AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Brexit az autógyártásban – ellentmondó forgatókönyvek

Miközben az Egyesült Királyság távozása az Európai Unióból máig lezáratlan fejezet a politikában, egyre inkább közeleg a kilépés céldátuma. A kemény Brexit lehetősége egyre inkább aggasztja a szigetországban érdekeltségekkel rendelkező autógyártókat, azonban egyes politikusok szerint utóbbiak még jól is járhatnak a megegyezés nélküli távozással. 

 

Éppen időben modell – az autógyártók félelmei

 

Ahhoz, hogy az Egyesült Királyságban autó- vagy autóalkatrész-gyártással foglalkozó cégek legnagyobb félelmét megértsük, tudnunk kell, hogyan működik a modern autógyártás. A legtöbb modern autógyártó a Toyota által tökélyre fejlesztett Kanban-modellt („éppen időben”) használja. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy nincs felesleges raktározás, az autó és egyes alkatrészei éppen időben készülnek el, és érkeznek meg az összeszerelő üzemekbe. Ahhoz azonban, hogy ez működhessen, nélkülözhetetlen az anyagok szabad áramlása az egyes üzemek között – éppen ez az, ami a kemény Brexit esetén nem valósul meg, a várakozás pedig ennél a modellnél katasztrofális eredményekkel jár. Nem véletlen tehát, hogy a Jaguar Land Rover, a BWM, a Nissan, a Honda és a Toyota – a legnagyobb brit földön tevékenykedő gyárak – vészforgatókönyveket dolgoztak ki, amiben komolyan fontolóra vették az azonnali elköltözés lehetőségét is.

 

Brexit az autógyártásban

 

Politika és hozzá nem értés

 

Mindezek fényében különösen érdekes, hogy mit nyilatkoztak az utóbbi időben a Brexit leghangosabb éltetői, bizonyítva azt, hogy vajmi kevés fogalmuk van azokról a bonyolult folyamatokról, amik a modern kori autógyártást jellemzik. Boris Johnson, az egyik legismertebb Brexit-támogató szerint nem kár, ha az autógyártók veszteségesek lesznek, hiszen 20 éven belül önvezető autók szelik majd a szigetek útjait – kérdés ugyanakkor, hogy mire gondolt, az önvezető autókat ki gyártja majd le. Jacob Rees-Mogg, a konzervatív párt egyik vezető kilépéspártija a Toyota képviselőivel való egyeztetésen megnyugtatott mindenkit, hogy a Brexit után jobb lesz a helyzet, hiszen a britek készek aláírni egy szabadkereskedelmi egyezményt Japánnal – éppen csak azt felejtette el a politikus, hogy az EU már rendelkezik ilyennel. A legérdekesebb hozzáállást a kilépést üdvözlő egyik gazdasági szakember, Patrick Minford tanúsította, aki szerint az autóipar, csakúgy, mint korábban a bányászat és vasgyártás is, leépül majd, ugyanakkor ez nem gond, hiszen „ezek a dolgok megtörténnek”.