Keresés terméktípus szerint

              Kuplung munkahenger

              Kuplung munkahengerA kuplung munkahenger annak a rendszernek, a kuplungrendszernek a fontos része, mely a sebességváltóhoz juttatja a motor energiáját. Tekintse meg teljes autó erőátviteli alkatrészek kínálatunkat!

              Többféle kuplunghoz más-más kuplung munkahenger tartozik

              A bevezetőben persze nagyon leegyszerűsítettük a kuplung munkahenger feladatát. Futurisztikus elnevezéssel akár energiatranszformátornak is hívhatnánk, hiszen a hidraulikafolyadék nyomási energiájából varázsol dugattyúmozgást. A benne dolgozó közeg nem csak hidraulikafolyadék lehet, ugyanúgy lehet benne sűrített levegő is. Emiatt két fő típusát különböztetjük meg: hidraulikus és pneumatikus kuplung munkahenger. Szóval, ha azt látjuk, hogy jó áron beszerezhető az alkatrész, ne csapjunk le rá, amíg nem győződtünk meg arról, hogy pontosan melyik típus kell az autónkba.

              Munkahenger nélkül gyakorlatilag nincs is kuplung, nem is tudunk sebességet váltani. Amikor benyomjuk a pedált, akkor az alkatrészhez tartozó dugattyú nyomás alá helyezi a hidraulikarendszert. Nyomás alatt a folyadék elmozdítja a henger tengelyét. A sebességváltás folyamatában a kinyomóvilla és annak kinyomócsapágya is segít. A nyomás következtében tulajdonképpen a motor és a sebváltó teljesen függetlenedik egymástól egy rövid időre (a kocsi beindításakor vagy váltáskor).

              A kuplung munkahenger gyilkosai

              A kuplung munkahenger leggyakrabban szivárgás miatt szokott tönkre menni. Egyértelmű jel lehet, ha drasztikusan csökkeni kezd a hidraulikaolaj, netán a fékfolyadék szintje. Bizonyos modellekben ugyanis a kuplung- és a fékrendszer működtetésére egyaránt fékfolyadékot alkalmaznak a gyártók. A szivárgás sokszor a tömítőcsésze elhasználódása miatt indulhat be. Ilyenkor hiába nyomjuk le a kuplungpedált, nem tud kialakulni a kellő nyomás a kamrában. A mechanizmus gumirészei miatt ajánlott kerülni a gyenge minőségű fékfolyadékot és üzemanyagot egyaránt. Figyeljen a csereperiódusukra is!

              Mechanikai sérülések, behatások is érhetik a kuplung munkahenger részeit. A porvédő burkolatot például kikezdhetik az útról rákerülő szennyeződések, vegyszerek, sár/víz. Ha szakadás keletkezik rajta, megszűnik a henger tömítettsége, sőt a kuplungmeghajtó-rendszerbe akár levegő is bejuthat. Vezetés közben sajnos kavicsok, kövek kerülhetnek a meghajtásba, ami szintén mechanikai sérüléshez vezet.

              Miből tudhatom, hogy ezzel van a baj?

              Mindenképp érdemes ellenőriztetnie az alkatrészt, ha úgy érzi, megnőtt a kuplungpedál holtjátéka. Ez persze még nem feltétlen a hibás kuplung munkahenger miatt van, de ez is szóba jöhet. Ugyanígy gyanús lehet, ha benyomás után nem megy vissza az eredeti pozíciójába a pedál. Érdemes időnként ránézni a tágulási tartályra, vagyis az abban lévő folyadék szintjére. Ha hirtelen megnő, valószínűleg tönkrement a henger. Egyik intő – de nem teljesen bizonyos – jel lehet, ha rángat az autó vezetés közben, ám ez is több mindenre utalhat.

              Mi történik, ha meghibásodik, elfolyt belőle az olaj, vagy levegős lett?

              Először is ne pánikoljunk be, ha üzemzavar lép közbe a kuplung munkahenger működésében. Házilag is ellenőrizheti az alkatrészt: emelje meg a kocsit, indítsa be, majd kérje meg feleségét, ismerősét, hogy nyomja be teljesen a pedált. Ha közben mechanikai sérüléseket, deformációt vagy rozsdát lát a hengeren, netán folyadék szivárog a rossz tömítések mellett, mindenképp vigye autószervizbe kocsiját!
              Bizonyos esetekben a felújítás is segíthet, melynek lényeges részei: légtelenítés, rozsdamentesítés, tisztogatás, tömítések ellenőrzése, kuplungolaj csere. Persze a felújítás csak akkor lehetséges, ha a kuplung munkahenger fémháza még jó állapotban van, nem tette tönkre a belsejét a rozsda. Ha csiszolással sem lehet simává tenni a felületét, mindenképpen cserére lesz szükség, ami persze kellemetlen, hiszen a felújítás olcsóbb. 

              A csere nem olcsó mulatság, egy ilyen alkatrész ára 10-15 ezer forint, aztán ott van még a munkadíj. Ha meg már úgyis szerelik a kuplungrendszert, ajánlott lecserélni a kuplungfolyadékot is, ezt kétévente eleve érdemes megtenni, mivel a hidraulikaolaj koszolódik, és vizet is magába szív, például a levegő párájából, ami meg rozsdásodást okozhat a munkahengerben is. Noha az esetek többségében csak a csere segíthet, mégis előfordulhat, hogy elegendő a javítás. Ehhez azonban speciális szerelőkészletre van szükség, így semmiképp ne próbálkozzon vele otthoni keretek között!

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!