Keresés terméktípus szerint

              Vezérműtengely

              Vezérműtengely akármilyen meghibásodása a gépjármű legfontosabb alkotó eleme, a motorblokk megbénulásához vezet. Feladata a teljes vezérmű működtetése, működésének szabályozása. Ritkán javítható (akkor is csak fokolással vagy köszörüléssel), meghibásodása esetén sokszor csak a csere jelenthet megoldást.

              Vezérműtengely felújítása nem mindig a legcélszerűbb!

              Működése során a tökéletes időzítés a legfontosabb, vagyis, hogy mindig jókor nyissa, és zárja a szelepeket. A vezérmű- és főtengelynek egyaránt a jó pozícióban kell lenniük ahhoz, hogy problémamentes legyen a vezérmű üzemelése. Az esetek zömében a hengerfejbe szerelik a gyártók, ahol a rajta lévő bütyköknek köszönhetően irányítja a szelepeket. Ezért is hívják sokszor bütykös tengelynek. 

              A főtengely szolgáltatja a meghajtást a vezérműtengely számára, jellemzően egy vezérműszíj vagy vezérműlánc segítségével. Bizonyos esetekben a motor más, kapcsolódó alkatrészeit is hajthatja a tengely, például az üzemanyagszivattyút vagy az olajpumpát. Az esetek zömében egybeöntve készül a vezérműtengely, javítani csiszolással vagy köszörüléssel lehet, de utána soha nem lesz már olyan, mint új korában. Webáruházunkban valamennyi ismert és elismert vezérműtengely gyártó termékeit megtalálja, legyen szó például a Febi, Japanparts, Swag, Ruville vagy a Vaico vezérműtengelyeiről – a teljesség igénye nélkül.

              A zakatoló motorhang, a motor egyenetlen járásának észlelésekor az első, ami az eszünkbe jut, a vezérmű kopás, és helyesen. A vezérműtengely felújítás egy gépkocsi életében egyszer, ha előfordul. Az egyik legkomolyabb és a legnagyobb precizitást és szakértelmet igénylő munka.

              Mi okozhatja a vezérműtengely vesztét?

              Sokszor a bütykök miatt válik szükségessé a vezérműtengely csere, mert idővel elkophatnak, elhasználódhatnak. Viszonylag ritkán, de adódhat probléma a vezérműtengely szíjtárcsájával is. Nem csak a bütykök, a csapágyak, csavarmenetek és retesznyílások is ugyanúgy elkophatnak. Legritkább meghibásodási ok a vezérműtengely deformálódása, görbülése lehet.

              Ha ritkábban is, de azért időnként, mondjuk minden 100 000 kilométer után érdemes ellenőriztetni az alkatrészt. Ügyeljen az időszakos szervizperiódus betartására, a tökéletes kenés fenntartására. Bízza szakértőre a szelepvezérlés beállítását, hiszen az nagyban befolyásolja a vezérműtengely működését is. Lehetőség szerint kerülje a motor túlmelegedését, az üzemanyag belekeveredését a motorolajba. Nem csak a vezérműtengely javítását, az ellenőrzést is javasolt autószerelőre bízni, ahol precízen, teljes bizonyossággal tudják felmérni az alkatrész kopottságát. Spórolhat viszont a motorteljesítmény és a motorolajszint otthoni ellenőrzésével. Vezérműtengely csere során az olajszűrőt és a motorolajat is mindig cserélni szokás.

              Figyeljen az intő jelekre!

              A vezérműtengely meghibásodásának vannak bizonyos előjelei, amiket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Már csak azért sem, mert az alkatrész tönkremenetelével a vezérműszíj és a dugattyúk is károsodhatnak.

              A motorteljesítmény visszaeséséből több mindenre is következtethetünk, minden esetre érdemes a vezérműtengelyt is megnézetni ilyenkor. A műszerfalon külön jelzőlámpa található, ami jelezheti a rendszer tönkremenetelét. Idővel gyanús hangok is keletkezhetnek, mint például csikorgás vagy recsegés az alkatrész irányából.

              A vezérműtengely jeladó feladata

              Számos alkatrésszel van intenzív kapcsolatban a vezérműtengely, ezek közül az egyik legfontosabb a jeladó. Meghibásodása a motor zavaros működésében, a gyújtásvezérlés szétesésében érhető tetten. Nehezebb felismerni, hogy a motorhiba oka a vezérműtengely jeladó, mint kicserélni, és ellenőrizni a motor működését.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!