Keresés terméktípus szerint

              Korom, részecskeszűrő

              Korom, részecskeszűrőKorom, részecskeszűrő kereső akciós árakon, minőségi gyártóktól az alkatreszek.hu kipufogó alkatrész kínálatában. A részecskeszűrő csökkenti a dízelmotorok kipufogógázainak koromtartalmát!

              A korom, részecskeszűrő egy hatékony koromcsapda

              Korom, részecskeszűrő nélkül 2009 óta nem gördülhet le dízel autó az EU szerelőszalagjairól. A részecskeszűrő az úgy nevezett Euro5-ös emissziós norma teljesítésének elengedhetetlen feltétele. Feladata, hogy a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt összegyűjtse, és elégesse. A DPF (Diesel Particulate Filter) néven is ismert részecskeszűrő a korom kiégetéséhez, azaz regenerációjához vagy valamilyen adalékot, vagy saját injektorral, úgy nevezett utólagos befecskendezéssel adagolt gázolajat használ. Az utóbbi elterjedtebb, mert egyszerűbb, kevesebb törődést igényel. Mivel a gázolaj égésekor keletkező korom mennyisége nagyban függ az üzemanyag minőségétől, Magyarországon a részecskeszűrők rendre kemény munkára kényszerülnek. A Nyugat-Európában szolgáló kollégáikhoz képest gyorsabban használódnak el.

              Ne „üssük ki”, inkább cseréljük az eltömődött korom, részecskeszűrőt

              Vannak, akik - midőn a részecskeszűrő megadta magát a magyar dízelnek és a rossz utak következtében jellemzően nagyobb igénybevételnek -, elektromos úton kiiktatják, vagy ahogyan mondani szokták, „kiütik” a berendezést. Ez – azon kívül, hogy ellenőrzés esetén büntetést vonhat maga után -, azzal is jár, hogy a motor gyakran fekete füstöt bocsát ki, ami sem nem szép, sem nem egészséges, továbbá a motor olyan segédberendezései, mint például a turbó, az EGR erősen károsodni fognak. Ezek javításakor elvész az anyagi előny, amit a részecskeszűrő cseréjének elmulasztásával szereztünk. A Diesel részecskeszűrő (DPF - Diesel Particulate Filter) egy olyan berendezés, amely csökkenti a Dieselmotorok kipufogógázainak koromtartalmát.

              Diesel korom, részecskeszűrő működése

              Erre azért van szükség, mert dízelmotor esetén a kipufogógáz elégetlen szilárd részecskéket tartalmaz. Mivel a keverékképzésre csak rendkívül rövid idő áll rendelkezésre és a gázolaj párolgási tulajdonságai is kedvezőtlenek, így az üzemanyag levegővel történő keveredése soha nem lesz tökéletes, ezért elkerülhetetlen a koromképződés. A részecskeszűrők az üzemszerűen keletkező korom 85%-át képesek felfogni, de optimális körülmények között a képesek akár a 100%-os eltávolítási hatásfok elérésére. Az autógyártók általában olyan koromszűrőket alkalmaznak, amelyekben a katalizátorokban használt kerámiatestekhez hasonló, hosszúkás, négyzet keresztmetszetű csatornák vannak. Ezek elejét és végét felváltva lezárják, így a kipufogógáz bejut egy csatornába, de kijönni csak egy másikon tud. A kipufogógáz így a kerámiatest porózus falán átáramlik, miközben a koromrészecskék fennakadnak azon. 1. ábra A részecskeszűrőn átáramló kipufogógáz szemléltetése

              Diesel részecskeszűrő tisztításra

              Némelyik szűrő csak egyszer használatos, a teljes eltömődés után cserére szorul. Más típusoknál lehetőség van a szűrő olyan hőmérsékletre való felmelegítésére, amely során az összegyűjtött korom el tud égni. Ez a magas hőmérséklet elérése a motor olyan üzemállapotba történő hozatala segítségével történik, amely elegendően magas kipufogógáz hőmérsékletet eredményez. Ezt a folyamatot a részecskeszűrő regenerációjának nevezzük. Ez a rendszeres karbantartás része, és nagyon óvatosan kell eljárni a folyamat során, hogy a részecskeszűrő ne károsodjon.

              Az üzemanyag befecskendezők, vagy a turbófeltöltő meghibásodása is a koromszűrő gázolajjal vagy motorolajjal történő koszolódásához vezethet és szükségessé teheti a tisztítást.

              A regeneráció normál esetben országúti sebesség mellett jön létre, ezért a csak városban használt járműveknek rendszeresen szükségük van magasabb sebességgel megtett hosszabb utakra. A regeneráció szükségességére figyelmeztető jelzés figyelmen kívül hagyása a részecskeszűrő nem megfelelő tisztulásához és ezáltal végleges rongálódásához vezet. Az újabb részecskeszűrős rendszerek már képesek arra, hogy a motorvezérlés mesterségesen elősegítse a magasabb kipufogógáz hőmérséklet elérését, ezáltal lehetővé téve a regenerációt. A gyártói információk alapján egy részecskeszűrő akár 1000 km-es tisztítási intervallumot is elérhet, de nem optimális körülmények között akár 200 km megtett út után is eltömődhet a koromcsapda. 2. ábra Katalizátorral egy házba épített részecskeszűrő metszeti ábrája

              A részecskeszűrő regenerációjának ismertetése

              Az összegyűjtött korom elégetéséhez normál esetben 5-600 oC-os hőmérséklet szükséges. Némelyik autógyártó speciális adalékkal éri el, hogy ez a hőmérséklet alacsonyabb legyen, így a kipufogógáz hőmérsékletének megemelése és az adalékanyag együttes használatával jön létre a regeneráció. Az adalékot a kötelező szervizek alkalmával kell pótolni, de sok szempontot figyelembe véve ez nem a legszerencsésebb megoldás. Ha részecskeszűrő a katalizátorral egy házba van építve, akkor lehetőség van arra, hogy a motor befecskendező rendszere segítségével utóbefecskendezéssel üzemanyagot juttassunk a kipufogóba, amely a katalizátorhoz érkezve oxidálódik. A többletüzemanyag miatt a katalizátor után a hőmérséklet megnő, amely már elegendő a korom elégetéséhez is. Az egész folyamatot a motorvezérlő rendszer irányítja, amely a koromszűrő eltömődését nyomásszenzorokkal, a kipufogógáz hőmérsékletét pedig különböző hőmérséklet szenzorokkal figyeli. A mesterségesen indított regeneráció általában 20-30 percet vesz igénybe.

              A részecskeszűrő élettartamát pozitívan befolyásoló tényezők

              • megfelelő időben elvégzett olajcsere, megfelelő előírással rendelkező olaj használata
              • kicsit óvatosabb használattal a Dieselmotor füstkibocsátása csökkenthető, így kevesebb a részecskeszűrőbe jutó korom
              • csak városi használat esetén javasolt időnként hosszabb utak megtétele magasabb sebesség mellett
              • a részecskeszűrő idővel üzemszerűen telítődik elégethetetlen salakanyagokkal, ezek eltávolítására tisztító anyagokkal szervizben lehetséges
              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!