AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Ezért érdemes kátyúbiztosítást kötni

Alig havi 250 forintért köthetünk olyan biztosítást, ami ha nem is száz százalékig, de véd a jelöletlen kátyúk ellen. Kihez mikor fordulhatunk? Hogyan segítsük a magunk szerencséjét és biztosítótársaságunk munkáját? Kiderül cikkünkből.

 

Mindössze 50 százalék

 

Az idei tél sem hagyott túl sok szépet maga után az utakon: a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége szerint több százezerre tehető a hazai aszfalton kialakult úthibák száma. Az útkezelők, akik illetékesek lennének megfizetni a hibák következtében keletkezett károkat, viszont mindössze 50 százalékban térítenek. Ahol pedig van figyelmeztető tábla az utak rossz állapotára (ami például ronthatja a lengéscsillapító állapotát), ott szinte minden esetben elutasítják a kérelmeket. A szervezet szerint mindettől függetlenül fontos, hogy kössünk utasbiztosítást, hiszen csak néhány ezer forintba kerül évente. Mint írták, ha a kötelező felelősségbiztosítás vagy a casco mellé kötik, akkor kiegészítő biztosításként mintegy 3 ezer forintot vesz ki a pénztárcánkból, ez havonta körülbelül 250 forintot jelent. Ha szerencsétlenül járunk, akkor rájövünk, hogy mennyire megéri: egy átlagos kár, amit egy kátyú okoz, ugyanis legalább 30 ezer forint, de könnyedén meghaladhatja a 100 ezres nagyságrendet is. A kátyúbiztosítás azért is hasznos, mert nem az útkezelőt kell felkeresnünk kár esetén, hanem a biztosítónk felé jelezhetjük a bajt. Van olyan verzió, ami kiterjed arra a szakaszra is, ahol tábla figyelmeztet a veszélyre. A térítés teljességgel önrészmentes. Ha nincs ilyen jellegű biztosításunk, akkor sajnos nem tudjuk felkeresni a biztosítónkat, az adott szakasz kezelőjét kell felkeresnünk.

 

Kátyú kár

 

Felelősség és égető bizonyítékok

 

Ha lakott területről van szó, a fővároson kívül minden esetben az önkormányzatot kell megtalálnunk. Budapesten azonban a Budapest Közút Nonprofit Zrt. az útkezelő, így ott kell próbálkozni, ha kátyúkár érte a járművünket. Az országúton pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. az illetékes. Mindegy, hogy ki az illetékes, egységes irányelvet kell követni a kárigény esetén. Ilyen például, hogy mindig próbáljunk azon a helyszínen maradni, ahol a baj történt. Ha utólag próbáljuk bizonyítani igazunkat, az jóval nehezebb. Akkor már nem lehetséges sem egy tanú megtalálása, sem pedig rendőri jegyzőkönyv beszerzése. Természetesen borul a helyszínen maradás szabálya, ha a hirtelen fékezés balesetveszéllyel járna, de akkor is, ha az autópályán haladva történik meg a baj. Ilyenkor próbáljuk meg eljutni a következő pihenőig, és értesítsük az autópályamérnököket, akiktől ellenőr érkezik majd a helyszínre. Fotózzuk le a sérülést, ha tudjuk, akkor a kátyút is - ezt az okostelefonok korszakában már nem túl bonyolult feladat. Tartsuk meg a sérült alkatrészeket ameddig csak tudjuk, és próbáljunk meg tanúkat találni.