AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Korom, részecskeszűrő választása.


Korom, részecskeszűrő kereső akciós árakon, minőségi gyártóktól az alkatreszek.hu kínálatában. A részecskeszűrő csökkenti a Dieselmotorok kipufogógázainak koromtartalmát!

A részecskeszűrő egy hatékony koromcsapda

Részecskeszűrő nélkül 2009 óta nem gördülhet le dízel autó az EU szerelőszalagjairól. A részecskeszűrő az úgy nevezett Euro5-ös emissziós norma teljesítésének elengedhetetlen feltétele. Feladata, hogy a gázolaj tökéletlen égéséből eredő korommaradványt összegyűjtse, és elégesse.


Keresse meg autójához megfelelő részecskeszűrőt:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


A DPF (Diesel Particulate Filter) néven is ismert részecskeszűrő a korom kiégetéséhez, azaz regenerációjához vagy valamilyen adalékot, vagy saját injektorral, úgy nevezett utólagos befecskendezéssel adagolt gázolajat használ. Az utóbbi elterjedtebb, mert egyszerűbb, kevesebb törődést igényel. Mivel a gázolaj égésekor keletkező korom mennyisége nagyban függ az üzemanyag minőségétől, Magyarországon a részecskeszűrők rendre kemény munkára kényszerülnek. A Nyugat-Európában szolgáló kollégáikhoz képest gyorsabban használódnak el. Tekintse meg kapcsolódó termékeink is!

Ne „üssük ki”, inkább cseréljük az eltömődött szűrőt

Vannak, akik - midőn a részecskeszűrő megadta magát a magyar dízelnek és a rossz utak következtében jellemzően nagyobb igénybevételnek -, elektromos úton kiiktatják, vagy ahogyan mondani szokták, „kiütik” a berendezést. Ez – azon kívül, hogy ellenőrzés esetén büntetést vonhat maga után -, azzal is jár, hogy a motor gyakran fekete füstöt bocsát ki, ami sem nem szép, sem nem egészséges, továbbá a motor olyan segédberendezései, mint például a turbó, az EGR erősen károsodni fognak. Ezek javításakor elvész az anyagi előny, amit a részecskeszűrő cseréjének elmulasztásával szereztünk.

 

A Diesel részecskeszűrő (DPF - Diesel Particulate Filter) egy olyan berendezés, amely csökkenti a Dieselmotorok kipufogógázainak koromtartalmát.

Diesel részecskeszűrő működése

Diesel részecskeszűrő ismertetéseErre azért van szükség, mert Dieselmotor esetén a kipufogógáz elégetlen szilárd részecskéket tartalmaz. Mivel a keverékképzésre csak rendkívül rövid idő áll rendelkezésre és a gázolaj párolgási tulajdonságai is kedvezőtlenek, így az üzemanyag levegővel történő keveredése soha nem lesz tökéletes, ezért elkerülhetetlen a koromképződés. A részecskeszűrők az üzemszerűen keletkező korom 85%-át képesek felfogni, de optimális körülmények között a képesek akár a 100%-os eltávolítási hatásfok elérésére. Az autógyártók általában olyan koromszűrőket alkalmaznak, amelyekben a katalizátorokban használt kerámiatestekhez hasonló, hosszúkás, négyzet keresztmetszetű csatornák vannak. Ezek elejét és végét felváltva lezárják, így a kipufogógáz bejut egy csatornába, de kijönni csak egy másikon tud. A kipufogógáz így a kerámiatest porózus falán átáramlik, miközben a koromrészecskék fennakadnak azon.

 

Dpf áramlás szemléltetése

1. ábra A részecskeszűrőn átáramló kipufogógáz szemléltetése
 

Diesel részecskeszűrő tisztításra

Némelyik szűrő csak egyszer használatos, a teljes eltömődés után cserére szorul. Más típusoknál lehetőség van a szűrő olyan hőmérsékletre való felmelegítésére, amely során az összegyűjtött korom el tud égni. Ez a magas hőmérséklet elérése a motor olyan üzemállapotba történő hozatala segítségével történik, amely elegendően magas kipufogógáz hőmérsékletet eredményez. Ezt a folyamatot a részecskeszűrő regenerációjának nevezzük. Ez a rendszeres karbantartás része, és nagyon óvatosan kell eljárni a folyamat során, hogy a részecskeszűrő ne károsodjon.

