell az teljes rendszer működésére. Fontos meggyőződni arról is, hogy a lapátfeszítő rugók megfelelő állapotban vannak-e. Ellátják-e még azt a feladatot, amiért a helyükön vannak. Idősebb autóknál gyakori probléma lehet, hogy a korrózió miatt nem feszítik úgy a szélvédőre a lapátokat, ahogy kellene. A forgó részek csuklójánál ugyanez a helyzet, a rozsda ezeket a szerkezeti elemeket is megtámadhatja, ami megint csak oda vezethet, hogy nincs meg a megfelelő nyomás a szélvédő felületén. Ekkor pedig a legjobb, legrugalmasabb és legújabb gumilapátok esetében is jöhetnek a csíkok és a nehézkes kilátás. Ha ezzel megvagyunk, akkor még mindig nincs vége. Az ablaktörlő rendszernek a folyadékellátása sem mellékes. A szennyeződések eltávolítása sokszor lehetetlen a mosófolyadék nélkül. Különösen a hátsó szélvédő esetében jelenthet ez súlyosabb problémát. Kombik és hatchbackek esetében a csomagtérajtónál eltörhet a cső, így nem jut el a megfelelőn bőséges víz a működés alatt. Ha erre nem figyelünk, akkor a helyzet odáig fajulhat, hogy a lapátok megkarcolják, megsértik az üveg felületét, amit már nem is lehet orvosolni. Ekkor pedig jöhet sok tíz- vagy százezerért a szélvédő cseréje. Csak apróságokra kell figyelni, de a figyelem sokat spórolhat számunkra.