Keresés terméktípus szerint

              Féktárcsa

              FéktárcsaFéktárcsa széles választéka az alkatreszek.hu fék mechanika webáruházában, kérjük tekintse meg minőségi kínálatunkat, kedvező árainkat! Cikkünkben a féktárcsa hiba tüneteit, okát, javítását és cseréjét vizsgáljuk

              Féktárcsa is kopik és sérülhet, cseréje a biztonságos fékhatás érdekében elengedhetetlen

              Autója fékrendszerében a féktárcsa felelős azért, hogy leállítsa a kerekek forgását az intenzív erősséggel nekinyomott és fokozottan nekidörzsölődő fékpofákkal egyetemben. Tartós fémötvözetből, öntött vasból, kerámiából vagy szénből gyártják, épp ezért nem kell olyan sűrűn cserélgetni, mint mondjuk a fékbetéteket.

              Noha a féktárcsa lassabban használódik el, de az intenzív megterhelés miatt így is megtörténhet, hogy a minimális gyárilag előírt vastagságnál, azaz kb. 2-3 milliméternél még jobban elvékonyodik. Előfordulhat olyan is, hogy a nem megfelelő minőségű vagy helytelenül beállított fékpofák következtében hullámos formájúra kopik. Javasoljuk, hogy legalább minden második fékpofa váltást követően a féktárcsát is vizsgáltassa meg, és cseréltesse le, ha szükséges. A kopást egyébként az is erősen befolyásolja, hogy milyen fékpofák vannak beszerelve autójába. Ha túl kemények a fékpofák, akkor gyorsabban koptatják el a féktárcsa felületét. Emellett még az is jelentősen rövidíti a tárcsa élettartamát, ha túl erősen, tartósan szokott fékezni, vagy ha rossz a hűtése, mert ilyenkor mindig túlmelegszik.

              Webáruházunk országosan, akár legkedvezőbb áron a következő féktárcsákat kínálja

              Remsa, Ruville, Lpr, Ate, Brembo, Textar, Denckermann, Febi, Delphi, Zimmermann, Ferodo, Trw, Bosch, Roadhouse féktárcsa. Továbbá még rendelhetőek Woking, AcDelco, Vemo, Pagid és Mapco féktárcsák is. Figyelem! Egyes autótípus szériát többféle méretű féktárcsával szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méret található, akkor pedig pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter (termék részletesen gomb) alapján, vagy lemérni az autón lévőt. A féktárcsák árai 1 db-ra értendőek, de rendelni csak párosával lehet!

              Féktárcsa csere – házilag is lehetséges?

              Mielőtt kicseréltetné, érdemes mindig utána olvasni a kifejezetten a kocsija típusához javasolt tárcsáknak. Ha odafigyel a minőségre, autója meg fogja Önnek hálálni a gondoskodást; annál hosszabbra nyúlik majd a csereperiódus ideje. Figyeljen arra is, hogy kizárólag tengelyenként párban szokás őket cseréltetni, lehetőség szerint autószerelővel vagy autószervizben, a fék ugyanis nem játék. Ami a féktárcsa csereperiódust illeti, normál használat mellett átlagosan 70-100 ezer kilométer után kell cserélni elől, hátul pedig akár 150 000 kilométert is kibírhat. Kilométertől függetlenül érdemes odafigyelni az állapotukra, s a gyárilag előírt minimális vastagságra – ha ettől vékonyabb lesz, azonnal cseréltesse! Körülbelül minden második fékbetét csere után javasolt egyébként a csere, de természetesen a tárcsa kopása attól is függ, hogy milyen minőségű fékbetéteket használtunk. A nagyon kemény betétek hamarabb elkoptatják a féktárcsát, és így a cseréje is hamarabb esedékes lesz.

              Hűtött féktárcsa

              Eleinte a hagyományos féktárcsák vastagsága kb. 10-12 mm volt, azonban ezeket időközben felváltotta a hűtött féktárcsa. Ez a típus más sokkal jobb hőelvezető képességgel rendelkezik. Ami a bordázatukat illeti, ezek a változatok zömében sugár irányú egyenes bordákkal rendelkeznek, de egyre népszerűbbé válik a bordák görbítése. A jobb szellőzésnek köszönhetően hatékonyabban vezetődik ki a hő forgás közben. A kör és csepp profilú tárcsafelületek intenzívebb fékhatást biztosítanak.

