AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Havas, jeges hegyi utakon nincs a hóláncnál jobb barát

Bár Magyarországon általánosságban nem kötelező a hólánc, juthatunk el olyan helyekre, ahol mégis: ezt tábla jelzi. Ha pedig külföldre utazunk, például síelni, semmiképpen ne hagyjuk otthon! 

 

Mikor kell hóláncot használnunk?

 

Kezdjük az egyértelmű helyzettel, mikor, hol kell hóláncot használnunk: ott, ahol ezt tábla jelzi. A táblán egy lánccal felszerelt gumi látható kék háttéren, ahol ezt látjuk, ott kötelező csak a hólánc. Az Alföldön ilyennel nem egykönnyen fogunk találkozni, bár ezt gondoltuk a medvékről is még egy fél éve – hegyi utakon viszont számítsanak a feltűnésére! Ha ugyanis a kanyargós hegyi utakat vastagon borítja a hó, a jég, a legjobb téli gumi is kevésnek bizonyulhat. A hólánc kimondottan arra jó, hogy segítse a jármű haladását ezeken a pocsék utakon, ebből kifolyólag nem ajánlott normál utakon használni. Vegyük le, amint a zörgése jelzi, hogy jól járható útra jutottunk vissza. Hamar elkopik ugyanis, és a keréknek sem tesz jót. Felszerelni egyébként a hajtott kerék-párra ajánlják, vagy, és ez a legjobb megoldás, mind a négy kerékre – de soha nem nyári gumira. Vásárlásnál figyeljük arra, hogy a kerekeknek megfelelő méretű hóláncot válasszunk! A hipermarketekben már egészen olcsón is kaphatunk, de ne felejtsük el, hogy ami olcsóbb, az hamarabb elkopik. Ebből kifolyólag hamarabb kell cserélni. Visszahozza az árát a drágább, és ha jól tároljuk, azaz megszárítva, beolajozva tesszük el, még sokáig használhatjuk.

 

Hólánc

 

Megnő a féktáv, vegyük komolyan a sebességhatárt!

 

A legjobb modelleket ma már jégkarmokkal is megerősítik, és ezeket felszerelni is könnyebb, mert általában adnak hozzájuk adaptert. Ami a felszerelést illeti, érdemes nem élesben kipróbálni először, hanem inkább a garázsban, ajánlja az egyik nagy magyarországi biztosító a témával kapcsolatban. Az sem baj, ha begyakoroljuk, hogyan kell felhelyezni, hogy éles helyzetben ne menjen el vele sok idő. Arra is felhívják a figyelmet, hogy elindulni sem jó vele rögtön, inkább menjünk 50-100 métert, és nézzük meg, jól van-e felrakva a lánc, nem túl szoros vagy laza! Utóbbitól a kerékdob, a túlságosan megszorított lánctól pedig a kerék sérülhet. Ha pedig elindulunk végre, és rendben felkerült a lánc, a havas területeken nagyon-nagyon figyeljünk a sebességre! Hólánccal legfeljebb 50 kilométer/órával szabad haladni, ezt vegyük komolyan – bár nyilván ezeken az utakon jelzik is a sebességkorlátozást. A féktávolság ugyanis annyira megnő hólánccal felszerelt kerekeknél, hogy nem szabad megkockáztatni a gyorsabb hajtást, ha nem akarunk csúnya balesetet. Márpedig pont azért tettük fel a hóláncot, mert nem akarunk.