AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Látni és látszani

Az autónk esetében alapvető fontosságú a fényszórók állapota. Az előírástól eltérő izzókat beszerelni óriási hiba, ráadásul halogén izzók esetében a most divatos LED-es egységekkel nem feltétlenül szerencsés próbálkoznunk. Az ok egyszerű: számos esetben ez egyszerűen tilos! Izzóinkra folyamatosan figyeljünk, olyan gépjárművel ne is induljunk útnak, amin nincs minden rendben. 

 

Mindig a tökéletes állapot a cél

 

Az autózás talán leginkább ismert alapelve a látni és látszani. Ezt a rövid kis mondatot még a gyermekek is tudják, mégis számos sofőr van, akik olyan gépjárművel kelnek útra, amelyben az izzó nem működik. Ez nagyon felelőtlen magatartás. Az útviszonyokat sem tudjuk megfelelően felmérni a csökkent fényerőnél, és az autónk láthatósága is drámaian romlik. Ezen felül akad még egy kötelező elem ezen a területen. Mindig legyen hiánytalan égőkészlet az autóban. Ha probléma van és lehetséges, akkor azonnal ki lehessen cserélni az izzót. 

 

Itt nem szabad bűvészkedni. Akkor jár el az autós helyesen, ha minden izzó helyére a gyártó által ajánlott, vele megegyező típust szerelünk be. Ma már nagyon sok változat létezik. Halogén izzóktól kezdve, xenon típusokon át a LED-es fényforrásokig. Ugyanakkor utóbbi két esetben nem túl szerencsés otthon a javításnak kezdeni. Ezek olyan eszközök és fényforrások, amelyekhez otthon jellemzően nincs meg a megfelelő szerszámkészlet és ismeret, így pedig csak kárt okozunk. Halogén izzók esetében sokkal jobb a helyzet. Kicsit ügyesebb autós rövid idő alatt képes megoldani egy cserét – már persze, ha nem kell szerelni semmit, ahhoz, hogy a fényforrásokhoz hozzáférjen az ember. Ha belekezdünk, akkor az első kérdés az izzó típusának meghatározása. Ez jó széles skálán szóródik, hiszen a gépjárművek fényszóróiba manapság jellemzően a H1-től a H7-ig terjedő változatokat szerelik. A H1 jelzésűeket döntően ködfényszóróban alkalmazzák, de egyre inkább terjednek a H7-es család tagjai. Utóbbiaknak nagyobb a fénysűrűsége, ám a teljesítményfelvétele mégis alacsonyabb. A H4-es változatok kettős izzószállal rendelkeznek, ennek megfelelően a távolsági fény izzószála elválik a tompított fényt biztosító izzószáltól. Csak ismételni tudjuk, nem mindegy milyen izzót helyezünk a meghibásodott helyére, miután egészen más fényterítést kaphatunk különböző változatoktól. Ennek következménye lehet, hogy ami korábban még látszott az úton, vagy az út szélén, az újdonság beszerelése után a sötétben elbújva bajt hozhat ránk. 

 

Autó fényszórók

 

Nem csak az izzó a lényeg

 

A fényszórók négy alapvető egységből állnak. A házból, a fényforrásból, a búrából és a különbféle optikai elemekből. A fényforrásról már szóltunk, bár alapvetően a halogén megoldásokról írtunk. A fényszóróháznak a feladata a fizikai behatásoktól való védelem. Leginkább a por és a vízről van szó. Ezeket a fényszórón kívül kell tartania. Ha ez nem sikerül, akkor jelentősen csökkenhet a hatékonyság, és esik a fényerősség. Az optikai elemek közé olyan egységek tartoznak, mint a vetítőlencse vagy a fényvisszaverő felület. Utóbbi alapvető szerepet játszik a fény megfelelő és biztonságos elosztásában. Ezt szezononként illik ellenőrizni, hogy sérült-e. Ha igen, akkor jön a csere vagy a felújítás. A búra a fényszóróházhoz hasonlóan a védelem egyik eszköze, de a fény szórásában is meghatározó szerepe van. Manapság a burák jellemzően műanyagból készülnek. Ezek a környezeti behatások következtében elopálosodhatnak. Ez azon túl, hogy csúnya, a fényszóró teljesítményét is ronthatja. Az előzőekkel szemben azzal kevesen vannak tisztában, hogy a felületeket fel lehet polírozni, amivel eredeti állapothoz hasonló szintet tudunk elérni. Ha ügyesek vagyunk, ezt otthon is elvégezhetjük, de jobb ezt szakemberre bízni. Megdöbbentő lehet, hogy egy ilyen kis javítás hatására mennyit javulhat gépkocsink világítása.