AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Hogy működik a turbó?

Az autógyártók az elmúlt évtizedekben szinte kizárólag turbófeltöltőket alkalmaztak a sportkocsikban, illetve versenyautókban. Tekintettel arra, hogy a fő céljuk az, hogy nagyobb erőt tudjanak biztosítani, ez mind értelmet nyer. Most, hogy az autógyártóknak fejleszteniük kell az üzemanyag-takarékosságot a járműveken, a turbófeltöltésű motorokat a hétköznapi autókban is elkezdték már használni. A népszerűség növekedése főként annak tudható be, hogy ezek a turbófeltöltők hatékonyabbá teszik a motorokat.

Mi is a turbó és hogyan működik?

Ahhoz, hogy megértse hogyan is működik a turbó, előbb tudnia kell annak összetevőit. A turbó két legfontosabb eleme a kompresszor és a turbina, ami lényegében egy légszivattyút alkot. A kompresszor kerékből, házból, illetve diffúzorból áll, a turbinának pedig van egy kereke és egy háza. A turbófeltöltő legfőbb célja, hogy növelje a motor teljesítményét, úgy, hogy ne növelje a motor méretét. A turbó a következőképpen képes erőt biztosítani: a turbó a kipufogó gázokat a turbina keréken keresztül veszi át, ez a folyamat pedig azt eredményezi, hogy a turbina kerék elindul. Egy tengely összeköti a turbina kereket a kompresszor kerekével, és ez forgatja is. Miután a kompresszor kereke elkezd forogni a környezeti levegőbe kerül és tömöríti azt. Innen továbbítja a sűrített levegőt a kompresszor házán keresztül a motor kamrái felé, végül pedig a sűrített levegő belép a motor égéskamrájába biztosítva a motor teljesítményét és a nyomatékot.

A turbó működése

Alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás nagy teljesítményen, viszont ennek ára van

A legtöbb járműtechnológiához hasonlóan, ennek is megvannak a maga hátrányai. Az erő létrehozása érdekében a motorfeltöltő nagyobb mennyiségű kondenzált levegővel látja el a motort a kipugogó gáz felhasználásával, ami egyébként elveszne. A turbófeltöltős motorok viszont drágábbak, költségesebb a megépítésük, mint a hagyományos motoroké. Éppen ezért alkalmazták ezeket régen csak sportautókban, illetve luxusautókban. Csak a közelmúltban tudták annyira lecsökkenteni a turbó megépítésének költségeit, hogy az megfizethető legyen más gépkocsivezetők számára. A magas termelési költségek mellett még más problémák is akadnak a turbóval, például az, hogy a turbó késik, ezért érdemes elgondolkodni ezeken mielőtt úgy döntene, hogy lecserélné hagyományos motorját és turbóra váltana.