AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Ecodriving és a sebesség

A legegyszerűbb és legtriviálisabb állítás, hogy az utazási sebesség jelentős hatással van az autó fogyasztására.

Itt természetesen nagy hangsúly van az utazási sebességen, tehát nem az indulás, vagy a gyorsulás egyes szakaszaira gondolunk, amelyek rendre kisebb sebességet jelentenek ugyan, mint a végső, az utazási sebesség, mégis nagy fogyasztással járnak. Egy egyszerű teszt, amelyet 270 kilométeren végeztek el egy kétliteres OT, 204 lóerős motorral felszerelt 1750 kilogrammos saját tömeggel rendelkező személyautóval, egy utassal a fedélzeten az alábbi tanulságos adatokat produkálta: a 89-92 km/h utazási sebesség esetén a fogyasztás 5,4 liter 100 kilométeren. Ugyanez az adat 105 km/h sebességnél 5,7 liter, 120 km/h sebességnél 6,2 liter, 130 km/h utazási sebességnél pedig 7,1 liter 100 kilométeren.

Spóroljunk autónkkal vezetés közben

A két szélső érték közötti különbség nem tűnik soknak, mert „csak” 1,7 liter száz kilométeren, vagyis mondjuk kb. 500 forint. Csakhogy a 100 kilométerenkénti 500 forint egy év alatt csinos kis summát tesz ki. És akkor még szót sem ejtettünk az ecodriving vezetési stílus hatásairól. A fenti teszt ugyanis a megcélzott sebességek mellett a megfontolt és laza, tehát nem agresszív, pláne nem „sietős” vezetési technika alkalmazásával produkálta a jelzett adatokat. Csakhogy a tesznek volt egy másik része is, ahol először agresszív, a lehetőségeket kihasználó vezetési technikát alkalmaztak. Ez 20 százalékos fogyasztásemelkedéssel járt. Majd a minden lehetőséggel és minden a szabályok adta szabadsággal élő, a maximális sebességhatárokon, szabályosan, de ahol csak lehet előző vezetést is kipróbálták, ami 30 százalékos növekedést jelentett. Az eredeti 5,3 liter helyett 9,1 litert száz kilométeren. Ez már 3,8 literes különbség, vagyis bőven egy ezressel drágább utazás 100 kilométeren. 

Ecodriving és a fékezés

A gazdaságos autózásban jelentős szerepe van a fékezésnek. Egészen pontosan annak, hogy mennyit, milyen intenzíven tapossuk a középső pedált, mégpedig akkor is, amikor ezt meg lehetne előzni, vagyis nem elkerülhetetlen szükséglet a fékbetéteket a féktárcsán koptatni. Alapelvként érdemes elfogadni, hogy a normál fékezésnél gazdaságosabb a motorfék használata, vagyis például egy hosszabb lejtőn a folyamatos fékezés helyett egy olyan sebességfokozat megválasztása, amely a kellő sebességre fékezi, vagy akár folyamatosan is azon tartja az autónkat. Ugyanez vonatkozik arra is, amikor jó előre látszik, hogy valahol valamiért lassítani, vagy akár megállni kell. Ilyenkor is érdemes a motorfékre bízni az autó lassítását a fékek helyett. Ez persze nagyobb odafigyelést és tudatosabb vezetést igényel, azt, hogy ne az előttünk haladó jármű fenekét, vagy féklámpáit figyeljük, hanem sokkal messzebbre és előbbre irányítsuk a tekintetünket, hiszen ami az autónk előtt több száz méterre történik annak nagyon gyorsan hatása lesz a mi vezetői magatartásunkra is.

Hirtelen fékezés vagy gyorsulás jobban fogyasztja a benzint és szennyezi a környezetet is

A fékezéssel lelassított autó újbóli felgyorsítása extrém energiákat emészt fel a folyamatos haladással szemben, vagy akár csak egy sebességfokozatnyi visszakapcsolással összehasonlítva. A városi forgalomban jelentős megtakarítást lehet elérni, ha az egyes közlekedési lámpák között a távolságot a lámpa színének változásához mért sebességgel tesszük meg. Minden nap tapasztalható, hogy a zöld után teljes gázzal induló vezető a következő lámpánál hasonlóan intenzív fékezésre kényszerül, míg a kényelmesen indító, ecodriver szinte a tempó megváltoztatása nélkül siklik át a lámpákon, miközben rendre meg is előzi a táv egy jelentős részén a kapkodó, feleslegesen gyorsító és haszontalanul fékező autóst. Azt se felejtsük el, hogy a fékezés, a gyorsítás az autó egész konstrukcióját igénybe veszi, nem csak a fékeket. A karosszéria, a felfüggesztések, a futómű, a motorblokk a tehetetlenség miatt nagy erőket fejt ki a gyorsítással ellentétes irányba, ami alaposan igénybe veszi a rögzítő elemeket és magát az autó egész szerkezetét.