AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Mégsem fenékig tejfel? Ez a gond az elektromos autókkal

Egy vadiúj német tanulmány erősen megkérdőjelezi az elektromos autók létjogosultságát. Az elismert fizikus, Christophet Buchal és társai szerint ezek a járművek nagyobb arányban bocsátanak ki károsanyagot még a dízelautóknál is. Ha a tudósoknak igaza van, akkor nagy lehet a gond, mert a világ épp most kezd végleg átállni az elektromos járművek gyártására.

Nem mind arany, ami fénylik 

 

Egy friss német szakértői tanulmány szerint közel sem olyan rózsás a helyzet az elektromos autók piacán, mint ahogy azt sok tanulmány és kimutatás állítja. A legtöbben ugyanis a legkörnyezetbarátabb járműnek gondolják, a kutatás ezt az állítást vonja most kétségbe. A konklúziójuk, hogy összességében még a dízelautóknál is nagyobb kárt okoznak ezek a járművek. Vegyük sorra, miért is jutottak erre a következtetésre. Egy kölni fizikus, Christopher Buchal több kollégájával együtt készített egy összetett jelentést a Német Gazdaságkutató Intézet megbízásából, amit áprilisban hoztak nyilvánosságra. Felmérésük szerint a járművek mintegy 10-30 százalékkal nagyobb kárt okoznak a környezetünkben, mint a dízellel működő autók. Mindez pedig az autó akkumulátorok gyártása következtében alakult így. Akkora mennyiségű szén-dioxid kibocsátás történik a folyamat közben, amivel a kutatás szerint lekörözik a dízelautókat. Ráadásul rengeteg energia szükséges az akksik gyártásához: a lítium, mangán, kobalt kibányászása és megmunkálása rendkívül sok energiába kerül.

 

Elektromos Jaguar töltése

 

Miért pont a Tesla?

 

Konkrét példaként a Tesla Model 3-at vizsgálták meg a kutatók. A felmérés szerint a jármű akkumulátora 10-15 tonna szén-dioxidot termel összesen. Ha tíz éves átlagot veszünk, akkor egy esztendőben megszokott 15 ezer kilométeres út megtételénél kilométerenként 70-100 grammnyi kibocsátással lehet számolni. Ehhez ugye figyelembe vették az akkummulátor legyártásához szükséges szén-dioxidot is. Összehasonlításképp: ez jóval nagyobb szám, mint amit egy használt Mercedes márkájú dízelautó produkál. Buchal és társai aggódva figyelik a világtrend alakulását, mert a legtöbb gyártó kezd átállni az elektromos gépjárművek gyártására. A tanulmány konklúziója, hogy inkább a metán meghajtású autóké kellene, hogy legyen a jövő, mivel az ilyen típusú kocsik közel harmadával kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a dízelek. Pedig a Tesla biztosan nem áll le, a céggel kapcsolatos friss hír szerint a Roadster modelljük kevesebb, mint két másodperc alatt gyorsul majd 0-ról 100 kilométeres óránkénti sebességre. Végsebessége pedig elérheti az akár 400 kilométert is óránként. Az akkumulátora pedig akár ezer kilométer megtételére is alkalmassá teheti.