AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Téligumi teszt 2015 ADAC

Téligumi tesztek 2015 ADAC a 165/70 R14 T és a 205/55 R16 H gumiméreteket eredményeivel bővültek idén. Olvasóinknak összegyűjtöttük az elmúlt évek 2014 és 2013 évi ADAC téli gumi tesztek eredményit is.

Az ADAC rotációban végzi a teszteléseket.

Hosszú, szép őszt remélünk az idénre is, de tél lesz, és fel kell tenni a téli gumit. A minősítők előre gondolkodnak, már megvannak a 2015-ön téligumi-tesztek eredményei. Magyarországon leginkább az ADAC eredményeit figyelik, de más minősítéseket is számba vesznek. Hírünkben az idei ADAC eredmények mellett még összegyűjtöttük az elmúlt néhány év teszt eredményeit is, hogy többféle gumiméret találhasson egy helyen. Figyelemmel kísérheti az autógumi márkák méret szerinti teszt különbségeit és segítséget kaphat autójának legmegfelelőbb gumimárka kiválasztásárhoz is. Sem idővel, sem költséggel nem bírnák az összes méretkategória évenkénti tesztelését. 2015-ben a kompakt, vagy középkategória (német autókban kifejezve: Audi A3, BMW 1-es, Mercedes A osztály vagy VW Golf) 205/55 R 16-os méretre és a  kisautókra  (VW Polo, Mazda 2, Fiat Panda) való 165/70 R 14-es méretre készítettek téligumi-tesztet. Az első kategóriában csak két termék, a  Continental WinterCont TS 850 és a Yokohama W.drive V905 lett kiváló, de a másik kategóriában is csak három, mégpedig a Goodyear  UltraGrip 9, a Michelin Alpin A4 és a Dunlop Winter Response 2. Ebben a második kategóriában további négy abroncs – Fulda Kristal Montero 3, Bridgestone Blizzak LM001, Continental WinterCont TS850 és Falken EurHS449 – kapott jó minősítést. Az elsőben látszólag még rosszabb a helyzet. A Goodyear UltraGrip 9-es mondható még jónak, és már a Nokian WR D3 is csak a közepes kategóriájúak mezőnyét vezeti, nyomában a Falkennel és a Vredesteinnel.

 

Téli gumi kereső

További kapcsolódó cikkeink használtautó vásárlással és más autós hírekkel kapcsolatosan itt olvasható >>

 

ADAC téligumi teszt utánfutóra szerelt abroncsokkal

 

Nem kell megijedni, az ACAD 2015 téligumi teszt eredményei ezzel együtt sem kiábrándítóak.

Egyáltalán nem azt jelentik, hogy romlott volna a téli gumik minősége, hogy a gyártók kevésbé tudnának megfelelni a mind szigorúbb fogyasztói elvárásoknak. Egyrészt a tesztek maguk nagyon szigorúak. Ráadásul olyan elvárásokat fogalmaznak meg, amelyek egyidejűleg ugyanazon a gumin egyforma hatásfokkal nem elégíthetők ki. Ahhoz, hogy vizes úton kiváló legyen a teljesítmény, hosszanti irányú mély bordák kellenek kivezetővájúkkal, ahhoz hogy havon és még inkább jégen kiválót produkáljon egy gumi, keresztirány, sűrűn lamellázott mikromintázattal, amolyan kis tapadókorongokkal ellátott felület kell. Hogy halk legyen a menetzaj, ahhoz viszonylag egységes, sima felületre van szükség. A Tartósságot a keményebb anyag biztosítja, de a téli guminak alacsony hőmérsékleten is puhának kell maradni. És a minősítések során éppen itt kapják a gyengébb osztályzatot az abroncsok a 2015-ös téligumi-teszt során is: vizes felület, menetzaj, tartósság.

 

Téli gumi kereső

 

Mit ajánlunk ezek után, az árat is figyelembe véve először is Nokian-termékeket.

A Nokian évek óta téligumi specialista, ebben a szegmensben jobb, mint a nyáriban. A Continental (Winter Contact) és a Goodyear (Ultragrip 8 Performance) abroncsai igazi nagymenők, és velük együtt kell említeni a Michelin Alpin A4-es gumijait. Itthon jól ismert a Hankook márka, sok gumi egyenesen magyar földön készül. A Winter i*Cept RS szintén menő téli gumi. Egy alig ismert márka, az Ice Touring ST kapott gyengébb minősítést az ADAC-tól, de vizes tapadásban ez kifejezetten jó, vagy annak tartja magát a jelölés szerint. A kisméretű gumiknál a Matador MP54 Sibir Snow orosz már gyengébb, de rossz csak a kínai Aeolus és Linglong, illetve a Mentor. Tehát lehet venni Uniroyalt, Pirellit, Semperitet, Barumot, Firestone-t mind a két méretkategóriában. És persze Vredesteint.

 

 

A leggyengébb minőségű téligumi is jobb a nyárinál!

Ami azonban a legfontosabb. Télen, havas, latyakos, de még vizes és jeges körülmények között is minden nyáriguminál jobb az akár leggyengébb téligumi is. Feltéve, hogy nem fut  3-4 télnél régebben, hogy nem kopott simára, hogy megfelelően tárolták és kezelték, illetve nem 8-10 éve gyártották. Az öreg gumi ugyanis felkeményedik, nem tapad megfelelően. A sokat futó gumikon először a mikrolamellák használódnak el, amikor már szemmel is jól látható a kopás, a bordázat mélysége 4 milliméternél kisebb, régen rossz. Nincs más hátra: a gumit ősszel cserélni kell. A 7 fokos napi középhőmérsékletnél és ennél hidegebb időben a téli gumi a megoldás, még száraz útburkolaton is. Két tényező nem hagyható figyelmen kívül: mennyit ér maga az autó, amelyet épségben akarunk tudni, és mennyit és a magunk, a családunk, utasaink biztonsága.

 

Téli gumi kereső