AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Ha tavasz, akkor kátyúk – hogyan ússzuk meg a tengelytörést?

Hiába hisszük azt, hogy ismerünk már minden gödröt a megszokott útvonalon, a téli hidegben ezerszám teremnek az új kátyúk. Kátyúkárért perelhetünk is – de inkább próbáljuk megúszni a tengelytörést! 

 

Megjöttek a cimborák

 

A hó csúszik, hideg, elakadhatunk benne – de legalább a kátyúktól megkímél minket. Annál nagyobb a meglepetés, amikor az aszfalt előbukkan, és a meleg tavaszi időben kirajzó sofőröket ezer meg ezer vadonatúj kátyú fogadja. Ha ismert útvonalon járunk, akkor is lehetséges, hogy tengelytöréssel köszöntjük a tavaszt, mert az ismerős úthibák mellé megérkeztek a cimborák. Fokozottan érvényes ez olyan esetekre, amikor ismeretlen utakon közlekedünk. Bár kátyúkárért perelhetjük is az út felelősét, azért inkább igyekezzünk elkerülni a bajt. Alapvető, hogy ne száguldozzunk, legyenek rendben a gumik, a lengéscsillapító, hogy az úttartást semmi ne veszélyeztesse, amikor gödröket kell kerülgetni. Amikor át akarunk hajtani egy szép nagy pocsolyán, gondoljunk arra is, mekkora gödör rejtőzhet a víz alatt! Ha elkerülhetetlen, hogy kátyúba hajtsunk, lassítsunk – de ne fékezzünk le az úthiba előtt! Sőt, amikor a kátyúba érünk, engedjük fel a féket! Jóval kisebb erőhatás éri ezzel a módszerrel az autó érintett részeit, mintha fékezés közben érnénk el a „krátert”, esetleg már benne fékeznénk.

 

Kátyúkkal tarkított út

 

Kátyúfotózásra felkészülni!

 

Hiába minden elővigyázatosság, előfordulhat, hogy a kátyú kifog a gépen. Az a jobbik eset, ha csak a gumiabroncs sérül, ha a tengely törik el, költséges lesz a javítás. Az út fenntartója perelhető kátyúk miatt – kivéve két esetben. Amikor jelzőtáblával figyelmeztettek az út kátyús mivoltára, és amikor nem igazolható kellő megalapozottsággal, hogy a hozzájuk tartozó útszakaszon történt a baleset. Ezért aztán ha sérülés éri az autót, fontos, hogy az bizonyítható legyen. Az a legjobb megoldás, ha ott maradunk a helyszínen és megvárjuk a rendőröket, akik jegyzőkönyvezik az esetet – rosszabb esetben úgysem tudunk elmozdulni onnan. Kivéve, ha az autópályán futunk bele úthibába. Amennyiben az autó képes rá, el kell gurulni a legközelebbi autópálya-pihenőhelyre, onnan telefonálni: az autópálya-mérnökség küldhet útellenőröket. Fontos a dokumentálás, fotózzuk le a gödröt környezetével együtt, és ha tudunk, gyűjtsünk be tanúkat is! Utólag már nagyon nehéz, szinte lehetetlen bizonyítani, hogy hol szerezte autónk a sérüléseit. Kátyúkárokra egyébként érdemes külön biztosítást kötni. Nem nagy tétel, és a kisebb károkra is érvényes, nem csak a tengelytörés nagyságrendűekre.