Sebességváltó olaj

Sebességváltó olajA sebességváltó olaj kevésbé használódik el, mint a motorolaj. Mégis érdemes megnézni az autó szervizfüzetét, és ellenőrizni, milyen információk szerepelnek a sebességváltó olaj fejezetben. Tekinste meg teljes Olaj Shop kínálatunkat!

Váltóolaj a sebességváltó mozgó alkatrészeinek kenéséhez, fogaskerekek megóvásához!

A korszerű autókban ugyanis a váltóolaj gyakran nem is cserélhető a mechanizmus szétszerelése nélkül. A különleges sebváltó olaj ilyenkor a váltó egész élettartamára szól, inkább ártana az, ha közönséges váltóolajra cserélnénk le. 

Ez persze csak a kézi kapcsolású váltóknál fordulhat elő, az automatáknál meghatározott periódusonként ma is minden típusnál szükség van a sebességváltó olaj cseréjére. Be kell tartani a gyárilag előírt csereperiódusokat, és akkor nem érhet minket meglepetés. Ma már nagyon sokféle váltó olaj kapható, hiszen a sebváltó olaj gyakran részben vagy egészben nem is természetes, hanem szintetikus olajból készül. Mannol, Castrol, Elf, Meguin, AcDelco, Eneos, Fuchs váltóolajaink kedvező áron vásárolhatóak webáruházunkban.

Váltó olajcsere – kell vagy nem? Ha igen, mikor?

A sebességváltó egy zárt térben, a sebességváltóházban működik. Ez a ház megfelelő kenőanyaggal van feltöltve. Ez a sebességváltó-olaj, más néven váltóolaj, de ne feledkezzünk el a hajtóműolaj és sebváltóolaj kifejezésekről se. A mai hajtóműolajok szintetikus kenőanyagok. Külön gyártanak hajtóműolajat a kézi kapcsolású és az automata sebességváltókhoz. Feladatuk, hogy megakadályozzák a fogaskerekek fémes érintkezését, súrlódását. A legtöbb autónál 60 ezer kilométerenként előírás a hajtóműolaj szintjének ellenőrzése, a szükség szerinti utántöltés. Az automata váltókban a csere is előírás. Kézi váltóknál a szinkrongyűrűk cseréjekor mindenképpen le kell cserélni a sebváltóolajat. Ez kb. 160-300 000 kilométer között esedékes. Sokan jönnek a szervizbe azzal, hogy ötösben „sír” a váltó. Csodát tud tenni ilyenkor a hajtóműolaj (sebességváltó-olaj) cseréje. Tapasztalt szerelők állítják: rövidül az az élettartam, ha nem törődünk a hajtóműolajjal.

A váltó olajcsere periódusa nem csak attól függ, milyen típusú kenőanyag cirkulál az erőátvitelért felelős alkatrészben. A legtöbb szintetikus hajtóműolaj „örök életű”, vagyis az autó teljes élettartama alatt bírja a strapát. Ezeket kizárólag a váltó javításakor szokták leengedni, bizonyos autókban viszont a gyárilag előírt kilométer után cserélni kell a kenőanyagot. Magyarországon például sok Suzuki fut az utakon 1.3-as motorral, ezekben bizony szükség van cserére. Valójában tehát nem a kenőanyag, sokkal inkább a kocsi fajtája határozza meg, kell-e vagy sem váltóolajat cserélni benne. Ezért is fontos mindig a kézikönyvben megadott viszkozitáshoz és mennyiséghez ragaszkodni. Maga az olaj leengedése nem nagy ördöngösség, ellentétben a feltöltéssel, ami bonyolultabb, időigényes, kézügyességet igénylő feladat, így érdemes inkább szerelőre bízni a váltóolaj cserét

Milyen fajtát kell választani?

Rendelés előtt minden esetben ajánlott elolvasni az autó szervizkönyvének váltó olajcserére vonatkozó részét, s amennyiben többfajta viszkozitást is ajánl hozzá, akkor a minőségnek kell lennie a döntő tényezőnek. A legismertebb olajspecifikáció, amit figyelni szoktak a vásárlók, az a viszkozitás, zömében 75W-től 85W-90-ig terjed az értékskála. Ezt hívjuk SAE csoportosításnak. A 70W-s kenőanyagok -55 °С-on alkalmazhatóak, míg a 75W-sek -40 °С-on – mindkettő 4,1 mm2/s kinematikus viszkozitással bír. A 80W-s váltóolajok -26 °С-ig bírják csak tartani sűrűségüket, viszkozitásuk 7 mm2/s. Ezzel szemben a 85W-s váltóolajok viszkozitás nagy hőmérsékleten 11 mm2/s, -12°С-ig használhatóak.

Másik alapvető tényező, ami alapján választani kell, az a sebességváltó olajok összetétele, pontosabban az, hogy milyen vegyületeket alkalmaznak az előállításukhoz. Ez alapján megkülönböztetünk – a motorolajokhoz hasonlóan – ásványi, rész-szintetikus és szintetikus változatokat. Az ásványi váltóolajokat ritkán alkalmazzák, naftén- és parafinvegyületeket használnak hozzájuk. Jobbára csak alacsony terheléshez alkalmasak, áruk is azért ilyen alacsony. A részben szintetikus váltóolajok előállításához már hidratált vegyületeket alkalmaznak a gyártók, fejlettebbek sima ásványi társaiknál. Az átlagos, sőt nagy terhelést is bírják, áruk pedig igencsak kedvező. A legminőségibb kenőanyagok a polialfaolefin vegyületeken alapuló szintetikus változatok, áruk miatt azonban nem annyira népszerűek a vásárlók körében.

Elhanyagolhatatlan tényező még sebváltó folyadék vásárlásakor az API besorolás, ami azonban nem alkalmazható az automata sebességváltó olajokra. A GL-1 besorolású kenőanyagok mérsékelt vezetési stílusú sofőröknek ajánlott, kizárólag alacsony terhelésű és sebességű teherautókban és más különleges gépjárművekben alkalmazzák őket.  A GL-2-es váltóolajokat főként traktorokban és egyéb mezőgazdasági gépekben használják. A GL-3 váltóolajok már az átlagos megterhelésű tehergépjárművekbe valóak, hipoid fogazatú fogaskerekekhez azonban nem használhatóak. A GL-4 besorolású termékek személy- és teherautókhoz egyaránt alkalmazhatók, míg a GL-5-seket kizárólag nagy tengelyeltolású és megterhelésű hipoid fogazatú fogaskerekekhez. Manapság már csak ezeket a verziókat vetik alá API vizsgálatnak, és kapnak minősítést. Az utolsó, ritkán használt besorolás az MT-1, amit szélsőséges terhelésű nehéz dízelüzemű teherautók és buszok szinkronizálatlan sebváltóiban alkalmaznak.