AUTÓTÍPUS KERESÉS

Kovács Autó

Autó motor alkatrészei és szerepük

A motor alkatrészei a járművek szívét alkotják. Egyetlen motoralkatrész sem elhanyagolható, mind együtt alkotja az egészet. Összegyűjtöttük ezeknek az alkatrészeknek rövid ismertetőjét funkciójukról.

A motor a gépkocsi erőforrása, meghajtja, mozgatja az autót.

Az egyik dolog, amit a motorról elmondhatunk, hogy elméletileg rendkívül egyszerű szerkezet. A hengerben van egy dugattyú, amely a begyújtott üzemanyag-levegő keverék tágulása nyomán lefelé elmozdul. Ezt az erőt a dugattyúszár közvetíti a meghajtott tengelynek, amelynek forgó mozgását használja fel a gépkocsi. A valóságban egy rendkívül bonyolult, összetett szerkezet, egy igazi mérnöki remekmű a motor, amely nagyon sok alkatrészt tartalmaz. Ezek le-föl mozognak, forognak, szívnak, pumpálnak, lezárnak, megnyílnak vagy éppen a helyükön maradnak. Következzen a motor alkatrészek ismertetése.

 

KERESSE MEG AUTÓJÁHOZ MEGFELELŐ motor ALKATRÉSZEKET ÉS RENDELJE MEG ORSZÁGOSAN KEDVEZŐ ÁRON!

Autó motor alkatrészek

Motoralkatrész lexikon

A motor szét vagy összeszerelése, működésképes állapotba hozása nagyon bonyolult szakmai feladat, sok szakmai ismertet, műszaki tudást és gyakorlatot igényel. Megkíséreljük számba venni a motor főbb alkatrészeit (itt most nem azzal foglalkozunk, melyikből hány darab van a motorban, hanem hogy mire szolgál).
Olajteknő – alulról zárja a motorblokkot, tartály, ide gyűlik össze a kenést végző motorolaj és innen kenődik a hengerek falára. Elválasztható a motorblokktól, amelyhez csavarok rögzítik.
Olajszivattyú – pumpa, amely a motorban a kenőolajat mozgatja, hogy az a motor belső részire eljusson.
Motorblokk – a motor alsó része, tulajdonképpeni tömbje. Fémből öntött oldalról zárt idom, amelyben helyet kapnak a hengerek, és amelyben mozognak a dugattyúk, illetve benne forog a meghajtott
Főtengely (forgattyús tengely). Forgattyús csapok vannak rajta, a hajtókarok (dugattyúszárak) ezekhez csatlakoznak. A dugattyúk le-fel mozgása hajtja meg a főtengelyt.

A motor alkatrészei
Ellensúlyok: a tengelyből kialakított vagy rá felhelyezett, hozzá rögzített ellensúlyok a tengelyben a működés során ébredő rezgések kiegyensúlyozására szolgálnak.
Hajtókar: a dugattyú és a főtengely közötti kapcsolatot biztosítja, a dugattyú fel-le mozgása ezen keresztül alakul át a főtengelyen forgómozgássá.
Forgattyúház: A motorblokk alsó része, amely körülveszi és rögzíti a főtengelyt. A legtöbb esetben egybe van építve az olajteknővel.
Vezérműtengely: a főtengellyel vezérműszíjjal vagy vezérműlánccal összekapcsolt forgó alkatrész, amelynek bütykei működtetik a szelepemelőket, amelyek nyitják, illetve ellenkező állásukban zárják a szelepeket. A felülvezérelt motorokban ez felül helyezkedik el. Egyes motorokban két felső (hengerfej fölötti) és vezérműtengely is van, az egyik a szívó, a másik a kipufogószelepeket mozgatja.
Szelepfészek: a hengerfejben van, ebbe illeszkedik záródáskor a szelepek kónuszos feje, a szoros felfekvés biztosítja a záródást.
Szelep: az üzemanyag hengerbe juttatását biztosító szívószelepeket, és kipufogó, az égéstermék eltávozásához utat nyitó szelepeket különbözetünk meg.
Szeleprugó: a szelepet zárva tartó erős rugó. Ez ellen fejti ki emelő (nyitó) hatását a szelepemelőn keresztül a vezérműtengely.
Szelepszár: a szelep kónuszos fejben végződő hosszú, hengeres része, ezt mozgatja a szelepemelő.
Szelepvezető: az a furat a hengerfejben, amelyben a szelepszár föl-le mozog.
Szelepszártömítés: a szelepszár és a hengerfej (szelepvezető) közötti tömítés, amely megakadályozza hogy a kenőolaj a hengerfejen keresztül a hengerekbe szivárogjon.
Szelepemelő: a rúd, amely a vezérműtengely és a szelepszár közötti összeköttetést biztosítja (nyomórúd az alulvezérelt felülszelepelt motoroknál). A hidraulikus szelepemelő nem mechanikus (olajnyomással átadott) kapcsolatot képez a vezérműtengellyel. A pontosabb záródást, a kisebb szelepzajt, a kevesebb kopást biztosítja.  
Henger: üreges, csőre hasonlító tér a motorblokkban, amelyben a dugattyú mozog.
Hengerbélés: (hengertok) a hengerfuratba illeszkedő cserélhető cső, amely a henger falához szorul és a forgattyúházhoz is illeszkedik, ezzel érintkezik a tömítőgyűrűkön át közvetlenül a dugattyú.

