AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Hálózatba kapcsolt autó - Bosch 2016 Vegas

Elérkezett a jövő: A Bosch a 2016-os CES kiállításon, Las Vegasban. A hálózatba kapcsolt autó immár személyi asszisztenssé válik.

Las Vegas, Nevada – Teljesen mindegy, hogy otthon, a városban, az autóban vagy munka közben: a Bosch a CES 2016 alkalmával Las Vegasban az „Életre tervezve” szlogen jegyében innovatív technikát mutat be.

A technológiai és szolgáltató vállalat ennek során az internetes termékek keretében történő hálózatba kapcsolásra épít: „az a célunk, hogy biztonságosabb, kényelmesebb és hatékonyabb megoldásokat kínáljunk az intelligens ház, energia, mobilitás és ipar számára. Javítani kívánjuk az emberek életminőségét és egyszerűbbé tenni mindennapjaikat. Ennek kulcsa a hálózatba kapcsolás“ – mondta dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a vállalat sajtókonferenciáján, Las Vegasban, a CES 2016 alkalmával. A Bosch ezt a megközelítést a CES keretében ezévi mottójával – „Simply.Connected“ – húzza alá és a Smart Home vagy Okos otthon, a Smart City, avagy Okos város, a Connected Mobility vagy más néven Hálózatba kapcsolt mobilitás és Industry 4.0., azaz az Ipar 4.0 té-mákra koncentrál. Az alábbiakban Dr. Volkmar Denner (a Bosch Csoport igazgatótanácsának elnöke) beszédének összefoglalóját olvashatja, melyet a Bosch sajtótájékoztatóján tartott a „hálózatba kapcsolt mobilitás” témája köré szervezett 2016-os Las Vegas-i CES kiállításon: „…Ha már az autókkal és a parkolással foglalkozunk, vizsgáljuk meg közelebbről a Bosch szakterületét, a hálózatba kapcsolt mobilitást. Sehol nem kezdte a hálózatba kapcsolás oly mértékben forradalmasítani az életünket, mint a hálózatba kapcsolt vezetés területén. A hálózatba kapcsolt járművek biztonságosabbak és hatékonyabbak, ezenfelül megkönnyítik a járművezetők dolgát. Manapság nehezen képzelhető el az életünk az internet nélkül és ez rövidesen igaz lesz az autóban használt internetre is. A hálózatba kapcsolt autók képesek előrelátni... előrébb, mint bármely érzékelő, és sokkal naprakészebb információk alapján, mint amit bármely térkép ismer."

 

További kapcsolódó cikkeink használtautó vásárlással és más autós hírekkel kapcsolatosan itt olvasható >>

Hálózatba kapcsolt horizontunk pontosan ezt teszi. Segít a járművezetőknek még a megjelenésük előtt észlelni a veszélyeket, és veszély esetén akár automatikusan le is tudja lassítani az autót.

Ez a funkció összekapcsolja a jármű aktuális helyzetét és a helyileg tárolt térképadatokat a felhőből származó valós idejű információkkal. Ez egyrészt javítja a hatékonyságot, segít a navigációs rendszereknek az útvonal optimalizálásban, és lehetővé teszi, hogy az elektromos járművek megelőző vezetési stratégiákat alkalmazzanak. Ily módon a CO2-kibocsátás tíz százalékkal vagy még nagyobb mértékben csökkenthető. Másrészt hozzájárul a járműbiztonsághoz is. Képzeljék el például, hogy több járműből is olyan jelzés érkezik, miszerint az ESP rendszer beavatkozására volt szükség ugyanazon a ponton. A rendszer ekkor az időjárási adatokat figyelembe véve meg tudja állapítani, hogy az adott ponton lefagyás van, és így tudja figyelmeztetni a közeledő autókat. Vagyis nemcsak idő- és üzemanyag takarékos megoldás, de a biztonságot is növeli. A biztonságról szólva büszkén mutatok be egy új megoldást, amely kétségkívül életeket fog menteni: ez pedig a piacon kapható első utólag beszerelhető eCall. Ez az új eszközünk bármilyen típusú autóba egyszerűen utólag beszerelhető, és együttműködik a járművezető okos telefonjára telepített alkalmazással. Ha az érzékelői kellően nagy erejű ütközést észlelnek, az utólag beszerelt eCall automatikusan hívja a telefonközpontot. A központ egyik kezelője megpróbál kapcsolatba lépni a járművezetővel, és szükség esetén kiküldi az országúti segélyszolgálatot a baleset helyszínére. A Bosch eCall szolgáltatásai már világszerte 30 országban elérhetők.

Amint láthatják, a Bosch technológiák és szolgáltatások fejlesztésén is dolgozik, ami megint csak előnyt jelent számunkra a hálózatba kapcsolással foglalkozó üzletágban.

