Keresés terméktípus szerint

              Dugattyú

              DugattyúA dugattyú fölötti robbanás löki meg a dugattyút, amely a hajtórúd segítségével továbbítja a robbanás energiáját a főtengelyhez, ami végül átalakítja az egyenes irányú mozgást körforgássá. További motorblokk alkatrészek elérhetőek webáruházunkban!

              A dugattyú a robbanómotorok fő mozgató eleme

              Az autó motorjában csapszeg köti össze a dugattyút és a hajtórudat. Tehát a dugattyú feladata, hogy a henger belsejében le-fel mozogjon, s ezáltal biztosítsa a motor főtengelyének, illetve áttételesen a járműnek a meghajtását. Gyártása meglehetősen munkaigényes, precíz folyamat, csak speciális gyártósorokon tudják elvégezni. Mind dugattyúból, mind gyűrűből szabványméretek készülnek, köztük alapméretű és túl méretes. Az alapméretek a kevésbé, a túl méretes alkatrészek pedig az erősen kopott hengerfalú motorokba illenek.

              Dugattyú csapszegek és gyűrűk

              A csapszegnek olyannak kell lennie, hogy az állandó mozgásban lévő dugattyú és a hajtórúd mozgási iránya közötti eltérés okozta nagy igénybevételt jól tűrje. A motorgyártás egyik legérzékenyebb feladata, de mivel a munkahengerek, amelyekben mozognak, idővel megkopnak, és ezért gyakran megfúrják őket, a nagyobb átmérőhöz új dugattyúra van szükség. Ezért a dugattyúgyártás egy jelentős része utángyártás. A gyűrű a henger belső fala és a dugattyú közötti rést tölti ki, s nagy súrlódásnak kitett alkatrész. Ezért a gyűrűk anyagának igen teherbírónak kell lenniük. Kopásuk még a legkiválóbb olajozás mellett is elkerülhetetlen, ezért, ha sokat fut a motor, akkor előbb-utóbb szükségessé válik a gyűrűk cseréje is.

              A dugattyú meghibásodások okai és jelei

              Dugattyú kopás azonban idő előtt is bekövetkezhet. Ennek oka jellemzően a kenéshiány vagy az alkatrész túlterhelése szokott lenni. Amennyiben azt tapasztalja, hogy jelentősen megnőtt a kocsi olajfogyasztása, vagy nem stabil a motor teljesítménye, működése, akkor érdemes megnézetni az alkatrészt.

              Ügyelni kell rá, hogy minőségi dugattyút válasszunk autónkba, és mindig szakszerűen szereltessük be. Ellenkező esetben, pl. ha rossz minőségű, gyári hibás darabot rakatunk bele, akár el is törhet a dugattyú. Fontos, hogy mindig tökéletesen legyen az égési folyamat, és ne alakuljon ki nagy hidraulikus lökés. Utóbbi oka lehet, hogy motorolajjal vagy vízzel telítődik a henger. Ha hosszabban ég a kelleténél az üzemanyag-levegő keverék, az nem tesz jót az alkatrésznek. Az ilyen jellegű problémák tipikus jele, ha nem indul „első pöccre” a kocsi, vagy szokatlanul kékessé-szürkévé válik a kipufogófüst színe. Ilyen esetekben kopogást is hallhat a hengerek irányából.

              Lehetőség szerint ügyeljen a levegőszűrő csereintervallumára, és tankoljon mindig minőségi, megfelelő oktánszámú üzemanyagot. Ellenkező esetben idővel megolvadhat, éghet a dugattyú felszíne, robbanás keletkezhet a motorban. Az anomáliát a motorkopogás szokta jelezni.

              A légszűrő csere mellett az olajcsere esedékességére, az optimális olajnyomás folyamatos fenntartására is figyelni kell. Kenéshiány vagy túl alacsony olajnyomás esetén ugyanis idő előtt tönkremehet a dugattyú. Mivel elvékonyodik, akár teljesen meg is szűnik a fémalkatrészeket védő olajréteg, túl fog melegedni a motor. Ha ez bekövetkezik, a dugattyúpalást rövid időn belül teljesen el fog kopni. Ugyanezt okozhatja az is, ha cserekor szakszerűtlenül állítják be például a henger és dugattyú közti hézagot.

              A dugattyúgyűrűk elhasználódása miatt megszűnik a dugattyú kellő tömítése. Vigyázni kell vele, mert ilyenkor a hézagokon átszivároghatnak a forró gázok, s elvékonyítják, elégetik a hengerfalon található olajréteget. Nem szabad, hogy ez bekövetkezzen, különben sérülni, karcolódni fog a dugattyú felszíne.

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!