AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Elmondjuk, mit ne halogassunk, ha sokat járunk kátyús utakon!

A kátyúk betömése az egyik megoldás. A másik a lengéscsillapító rendszeres ellenőrzése. Bízzuk szakemberre, csúnya baleseteket úszhatunk meg! 

 

Kátyúktól féltik a sofőrök

 

Az autóját senki sem azért veszi, hogy apró darabokra rázassa szét. Ha mégis, az egy külön sportág, arra most nem térünk ki. Tönkretette a lengéscsillapítót! - panaszkodnak a sofőrök, akik különösen kátyús úton közlekednek nap, mint nap: ez az egyik olyan része az autónak, amit létfontosságú rendszeresen ellenőriztetni. Elmondjuk, miért!

 

Kátyús út

 

Nő a féktávolság 

 

Induljunk ki abból, hogy aki vezet, az az úton szeretne maradni, a neki kijelölt sávban. Ha az autó rázkódik, „ugrál” az úton, a kerekek szükségképpen nem tapadnak annyira az úthoz, mintha valami csillapítaná a rezgést, rázkódást. Az autót máris nehezebb irányítani, nő a féktávolság is, tehát minden adott egy balesethez, amelyben mi vagyunk a vétkes fél és az áldozat egyszerre. Főleg ha folytonossági hiány mutatkozik az úton – márpedig a magyar utakon gyakran előfordul a kátyú. A közelgő, csapadékosabb téli időjárás sokszor csúszóssá teszi az utakat, ami egy plusz rizikófaktor. 

 

Elnyeli a rázkódást, ha „egészséges”

 

Ráadásul a lengéscsillapító sokszor nem feltűnően, hanem szépen, lassan, fokozatosan megy tönkre. Elkopnak például az alkatrészek. Akkor vesszük csak észre, hogy valami nem stimmel, amikor már baj van. Jó, ha tudjuk, hogy a magyar utakon közlekedő autók majdnem ötödének rossz a futóműve és a lengéscsillapító rendszere. Évente ellenőriztessük ezeket a részeket szakszervizben, minden alkatrészt megtalálunk az interneten is. A jól karbantartott lengéscsillapító – a mai személyautókba már hidraulikus teleszkópos berendezések kerülnek – elnyeli a rázkódás jó részét, így segít úton tartani a járművet. A tönkrement ellenben nem csak balesetveszélyes, hanem a futóművet is károsítja, mert gyorsabban kopnak az alkatrészek.