Egy másik szolgáltatás, amely fokozni fogja a biztonságot, a felhőalapú, hibás haladási irányra figyelmeztető rendszer. Ez a rendszer egy szoftvermodul segítségével működik, amely összeveti egy autópályán haladó jármű mozgását a megengedett haladási iránnyal. Ha azt állapítja meg, hogy a két érték eltérő, automatikusan figyelmezteti a járművezetőt és a szembejövő autókat is – és mindezt nem percek, hanem másodpercek alatt teszi. Ez a szolgáltatás még idén elérhető lesz az Egyesült Államokban és más országokban. Mivel a vezetés során szerzett tapasztalatok egyre inkább bekapcsolódnak a hálózatba, az embergép interfész jelentősége egyre nő. Ez a fejlődés fokozhatja mind a biztonságot, mind a kényelmet. Először is, a megfelelő időben a megfelelő információt közli a járművezetőkkel, minimálisra csökkentve ezzel a figyelemelterelés lehetőségét, ami az USA közútjain bekövetkező halálos balesetek tíz százalékáért felelős. Másrészről lehetővé teszi, hogy a járművezetők kézmozdulatokkal és hangutasításokkal vezéreljék autóikat. Önök is betekintést nyerhetnek abba, hogyan képzeli el a Bosch a jövő járművezető interfészét, keressék bátran bemutató autónkat az Északi csarnokban. Nagyméretű, ívelt kijelzői kézmozdulatok és szemmozgás kombinációjával vezérelhetők – csakúgy, mint az érintéses visszajelzésű érintőképernyőnk, amelyről korábban említést tettem. A hálózatba kapcsolás jelenti az automatizált vezetés megvalósításának kulcsát is. Az automatizált vezetés fejlesztésének első és legfontosabb motivációja számunkra a közlekedés biztonságosabbá tétele. Évente körülbelül 1,3 millió fő hal meg közúti balesetben világszerte. Az esetek mintegy 90 százalékában a baleset emberi mulasztásra vezethető vissza. Kritikus forgalmi helyzetekben a megfelelő technológia életeket menthet.

Úgy gondoljuk, hogy a vezetéstámogató rendszerek fejlődésének eredményeképpen az automatizált vezetés több lépcsőben fog megvalósulni.

Csak ezen rendszerek fejlesztésén mintegy 2000 mérnök, munkatársunk dolgozik. Vezetéstámogató rendszereink már napjainkban is számos funkciót elvégeznek, például segítik a járművezetőt a sávváltásban vagy a sávtartásban, és akadály észlelése esetén automatikusan fékeznek. Ezen a területen a forgalmunk idén meg fogja haladni az egymilliárd eurót. A teljesen automatizált vezetés eléréséhez vezető úton terveink szerint 2018-ra sikerül megvalósítanunk a teljesen automatizált parkolást, vagy ahogy mi nevezzük: parkolóinast. Az automatizált parkolóinassal a járművezetőnek mindössze annyi a dolga, hogy egy kijelölt leadási zónában hagyja az autóját a garázson belül. Innentől az autó önállóan keres egy szabad parkolóhelyet, és ezzel időt és üzemanyagot takarít meg. 2020-ra a Bosch autópályán használható robotpilótája gyártásra kész lesz. Ez egy magas szinten automatizált funkció, amely autópályákon át tudja venni az autó irányítását. Az Egyesült Államokban és Németországban 2013 óta közlekednek automatizált tesztautóink közutakon. Az Egyesült Államokban mi vagyunk az első autóipari beszállító, aki elvezetett egy automatizált prototípust egyik autópálya kijárattól a másikig. Nemcsak a járműre fókuszálunk, együttműködünk az automatizált vezetéshez szükséges rendkívül pontos térképek kidolgozásán. A Bosch a mobilitási üzletágban is kiaknázza sokrétű ipari szaktudását. Nincs olyan vállalat az autóiparban, amely helyzeténél fogva könnyebben tudná összekapcsolni a különböző területeket. El tudják képzelni, hogy a hálózatba kapcsolt autójuk képes kommunikálni okos otthonaikkal? Egyik aktuális teszt forgatókönyvünkben mérnökeink megoldották, hogy egy jármű navigációs rendszere röviddel a hazaérkezés előtt automatikusan bekapcsolja a központi fűtést. A különböző területeken végignézve látszólag végtelen számú innovatív és hasznos lehetőség nyílik meg előttünk.

Következtetés:

„Hölgyeim és Uraim! A mindent átszövő hálózatba kapcsolás többé már nemcsak vágyálom, itt van. És ha az összekapcsolt világban rejlő potenciál kiaknázásáról van szó, a Bosch olyan előny birtokában van, amelyet csak néhány más vállalat mondhat el magáról. A dolgok internetének alapját jelentő érzékelőktől az ezen keresztül kommunikáló, hálózatba kapcsolt tárgyakon át az azt kezelő szoftverig és az ezáltal megnyíló hasznos szolgáltatásokig bármerre néznek, a mi technológiánk köszön vissza. A Bosch megoldásainak választéka igen széles körű. De nemcsak erről van szó, a legalapvetőbb szinten tesszük elérhetővé az összekapcsolt világot. Ez pedig azt jelenti, hogy abban a helyzetben vagyunk, hogy aktívan olyan irányba alakíthatjuk ezt a trendet és a technológiát, amely kézzelfoghatóan jobbá teszi mindannyiunk életét. Köszönöm megtisztelő figyelmüket!”

 

A Bosch vezérigazgatója, Dr. Volkmar Denner

 

Forrás: Bosch Automotive Info 2016. január