AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Immáron 40 éve kötelező a biztonsági öv használata! Ön mikor szokta használni?

A biztonsági öv használatát kívánja felmérni a Kovács Autó

2016 -ban negyven éve annak, hogy Magyarországon kötelező a biztonsági öv használata. Ez azt jelenti, hogy a mai autósok legtöbbje már úgy tanult vezetni, hogy be kellett kapcsolnia az akkor még nem is minden gépkocsiban automata feszítővel ellátott övet. A vizsgabiztosok nemcsak a tükör, az ülés, de az öv beállítására is figyelmet fordítottak, amikor azt értékelték, hogy indulás előtt mennyire készül fel a jelölt. Mindezek ellenére, az öv használata még ma sem természetes mindenki számára. Vannak, akik kényelmetlennek tartják, mások azt állítják, hogy a régi, sokat használt kocsikban beszennyezheti a ruhájukat, megint mások attól tartanak, hogy egy súlyosabb balesetkor a menekülésük vagy éppen a kimentésük akadálya lehet a biztonsági öv. És persze mindig akadnak olyanok is, akik egyszerűen csak lezserségből, vagányságból nem használják. A mai korszerű gépkocsik már hangjelzéssel és a műszerfalon villódzó szimbólummal is jelzik, ha az öv nincs bekapcsolva, de vannak akik akár a hátuk mögött áthúzva a szalagot, akár  magában álló csat behelyezésével csapják be az érzékelőt.

Pedig az övet ajánlóknak, az öv használata mellett kardoskodóknak elég erős érveik vannak. Vitathatatlanul mellettük szólnak a baleseti statisztikák. A töréstesztek mesterségesen előidézett ütközései még meggyőzőbbek. És van persze egy olyan szempont is, hogy az akár vétlenül, de a szabályok szerint mégis felróhatóan (egy kikerülhetetlen ráfutás) vagy apró figyelmetlenségből balesetet okozó autóstársnak lesz sokkal nehezebb a dolga, ha éppen az öv be nem kapcsolása miatt jár személyi sérüléssel a karambol, vagy lesznek annak súlyosabb következményei, mint bekapcsolt öv mellett lettek volna. Mindegy, nem magyarázzuk tovább a helyzetet, nem akarunk senkit sem megtéríteni, meggyőzni, ez nem a mi feladatunk. A szegedi Kovács Autó a évforduló közeledtével arra vállalkozik, hogy megpróbálja minél több autósról megtudni, miként használják a biztonsági övet. Hiteles képet szeretnénk kapni arról, hogy a mai autóvezetők hogyan viszonyulnak  az övhasználathoz, ezáltal kialakulhat arról is egy kép, hogy mennyire elfogadott az a törekvés és az az érvrendszer, amelynek nyomán kötelezővé tették (ma már lényegében világszerte) a biztonsági öv használatát. Ennek érdekében kérjük, szánjon néhány percet a kérdőívünk kitöltésére.


 

Felmérés eredményét már ellemeztük, tekintse meg cikkünket! Természetesen ha szeretné kitőlteni, szívesen veszűk. Köszönettel: Kovács Autó csapata.

Biztonsági öv kötelező használata 40 éve kérdőív

  • Bekapcsolja-e ön mindig a biztonsági övet?
  • Mikor nem kapcsolja be az övet?
  • Mikor kapcsolja be az övet?
  • Ha ön vezeti az autót, megköveteli-e utasától az öv bekapcsolását?
  • Miért kapcsolja be az övet?
  • Előfordult-e már olyan eset, amikor meggyőződött az öv hasznosságáról?
  • Ön szerint mikor lehet veszélyes az öv használata?
  • Ön szerint mikor lehet a leghasznosabb az öv használata?
  • Egyetért-e azzal, hogy kötelező az övet használni?
  • Egyetért-e azzal, hogy a be nem kapcsolt övért büntetnek?
  • Egyetért-e azzal, hogy bizonyos járműkategóriák (megkülönböztetett jelzéssel közlekedők, taxi) vezetői és utasai számára sem legyen kivétel?

Bizonsági öv története

A „három pontos" biztonsági öv a közelmúltban ünnepelte ötven éves jubileumát. A legelterjedtebb és legfontosabb biztonsági rendszernek kikiáltott „V" alakú biztonsági öv egyes becslések szerint napjainkig több mint egymillió ember életét mentette meg.

A biztonság öv múltja, jelene, jelentősége

A biztonsági övek fejlesztéében a Volvo mutatta fel a legnagyobb eredményeket. A svéd autógyár már a negyvenes években elhíresült a gépjármű-biztonsági fejlesztéseiről. Nils Bohlin nevét a repülőgépiparból is ismerhetjük, azonban világhírűvé a „három pontos” biztonság öv kifejlesztésében nyújtott elévülhetetlen érdemei tették, így elsőként a Volvo 1958-ban szabadalmazta azt a három rögzítési ponttal rendelkező biztonsági övet, mely napjaink gépjárműveiben is gyakorlatilag változatlan formában található meg. A biztonsági övet a passzív biztonsági eszközökhöz soroljuk, tehát jelentősége nem a baleset elkerülhetőségében, hanem a már bekövetkezett baleset következményeinek a csökkentésében mutatkozik.

A szakemberek álláspontja szerint egy közúti közlekedési baleset bekövetkezése során három, egymástól jól elkülöníthető ütközés történik. Az első akkor, amikor a balesetben érintett jármű szilárd tárgynak vagy egy másik járműnek ütközik. Ezután követően következik be a második ütközés, amikor a jármű utasterében tartózkodó személyek teste a tehetetlenségi erő hatására nagy erővel, hirtelen előrelendül, és amennyiben nem használnak biztonsági övet, a kormánynak, a műszerfalnak, szélvédőnek, csapódnak. A harmadik ütközés következtében a belső szervek nekiütődnek a bordáknak, egyéb csontoknak. Ezek alapján a biztonsági öv elsősorban a második ütközés hatásaitól óvja az utasokat.

A biztonsági öv használatáról számos tanulmány, statisztika született, melyek egyértelmű konklúziója, hogy a „három pontos” biztonsági övet használók közül 50-60 százalékkal kevesebben sérültek meg, mint az övet nem használók.

Magyarországon is egyre aktívabban használják a biztonsági övet, de a jelenlegi 77% körüli átlagos használati arány – mely a hátsó üléseken 49% - még messze elmarad az Európai Uniós átlagtól. Hallani ellenvéleményeket a biztonsági öv használatával, illetve a számonkérés jogi szabályozásával kapcsolatban. Egy azonban biztos: inkább a biztonsági öv gyűrje az inget, mint a motorháztető. Ez csak egy mozdulaton múlik…

 

forrás: Csongrád Megyei Balesetmegelőzési Bizottság