AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Zsákutca az autófejlesztésben

Nem minden – egyébként forradalminak és hasznosnak látszó – újítás válik be az autóiparban sem. Sok függ a bevezetés pillanatától, de a végső ítéletet mindig a piac, a vásárlók mondják ki, ahogy ez a Wankelmotorokkal is történt.

Mi az a wankelmotor?

A Wankelmotor egy olyan belsőégésű motor, amelyben nem dugattyúk alternáló mozgását alakítják át forgó mozgássá, hanem maga a dugattyú egy tengely körül forog egy speciális alakú hengerben, ami után forgótárcsás motornak is szokás hívni. Ezek a motorok számos előnnyel rendelkeztek a hagyományos belsőégésű motorokhoz képest. Mindenek előtt kisebbek és könnyebbek. Sorozatgyártásukhoz azért számos bonyolult problémát meg kellett oldani. Az egyik legkeményebb a mozgó alkatrészek körüli tömítések kialakítása volt, de végül ezen is túljutottak a fejlesztők. Egyetlen hátránya és végzete a fogyasztása volt.

Wankelmotorok

A wankelmotor rosszkor volt rossz helyen

A 60-as évek végén és a 70-es évek elején jutott el arra a pontra a wankelmotor, hogy a nagy szériagyártók, mint például a Citroën a kisebb NSU-val közösen már nem csak bottal piszkálgatta a megoldást, de valóban szériaautóba építette be az újszerű motort. A két gyár közös fejlesztésű KKM 624 kódjelű egy literes motorja 107 lóerőt és 137 Newtonmétert tudott. Az erőforrást a Citroën GS középkategóriás limuzinjába építették be, amely a motor után a Birotor utónevet kapta. Csakhogy a literes motor 13 litert ivott 100 kilométerena 70-es évek világméretű olaj- és üzemanyagválságának a napjaiban. Nem is adtak el belőle többet 847 darabnál, amelyek nagy részét később – hogy ne kelljen az alkatrész utánpótlást biztosítani – a gyártó visszavásárolta és bezúzta. Jelenleg – állítólag – alig 4 példánya létezik, amelyek darabjáért a gyűjtők megadnak akár a 70 ezer eurót is, amiből jól látszik, érdemes hűségesnek lenni egy márkához.