AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Az önjáró szekér

Bár a ló, az öszvér, a teve, a szamár, az ökör és a többi megbízható társ évezredeken át megfelelően ellátta a teher- és személyszállítást, az embert mégis szinte az ősidőktől foglalkoztatta egy olyan jármű megszerkesztésének a gondolata, amely nélkülözi az állati vontatást.

 

A kezdeti próbálkozások rendre kudarcba fulladtak

 

Roger Bacon az oxfordi egyetem tudósa egyik munkájában az alábbi látnoki sorokat vetette papírra: „A tudomány és a művészet segítségével egyszer lehetséges lesz olyan kocsit előállítani, amely lovak vagy ökrök nélkül villámgyorsan gördül majd végig az utakon.” Annak mikéntjéről semmi közelebbit nem tudott közölni. Nem úgy Leonardo da Vinci, a reneszánsz lángelméjű tudósa, aki fogaskerekek áttételes meghajtásával elmés járművek egész sorát tervezte meg, a „hajtóművet” azonban még nála is az emberi erő jelentette. Érdekes masinát agyalt ki 1649-ben Johannes Hautsch nürnbergi órásmester. Szerkezetében két inasgyerek bújt meg, akik szorgos pedálozással hozták mozgásba a gazdagon díszített, szemrevaló kocsi hintót. A szerkezet nagy tetszést váltott ki „próbaútja” során, így híre hamarosan messzi földre is eljutott. A fáma szerint Károly Gusztáv svéd trónörökös is kipróbálta, és az élelmes feltalálótól 500 tallérért megvásárolta a csoda kocsit.

Az első emberi erő nélkül hajtott autó

Az első fél siker

 

Az első valóban izomerő nélkül előrejutni képes szárazföldi járművet Simon Stevin holland mérnöknek sikerült megépítenie. 1600-ban a nassaui herceg számára olyan kétárbocos, vitorlás kocsit barkácsolt, amely erős szélben 28 utassal közel 30 kilométeres óránkénti sebességgel volt képes haladni. Addig azonban, míg nem ismerték fel, hogy a gőz fehér felhőjében hatalmas erő lakozik, nem sikerült kifogniuk a lovakat a kocsiból. Később amint az addig hasznavehetetlennek hitt „pára kiszabadult a palackból”, a fejlődés egyszeriben gyors iramúra váltott. Mondhatni, teljes gőzzel megindult előre.