AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Szén-dioxid csökkentés – munkahelyek veszélyben?

December közepén fogadta el az Európai Parlament az új, szén-dioxid kibocsájtást csökkentő irányelvét. Az eredetileg minimumként definiált értékeket felülírva egy jóval szigorúbb törekvésre tettek ígéretet a tagországok. Nem csoda, hogy egyesek máris a szerintük legrosszabb forgatókönyvre készülnek – az autóipar hanyatlására. 

 

Németország a csőd szélén? 

 

Radikális csökkentés – 37.5 százalék személygépkocsik, 31 százalék teherautók esetében, 2030-ig, a 2021-es értékeket alapul véve. Ebben egyeztek meg az Európai Unió tagországai, amikor december közepén megszavazták a szén-dioxid kibocsájtás csökkentését a kontinensen. Nem csoda tehát, hogy a legnagyobb autógyártó Németország egy jóval lazább szabályozásban reménykedett, azonban a végén többi tagország javaslata kerekedett felül. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) és a német autóipari szövetség (VDA) lobbistái szerint az elfogadott értékek minden realitást nélkülöznek, teljesíthetetlenek és a tagországok elbocsájtási hullámra készülhetnek az autóipar leépülése miatt. Sajnálatos módon amennyiben az idő a fentieket igazolja, annak Magyarországra is hatása lesz, legfőképp az itthon található autóipari üzemek gazdasági szerepe miatt. 

 

Szén-dioxid kibocsátás

 

Az érem környezetbarát oldala

 

Üdvözölték viszont a megállapodást a környezetvédő szervezetek. Lobbistáik szerint nem kell egyből a vészharangot kongatni – ugyan az elektromos és hibrid autógyártás a kevesebb mozgóalkatrész miatt valóban kevesebb munkavállalót tud alkalmazni, végső soron az egészséges élettérhez való hozzáférés a tét. Felhívták a figyelmet a környezetbarát autógyártásban rejlő lehetőségre. Az EU-n belül évente mintegy 15 millió autót adnak el, ezeknek a károsanyag-kibocsájtása az összes levegőbe jutó szén-dioxid mennyiségének a tizedét adja, erősen hozzájárulva a globális üvegházhatáshoz és felmelegedéshez. Ha ezt összevetjük azzal, hogy az elektromos autók jelenlegi piaci részesedése csupán 1-1,5%, látható, hogy a szektor még bőven fejlődőképes. Úgy érvelnek, hogy a hosszú távú fenntarthatóság előbbre való az autóipari szektorban következő rövid távú átalakulásnál. Reményeik szerint az elfogadott szabályozásnak köszönhetően 2030-ra a forgalomban levő autók harmada elektromos vagy éppen hibrid meghajtású lesz.