              A féktárcsa túlzott kopásának, deformálódásának okai, jelei

              Nem használható a repedt, felpuhult, deformálódott, egyenetlen, hullámos vagy kagylós felületű féktárcsa. Ilyen jelenségek akkor képződnek, ha rossz a tárcsa hőelvezetése, túlszabályozott a féknyereg, gyakori a hirtelen fékezés. Normális használat esetén az alkatrész cserétől cseréig, karbantartás nélkül, megfelelő ellenőrzés mellett jól szolgálja a biztonságos közlekedést. A jó tárcsa védi a kerékagyat is, meghosszabbítja annak élettartamát.

              1. Fékvibráció "hideg" állapotban

              Még ha a sofőr egyenletesen tapossa is a fékpedált, vagyis a féktárcsa munkafelületét azonos erővel nyomják a fékbetétek, akkor is megtörténhet, hogy a fékhatás a tárcsa egy átfordulása közben is különféle értéket prezentál.

              A fékerő értékének változása, azaz fékvibráció akkor érezhető, ha a fékbetétek között forgó féktárcsa munkafelületének vastagsága nem egyenletes. Akár már egy 0,012 mm-es munkafelületvastagság-differencia is kiválthat már rezgést fékezéskor. Ezen nem kell meglepődni, ugyanis a féktárcsák felülete tengelyirányú csapást szoktak mutatni, ám ennek értéke nem haladhatja meg azt a tűréshatárt, ami már nemkívánatos következményekkel jár.
               
              A nem megfelelő fékbetét visszahúzódás, valamint a féktárcsa fékbetétek közti tengelymozgása miatt túl kicsi a köztük lévő távolság, ilyenkor súrlódni kezd a két alkatrész. Ezzel együtt az anyag kopása következtében csökken a féktárcsa vastagsága. Féktárcsaütés "hideg” üzemállapotban fékezéskor a kormányzás felfüggesztés, illetve az alváz rezgésében nyilvánul meg. A féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütésen kívül okozhatja még a csapágyak túlságosan nagy üresjárata a kerékagyban, a nem megfelelő kerékgeometria. A munkafelületen kialakult különbségeket felszabályozással lehet korrigálni. 

              2. Fékvibráció „üzemmeleg” állapotban

              Miután a féktárcsa igen magas hőmérsékletet ér el, az adott kerék fékezőhatása lecsökken, annak ellenére, hogy az autó vezetője ugyanolyan erőt gyakorol a féktárcsára. A hideg állapotban létrejött berezgéssel ellentétben ez a szituáció csak a féktárcsák átmelegedésekor alakul ki.
               
              A fékek csak bizonyos körülmények között jelzik a már meglévő sérüléseket; hegyi menetben, nagyobb sebességnél és gyakori, erőteljes fékezéskor. Amikor a féktárcsa túlmelegszik (600-700C), a kopás felgyorsul. Ennek okán féktárcsa rezonancia alakul ki, ami miatt rezgést tapasztalhatunk a kocsi alvázán, a fékpedálon, sőt akár a kormánykeréken is fékezés közben. A féktárcsa lehűlését követően és néhány normál fékezés után ezen tüneteknek meg kellene szűnniük. Amennyiben nem szűnnek meg, valószínűsíthető, hogy a fékek erősen átmelegedtek – ez esetben a fékeket tüzetesebb vizsgálatnak kell alávetni. Ha a megengedett 600-700C foknál magasabbra hevül a féktárcsa, akkor a fékbetétek anyaga beolvadhat a tárcsába.
               
              Ezt elősegíthetik, meggyorsíthatják bizonyos körülmények, mint például deformálódás és a féktárcsa munkafelületén kialakuló tengelyütés, túlságosan vékony féktárcsa vagy fékbetét. A féktárcsák átmelegedése és a fékbetétek anyagának a féktárcsán történő megjelenése a következő okok miatt is lehet: a fékbetétek nem a gyártó által megszabott méretűek, nem megfelelő anyagúak, netán már elhasználódtak. A rezonanciának szintén okozói lehetnek a felfüggesztésben esetlegesen kialakuló nagyobb hézagok, vagy a rosszul beállított kerékgeometria.

              3. A féktárcsa korrodálódása

              rozsdás féktárcsaA tárcsa felületének bizonyos részein néha rozsdásodás jeleit vélhetjük felfedezni. Emiatt megtörténhet, hogy fékezéskor hiába nyomjuk egyenletesen a pedált, a fékezés ideje és erőssége egyenetlen lesz, eközben pedig nyugtalanító hangot hallhatunk. A féktárcsák korrodálódásának oka lehet az esős időjárás közbeni vezetés, de akár a tartósabb ideig használaton kívül állás is. Továbbá a rozsdásodást kockáztatja akkor is, ha főként télen, havas utakon huzamosabb ideig fékezés nélkül vezet. Ilyenkor, miután leállítja a kocsit, a féktárcsákon vékony rétegben rozsda jelenhet meg. Minél tovább pihenteti az autót, a korrózió annál vastagabb lehet. Persze a rozsdás réteg megtisztul néhány fékezés után, de addig is kiegyensúlyozatlanná válik a fékhatás. A féktárcsa munkafelületének vastagsága tehát váltakozik, ha a fékezéseknél nem egyenletesen kopik a rozsda a tárcsáról.

