Fagyállók

Fagyálló folyadékFagyállók széles kínálata webáruházunkban mindig kedvező áron. Télen elengedhetetlen a fagyálló használata a biztonságos autózáshoz, mint ahogy sok más téli autós felszerelés is.

Kulcsfontosságú szereppel bírnak a fagyállók autónk téliesítésében

A fagyálló folyadék nem más, mint a motor hűtőfolyadéka, fagyálló hűtőfolyadék. Ha jön a hideg, s röpködnek a mínuszok, fontos a járművünk hidegre való felkészítése. Autónk „téliesítését” végezhetjük otthon, vagy rábízhatjuk szakemberre. Ez az ismertető főként azoknak szól, akik saját maguk szeretnék gépkocsijukat a hideggel szemben ellenállóbbá tenni. Első és legfontosabb teendőnk a hűtőfolyadék bemérése, szükség szerinti pótlása vagy cseréje, ami, valljuk be, nem is olyan egyszerű feladat, mint azt először gondoltuk volna. A fagyállók közös jellemzője, hogy speciális adalékokkal látják el őket, amiknek köszönhetően még az extrém hideggel szemben is ellenállóak lesznek, és meg tudják őrizni folyékony halmazállapotukat. Épp ezért, fagyálló rendelésekor az egyik legfontosabb szempont az elvárható hőmérséklettartomány.

Kezdjük az alapoknál! A járművek motorjában keletkező fölösleges hő elvezetésére a gyakorlatban lég- és vízhűtéses rendszereket alkalmaznak. A vízhűtéses rendszereknél amennyiben csak nyáron használnák az autónkat – és lássuk be, ez elég abszurd –, a víz teljes mértékben megfelelne a kívánalmaknak. Ám, mivel az évszakok váltakoznak, s a tél többnyire elhozza a mínuszokat, eljön annak az ideje is, mikor a víz megfagy. Éppen ezért csak meghatározott hőmérsékleten pótolhatja a fagyállót. Utóbbiban olyan anyagokat alkalmaznak a gyártók, amik optimális dermedéspontot kölcsönöznek a folyadéknak. Egy jó fagyálló hűtőfolyadék nem csak jó dermedésponttal rendelkezik, de a hőt is kiválóan vezeti, továbbá véd a korróziótól.

Mikor kell, és kell-e egyáltalán cserélni őket?

A kérdésre röviden a válasz: igen, időnként kellhet. Nem csak a fagyáspont miatt lehet szükség a fagyállók cseréjére, idővel bizony ennek is lejár a csereperiódus, akárcsak a motorolajnak. A periódus hossza típusonként eltérő, főként a folyadékban lévő adalékok befolyásolják, hogy meddig bírja. Arra mindenképp figyeljen a csere előtt, hogy ha alumínium hűtőalkatrészek vagy pl. hengerfej található a kocsiban, akkor nem szabad foszfátot tartalmazó fagyállót rendelni. Ennek oka, hogy a foszfát-alapú fagyállók agresszívabban viselkednek, és könnyen korrodálhatják az alumínium alkatrészeket.

Milyen fagyálló hűtőfolyadék való az autómba?

RefraktométerAzt, hogy autójába milyen fagyálló ajánlott, legbiztosabban a kocsi kézikönyvéből tudja kideríteni! Jobb, ha nem hallgat az olyan tanácsokra, hogy „csak a G12 jó, csak a tömény -72 C fok dermedéspontú a jó stb. Mindig a gyártói előírásokhoz igazodjon, ezek a tanácsok ugyanis nem minden autó esetében helyénvalók! 

A fagyállók több szempontból is kategorizálhatók, több mindenre kell figyelni rendeléskor. Az első szempont az összetételük, eszerint 3 fő csoport lehet őket osztani: IAT, OAT és HAT. A mozaikszavak angol szavakból tevődnek össze, s a szervetlen, szerves, valamint hibrid savakra utalnak. Az IAT fagyállók szervetlen savat tartalmaznak, zömében etilén-glikolból, propilén-glikolból, továbbá foszfátból és szilikátból állnak. Ezek kiválóan konzerválják a fém, főleg réz alkatrészeket. Ezzel szemben az OAT fagyállók szerves savakat tartalmaznak, s kizárólag etilég-glikolból, valamint speciális adalékból állnak. A legtöbb esetben foszfátot és szilikátot sem tesznek ezekbe a típusokba. A HAT fagyállókban az előző két típus előnyeit ötvözik, s ezeket nitritekkel erősítik tovább. 

Gyakran találkozhat a termékek leírásában egy G betűvel és mellette egy számmal. Ezt a jelzést a Volkswagen konszern kezdte el használni, s tőlük vette át a többi gyártó. A G11-et az 1996 előtt gyártott VW konszern modelljeihez ajánlják, míg a G12-őt az 1996 után, a G12++-ot a 2006 után, s a G13-at a 2008 után gyártott modellekhez. Ezeken kívül a fagyállók színét is figyelni kell rendeléskor, de nem ez a legmeghatározóbb. Alapvetően az előző bekezdésben említett három típus színtelen, mindig az adott gyártó határozza meg, hogy milyen színűek legyenek. Ne lepődjön meg tehát, ha mondjuk a Febi fagyállókból sárgát kell rendelnie autójához, míg a Volkswagen gyári fagyállójából rózsaszínt. A Magyarországon forgalmazott fagyállók esetében azért általánosságban megállapítható, hogy a zöld színűek általában G11 jelölésűek, a rózsaszínek pedig G12 vagy G12++-osok. Minden esetben ellenőrizze a termékek matricáját, leírását!

Az örökös kérdés: lehet a fagyállókat keverni?

Hát, a válasz sajnos nem egyértelmű. Alapvetően nem a válasz, de valójában a jelölésektől, vagyis a típustulajdonságoktól függ. A G11 jelölésűeket pl. tilos keverni másik fajtával, hiszen az általuk beindított vegyi reakciók miatt besűrűsödhet a hűtőfolyadék. A többi jelölésű folyadék keverése elméletben lehetséges. Sokan úgy gondolják sajnos, hogy ha nem szivárog a fagyálló, akkor nem is kell vele foglalkozni, cserélni vagy utántölteni. Nos, ők tévednek! A szervetlen savas fagyállók élettartama általában 40 000 kilométerre rúg, max. 2 évig használhatóak. Ezzel szemben a szerves savas és hibrid fagyállók akár 150 000 kilométert vagy 5 évet is kibírnak.

Hogyan kell utántölteni, cserélni?

Fagyálló csere vagy utántöltés során figyelni kell rá, hogy soha ne üzemmeleg motornál nyissuk meg a kiegyenlítő tartályt, mert az balesetveszélyes, akár égési sérüléseket is okozhat! A teljes cserét jobb, ha szerelőre vagy szervizre bízza, szakértelem híján nem ajánlott nekifogni. Az utántöltést azonban házilag is el lehet végezni.

Összesen 0 termék
Minden szűrő törlése
Aktív szűrők
Beszerezhető (61), Raktáron (29)
Gyártó (90)
Készlet (90)
Kiszerelés (87)
Koncentrátum/Bekevert (86)
Szín (72)
°C (71)
Jóváhagyások (7)
Specifikációk (5)
SAE viszkozitási osztály (1)
Image
Data
Synonyms
Price
(Click to sort descending)
A beállított szűrési feltételek alapján nincs találat