AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Hatvan éves a radaros sebességmérés

Hatvan éve keseríti meg az autósok életét a közúti radarellenőrzés. Németországban 1957. január 27-én jegyezték fel a radar sebességmérés első áldozatának adatait, de már abban az évben 13 ezer büntető cédulát állítottak ki.

Csodafegyvernek tűnt

Az első sikerek igazán átütőek voltak. A Telefunken VRG 2 modelljeivel olyan sűrűn ellenőrizték az autósokat, hogy statisztikailag 10 nap alatt minden német autós legalább egyszer sorra került. Ez ma egészen nevetségesen hangzik, pedig az akkorihoz képest szinte megszámlálhatatlan mérőhely van az utak mentén, ahol a sebességet ellenőrzik, csakhogy autó még sokkal több. Az ötvenes évek Németországában még megvalósítható volt az autók folyamatos ellenőrzése a radarokkal, de az ma már szóba se jöhet a több tízmilliónyi gépjármű mellett.

Radaros ellenőrzés

A radar után jött a fényképezés

A radarokat hamarosan kiegészítették a fényképező gépek, amelyek a sebesség mellett az elkövető fizimiskáját is rögzítették. Ezzel nem csak a gyorshajtók kerültek terítékre, de számos nehézfiú is. A megoldás melléktermékeként száz számra buktak le a házastársukat megcsaló férjek és feleségek is, hiszen kezdetben a képeken a vezető melletti utas is látható volt. Később – azzal az indokkal, hogy a közlekedésrendészetnek nem feladata a házasságtörések felderítése – az anyósülés utasának arcát kitakarták. Az első időkben nem merült fel, hogy szabad-e a radarokat elrejteni, mert olyan nagyok voltak, hogy csak a vak nem vette őket észre. Ma más a helyzet. A legrosszabbak az út mentén állandóra felszerelt radarok, amelyek 24 órán át emberi felügyelet nélkül szedik a pénzt. A németországi Kölnben egy ilyen miniatűr ketyerével egy hét alatt 47 ezer autós zsebéből sikerült kisebb-nagyobb összegeket az államkasszába irányítani.