Dugattyú: a motorblokkban a hengeren belül fel-alá mozgó alkatrész, maga is felül zárt, alul nyitott hengerpalást formájú. A dugattyún belül van a dugattyúcsapszeg amely a dugattyú és a hajtórúd közötti kapcsolatot biztosítja.
Hajtórúd vagy hajtókar köti össze a dugattyút a forgattyús tengellyel (főtengely)
Dugattyúgyűrű: vagy kompressziós gyűrű a dugattyúba mart hornyokba illeszkedő kör alakú gyűrű, amely a dugattyú és a henger közötti tökéletes záródást biztosítja.
Vezérműlánc: a kerékpár láncához hasonló lánc amely fogaskerekekhez illeszkedve elsősorban a főtengely és a vezérműtengely közötti összeköttetést, erőátvitelt biztosítja. A tengelyekhez lánckerekekkel illeszkedik
Vezérműszíj: ugyanaz a funkciója mint a vezérműláncnak, keresztbordás, (fogazott), rendkívül erős, üvegszál erősítésű szíj. A tengelyekhez bordázott tárcsákon keresztül illeszkedik.
Hengerfej: a motort felülről lezáró, ahhoz csavarokkal rögzített fémtömeg, amelynek kiképzése olyan, hogy helyet adjon a szelepeknek, a gyújtógyertyáknak illetve a vezérműtengelynek.
Hengerfejtömítés: több rétegből  álló vékony tömítőidom, amely a motorblokk és a hengerfej közötti tökéletes záródást biztosítja, ezáltal megakadályozza, hogy a motorblokk különböző üregeiben cirkuláló folyadékok(olaj, hűtőfolyadék) kijussanak a motorból.
Szelepfedél: fém ház amely a szelepeket elzárja a külvilágtól, az olaj fröccsenését, a motortér és a szelepek bepiszkolódását egyaránt akadályozza.
Szelepfedél-tömítés: a hengerfej és a szelepfedél tökéletes illeszkedését biztosító parafából vagy műgumiból készült vékony szigetelőidom.


További motoralkatrészek

Ezeken kívül a motorban van számos csapágy. Ezek az egymáson elmozduló felületek súrlódását, kopását csökkentik, miközben rögzítik a mozgó alkatrészeket. Csak néhány példa: főtengelycsapágy, vezérműtengely-csapágy. Vannak fogaskerekek, ezek biztosítják megfelelő áttételekkel a különböző ütemű, gyorsaságú mozgásokat, tulajdonképpen szinkronizálják a forgó és mozgó alkatrészek működését. És vannak a csavarok, amelyek a motorblokk egyes részeit tartják össze.

motor alkatrészek webáruházMotor alkatrészek, tömítések webáruházának tartalma:
Motor Csapszegpersely, Motor Csövek-vezetékek, Motor Dugattyú, Motor Dugattyúgyűrű, Motor Előkamra, Motor Érzékelők-kapcsolók, Motor Fagydugó, Motor Feltöltés, Motor Fogaskerekek, Motor Folytószelep ház, Motor Folytószelepállás érzékelő, Motor Forgattyúsház, Motor Forgattyúsház cső, Motor Főtengely alkatrészek, Motor Grafikus keresés, Motor Hajtókar alkatrészek, Motor Hengerfej, Motor Hengerfej csavar, Motor Hengerfej csavar készlet, Motor Hengerpersely, Motor Hézagoló alátét, Motor Hidrotőke, Motor Kartergázcső, Motor Köztes tengely, Motor Kuplung kapcsoló, Motor Légszűrő-ház, Motor Légtelenítés, Motor Levegőrendszer átkapcsoló szelep, Motorcsapágyzás, Motortartó bak, Motor Olaj nívópálca, Motor Olaj nívópálca hüvely, Motor Olajbeöntő sapka, Motor Olajleeresztő csavar, Motor Olajszivattyú, Motor Olajteknő, Motor Olajteknő-alkatrészek, Motor Pótlevegő tolattyú, Motor Szekunder levegő rendszer (SLS), Motor Szelep-állítás, Motor Szelepek, Motor Szelepék, Motor Szelepemelő-lökőrúd-védőcső, Motor Szelephimba, Motor Szelephimba tartozék készlet, Motor Szelephimba tengely, Motor Szelepvezető, Motor Szelepvezető-beállítás, Motor Szívókönyök-szívócső, Motor Támcsapágy, Motor Tartó, Motor Tömítések, Motor Turbó alkatrészek, Motor Tűzkarika, Motor Vezérműlánc alkatrészek, Motor Vezérműtengely alkatrészek


Alkatrészek akár 45% kedvezménnyel - Kovács Autóalkatrész Webáruház - Irány a bolt!