AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Gumiabroncs, amire minden út előtt rá kell nézni

Ma már talán mindenki tudja, hogy alapvetően az évszaknak megfelelő abroncsokat kell használnia. Ahogy az is általános, hogy minden út előtt ellenőrizni kell a gumikat. Ha ezt megtesszük, sok bosszúságtól óvhatjuk meg magunkat, nem mellékesen azt is kiszúrhatjuk, hogy érdemes cserélni, mert felületi sérülés van a guminkon. 

 

Nem mind a négy kerékre kell ugyanaz az abroncs

 

Ha az autónkról van szó, akkor nem túlzás a mondás, amely szerint rendszeresen foglalkozni kell vele, hogy hosszú időn keresztül megbízható társunk legyen. Az abroncsok esetében ez az állítás talán még inkább igaz. Alapvető, hogy minden egyes út előtt ellenőrizni kell a gumikat. Pénzt spórolhatunk, de akár egy balesetet is megelőzhetünk. Azzal az autósok döntő többsége azért már tisztában van, hogy az évszaknak megfelelő gumikat kell használnia, hiszen hideg időben a nyári változatok fékútja extrém módon megnövekedhet. Ez balesetveszélyes helyzetbe sodorhatja a gépjármű vezetőjét. Ugyanakkor, ha évente valaki csak kevés kilométert teljesít, akkor nem biztos, hogy szüksége van a téli és a tavaszi időszak előtti cserékre. Ma már olyan minőségű négyévszakos abroncsok is vannak a piacon, amelyek megfelelő nyári teljesítmény mellett a kritikusnak mondható téli szezonban is szükséges tapadást és biztonságos közlekedést biztosítanak. 

 

Szerencsére ma már azzal is nagyon sok autós tisztában van, hogy a nyári abroncsok jogszabályban előírt minimális profilmélysége 1,6 milliméter. Ugyanakkor semmiképpen ne járja le eddig a „kerekeit”. A gumik ugyanis jóval nagyobb, legalább 2,5 milliméteres mélység mellett tudják tökéletesen ellátni feladatukat. Egy teljes szezonnak végképp ne vágjon neki olyan gumikkal, amelyek éppen csak teljesítik a határértéket. A profilmélyéget ráadásul több helyen is mérni kell, hiszen a futófelület nem egyenletesen kopik. Ezen felül nem elég egyetlen abroncsunkat átvizsgálni. Minden kerék esetében meg kell ezt tenni, hiszen a hajtott kerekeken nagyobb a terhelés, így a kopás is nagyobb. Azt viszont már kevesebben tudják, hogy nem feltétlenül kell profilmélységmérő az ellenőrzéshez, mert a mai gumikat már kopásjelzővel is ellátják. Ezeket a barázdákban helyezik el. Hogy hol, azt a gyártók egy apró háromszöggel vagy egy „TWI” felirattal jelölik az abroncs oldalán. A működése rém egyszerű. Ha barázdák mélysége kritikusra csökkent, akkor egy magasságba érnek a kopásjelzővel, vagyis cserélni kell az abroncsokat. 

 

Ne feledkezzünk meg a téli gumikról sem. Esetünkben Magyarországon szintén az 1,6 milliméteres minimális profilmélység az elvárt, már a KRESZ szerint. Itt azonban érdemes hangsúlyozni, hogy ez több más európai országban is jóval szigorúbb. Ausztriában például meg se kíséreljünk a hazai határértékhez közeli gumival közlekedni, mert ha ellenőrzésbe futunk, akkor bizony nagyon nagy bajba kerülhetünk. 

 

Gumiabroncs állapota

 

A méret a lényeg

 

Az abroncsunk mérete fontos kérdés. Olyan, mintha a kezünkre keresnénk a megfelelő kesztyűt. Az alapvető kritérium a KRESZ szerint egyszerű. Csak olyan kerék szerelhető fel autónkra, amely megfelel a gyártó által előírt méret, sebességhatár és terhelhetőség kritériumának. A megadottnál nagyobb értékeket produkáló termékeket felszerelhetünk a gépjárműre, rosszabbat viszont nem. Akad egy apróság, amelyet viszont a legtöbb autós tévesen tud. Nem az összes, csak az azonos tengelyen lévő gumiknak kell azonos márkájúnak, méretűnek, teherbírásúnak, mintázatúnak lennie. Személyautóknál a gumi szerkezetének (radial vagy diagonal) kell mind a négy keréken egyeznie. A váltóméretekre ezúttal nem térünk ki, hogy melyik abroncs helyére mit rakhatunk fel. Most a gumiméretet vennénk át.

 

Utóbbit három érték alapján határozzák meg. A példa szerint 175/65 R14 látunk kerekünk oldalán. Az első szám a gumi szélességére utal, milliméterben. A második, a perjel után egy arányszám. Azt mutatja meg, hogy az abroncs szélességéhez képest milyen arányú az oldalfal magassága. Az R a radial szerkezetet mutatja, míg a 14-es szám a felni méretét jelzi collban. Ragaszkodjunk a gyártó által autónkhoz előírt mérethez, ne egyezzünk bele, ha más méretet akarnak ránk erőltetni. Más méretű gumikkal megváltozhat autónk menettulajdonsága, sőt, rosszabb esetben balesetet kockáztatunk. Ha valahol, akkor ebben az esetben helyénvaló a mondás: járt utat járatlanért el ne hagyj!