AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Végre elkezdik rendesen büntetni az autópályák egyik legidegesítőbb szereplőit

Érezhető mértékben megemelik a büntetését azoknak a kocsiknak, akik háromsávos autópályán tartósan a középső sávban haladnak, akadályozva ezzel a forgalmat. Ezt a változtatást egyelőre a belgáknál vezetik be, de egész Európára nézve hasznos lenne rendbe tenni a kérdést.

 

A forgalmat zavaró és nagymértékben lassító magatartás

 

Az autópályákon kocsikázva jelentős mennyiségű szabálytalan autóssal lehet találkozni, de a legrosszabb közülük kétségkívül az a sofőr, amely a saját kényelme érdekében veszélyezteti, lassítja a többi autó haladását. Ez történik akkor is, ha valaki tartósan kibéreli a háromsávos autópálya középső sávját, ott lötyög kilométereken át, ahelyett, hogy az előzés befejezése után elfoglalná a helyét az út szélső részén. Csupán azért, mert ez neki kényelmesebb, a szabályok ilyenkor nem számítanak… Ezt a magatartást unták meg Belgiumban, ahol a parlament döntött az ilyen viselkedést mutató, a közlekedési szabályokat megsértő autósok büntetésének megemeléséről. Eddig átszámolva 18 ezer 500 forintos volt ez a tétel, ezt emelik fel a duplájára, 37 ezerre. Az indoklásban szerepel, hogy „a forgalmat zavaró és nagymértékben lassító” magatartásról van szó, ezért a dupla szigor. Az intézkedés egyelőre csak a belgákat érinti, vagyis azokat, akik Belgiumban használják az autópályarendszert, de talán érdemes lenne kiterjeszteni egész Európára. Főleg akkor, ha az intézkedés további részleteit elemezzük.

 

Autópályán mennek az autók

 

A szabály az szabály: a jobb oldali, szélső sávban kell tartósan haladni

 

Mert a belgáknál azt sem szeretik, ha valaki kívülről, azaz jobbról előz – ez ugye szabálytalan is, nem csak náluk, mindenhol. Éppen ezért a jobbról való előzést ugyanekkora büntetéssel sújtják, mert szintén kiemelt mértékben veszélyezteti a közlekedés résztvevőinek biztonságát. Tisztán látható itt az ok és az okozat: ha nem ragadna be senki a középső sávba, nem kellene őket jobbról megelőzni, és mindkét probléma jelentősen visszaszorulna. Hazánkban is be kell tartani az autópályák szabályát, miszerint kettő- és háromsávos sztrádán is a jobb oldali, szélső sávban kell tartósan haladni, a belső sávot, sávokat előzéshez lehet használni átmeneti jelleggel. Amennyiben ezt mindenki betartaná, gördülékenyebbé válna a haladás, kevesebb lenne az ijesztő előzési manőver és a követési távolságot be nem tartó, reflektorral villogó száguldozó. Még egy mondat a belgák szigoráról: a pénzbüntetés mellett, ha valakit kétszer is rajtakapnak, akkor nem csak a tárcája, hanem – ideiglenesen – a jogosítványa is bánhatja a szabályszegést.