Az üzemanyag befecskendezők, vagy a turbófeltöltő meghibásodása is a koromszűrő gázolajjal vagy motorolajjal történő koszolódásához vezethet és szükségessé teheti a tisztítást.

A regeneráció normál esetben országúti sebesség mellett jön létre, ezért a csak városban használt járműveknek rendszeresen szükségük van magasabb sebességgel megtett hosszabb utakra. A regeneráció szükségességére figyelmeztető jelzés figyelmen kívül hagyása a részecskeszűrő nem megfelelő tisztulásához és ezáltal végleges rongálódásához vezet. Az újabb részecskeszűrős rendszerek már képesek arra, hogy a motorvezérlés mesterségesen elősegítse a magasabb kipufogógáz hőmérséklet elérését, ezáltal lehetővé téve a regenerációt. A gyártói információk alapján egy részecskeszűrő akár 1000 km-es tisztítási intervallumot is elérhet, de nem optimális körülmények között akár 200 km megtett út után is eltömődhet a koromcsapda.

DPF

2. ábra Katalizátorral egy házba épített részecskeszűrő metszeti ábrája

 

A részecskeszűrő regenerációjának ismertetése

Az összegyűjtött korom elégetéséhez normál esetben 5-600 oC-os hőmérséklet szükséges. Némelyik autógyártó speciális adalékkal éri el, hogy ez a hőmérséklet alacsonyabb legyen, így a kipufogógáz hőmérsékletének megemelése és az adalékanyag együttes használatával jön létre a regeneráció. Az adalékot a kötelező szervizek alkalmával kell pótolni, de sok szempontot figyelembe véve ez nem a legszerencsésebb megoldás.

Ha részecskeszűrő a katalizátorral egy házba van építve, akkor lehetőség van arra, hogy a motor befecskendező rendszere segítségével utóbefecskendezéssel üzemanyagot juttassunk a kipufogóba, amely a katalizátorhoz érkezve oxidálódik. A többletüzemanyag miatt a katalizátor után a hőmérséklet megnő, amely már elegendő a korom elégetéséhez is. Az egész folyamatot a motorvezérlő rendszer irányítja, amely a koromszűrő eltömődését nyomásszenzorokkal, a kipufogógáz hőmérsékletét pedig különböző hőmérséklet szenzorokkal figyeli. A mesterségesen indított regeneráció általában 20-30 percet vesz igénybe.

A részecskeszűrő élettartamát pozitívan befolyásoló tényezők

  • megfelelő időben elvégzett olajcsere, megfelelő előírással rendelkező olaj használata 

  • kicsit óvatosabb használattal a Dieselmotor füstkibocsátása csökkenthető, így kevesebb a részecskeszűrőbe jutó korom

  • csak városi használat esetén javasolt időnként hosszabb utak megtétele magasabb sebesség mellett
  • a részecskeszűrő idővel üzemszerűen telítődik elégethetetlen salakanyagokkal, ezek eltávolítására tisztító anyagokkal szervizben lehetséges
Autóüveg javítás és csere csongrád megyébenKovács Autó Bosch Car Service
Szeged, Kossuth Lajos sugárút 87.
Tel.: +3620/557-0325, vagy +3662/554-013
E-mail: szerviz@kovacsauto.hu

Autószerviz nyitvatartás
Hétfő-Csütörtök: 08:00-17:00
Péntek: 08:00-16:00

Katalizátor, részecskeszűrő tisztításhoz időpontra vagy árajánlatra van szüksége? Töltse ki a szerviz időpont / árajánlatot kérek űrlapunkat.