              4. A féktárcsa megrepedése

              A tárcsa munkafelületén sugárirányú repedések jöhetnek létre /a; és b; kép/, vagy a féktárcsa fékezőfelülete és a kerékagyhoz kapcsolódó rögzítő rész között kerületi repedések alakulhatnak ki. Amennyiben a féktárcsán sugár irányú repedés alakul ki, úgy a kerék irányából a fordulatnak megfelelő, vagy azzal együtt csökkenő illetve növekvő mértékű hanghatást észlelhetünk, de ezzel egy időben szintén kialakulhat változó fékezőerő is.

              A tárcsa munkafelületén sugárirányú repedések jöhetnek létre, vagy a féktárcsa fékezőfelülete és a kerékagyhoz kapcsolódó rögzítő rész között kerületi repedések alakulhatnak ki. Amennyiben a féktárcsán sugár irányú repedés alakul ki, úgy a kerék irányából a fordulatnak megfelelő, vagy azzal együtt váltakozó mértékű hanghatást észlelhetünk, de ezzel egy időben változó fékezőerő szintén kialakulhat.

              Kétféle repedést különböztetünk meg:

              • A féktárcsa magas hőmérséklete által okozott sérülések: nagyobb sebességnél, hirtelen fékezésnél, vagy lejtmenetnél hosszabb fékezéskor következhet be. Azon a felületen ugyanis, ahol a féktárcsa a fékbetéttel érintkezik a tárcsa munkafelületén a hőmérséklet igen nagyra nő, ahol pedig nem érintkezik, ott alacsonyabb marad. Ez a hődifferencia okozza a mechanikai feszültséget és az ebből adódó berepedéseket, amelyeket termikus törésnek is nevezünk. A féktárcsa munkafelületén megjelenő kékes bevonat tanúskodik arról, hogy a féktárcsa túlmelegedett. Ha az alkatrész vastagsága megengedi, akkor ez a probléma megszüntethető újraszintezéssel.
              • Amikor a munkafelület már túlságosan elvékonyodott, nem képes felvenni a fékezés okozta túlzott megterhelést. Az ilyen fajta törések a féktárcsa nem megfelelő öntéséből kifolyólag is bekövetkezhetnek. A munkafelület túlzott elvékonyodása előidézhet kerületi repedést is a féktárcsán, aminek következtében a féktárcsa munkafelületének a kerékagytól történő leválását is okozhatja.

              Sípoló, csikorgó hang fékezéskor

              Fékezéskor elő szokott fordulni, hogy ijesztő csikorgást hallunk a kerekek felől. A csikorgó, sípoló hanghatás vagy a vibráló érzés a fékbetét és féktárcsa közti nem egyenletesen és hirtelen bekövetkező fékezőhatás miatt jön létre, annak ellenére, hogy a fékpedálra változatlan erőt gyakorlunk. Ilyenkor általában arról van szó a „háttérben”, hogy a féktárcsa betéttel érintkező munkafelületén kerületi körkörös mélyedések alakultak ki. A mélyedések, barázdák kialakulásáért okolhatjuk például a tárcsa rossz minőségét, túl puha anyagát, de akár a közé és betétek közé bekerülő szennyeződéseket, korróziót is.

              Gyakran nincs semmilyen jele annak, hogy a féktárcsa felületén barázdák, mélyedések alakultak volna ki. Érezhető különbség nem észlelhető a fékezőhatásban sem, ha a fékbetéten mélyedések alakulnak ki,de ugyanazon fékbetétekkel "összeszokottan" dolgoznak együtt. Abban az esetben, ha ezek a barázdák, mélyedések nagyobbak, mint a megengedett érték, és új fékbetétek kerülnek beszerelésre, akkor a fékezőhatás csökkenése érezhetővé válik. A fékek könnyebben felmelegszenek – mivel kisebb felületen érintkezik a fékbetét a féktárcsával –, ami további problémákat okozhat, mint például az úgynevezett feding, azaz nagy hatásfokú fékezőérték-csökkenés. Mindez a fékbetétek hőmérséklet növekedése miatt. Új fékbetétek behelyezése az erős barázdákkal, mélyedésekkel teli féktárcsához lerövidíti azok élettartamát, és nem garantálható a megfelelő összeillesztés sem.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!