AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Karosszéria választása.

kategória:

Karosszéria alkatrész a motorháztető, a lökhárító, a sárvédő, vagy az ajtó, a küszöb, de ide tartozik a visszapillantó tükör is. És akkor még szó sem esett a lámpákról, fényszórókról, hűtőkről, vagy a díszlécekről, csomagtartókról.

Sokféle karosszéria alkatrészből áll autónk karosszériája

Nagyon sok karosszéria alkatrészből vannak utángyártott, tehát nem gyárilag készült elemek és eredetiek is. Karosszéria alkatrészek beszerzésére az autóalkatrész webáruházak a legalkalmasabbak. Karosszéria alkatrészek után böngészve az interneten tudnunk kell, hogy mit keresünk, amihez ismernünk kell a cikkszámot.


Keresse meg autójához megfelelő karosszéria elemeket:


Az autókarosszéria javítás ma az esetek nagy részében az egyes karosszéria elemek beszerzését és a sérült elem kicserélését jelenti. Ez is elég bonyolult, de azért nem mondhatjuk, hogy az autókarosszéria javítás teljesen erre korlátozódna, mert azért kisebb horpadások esetén egyáltalán nem az egyszerű elemcsere a megoldás. Tekintse meg teljes kínálatunkat!

Utángyártott karosszéria elemek és kiegészítő karosszéria alkatrészek

Utángyártott karosszéria elemek és Kiegészítő karosszéria alkatrészek felhasználásával is helyrehozhatók az autón keletkezett sérülések, hibák, vagy ilyen karosszéria elemekre cserélhetők a régi elemek, amelyek meghibásodtak, elrozsdásodtak, esetleg letörtek, elvesztek. Ha nem találja a keresett alkatrészt, vagy gyári alkatrészre van szüksége, akkor kérjen árajánlatot értékesítőinktől. Megadott alvázszám alapján a karosszéria alkatrészek gyári számát kikeresve segítünk önnek megkeresni a megfelelő utángyártott terméket!

Mit várunk az utángyártott karosszéria elemektől?

Az utángyártott karosszéria elemektől nyilván azt várjuk, hogy pótolni tudják az eredeti funkcióját, biztonságtechnikailag, esztétikailag ne maradjanak el az eredetitől, és olcsóbbak is legyen annál, mert, ha nem akkor miért is vásárolnánk az eredeti helyett utángyártottat. Az utángyártott azért lehet olcsóbb, mert olyan helyen, készül, ahol az olcsóbb munkaerő kínálta versenyelőnyt érvényesíteni tudják, miközben a minőség nem szenved csorbát. Az utángyártott karosszéria elem, amely lehet egy ajtó, egy csomagtartó- vagy motorháztető, egy lökhárító, egy küszöb, de akár csak egy visszapillantó tükör is, akkor versenyképes az eredetivel, ha nem csak olcsóbb, de az eredetinél könnyebben beszerezhető is, mert a felhasználóhoz közel gyártják, vagy bármilyen más okból a szállítási feltételek rugalmasabbak.

Utángyártott karosszéria elemek beszerzése

Az utángyártott karosszéria elemek beszerzésénél ugyanolyan körültekintőnek kell lenni, vagy talán egy fokkal még körültekintőbbnek, mint ha gyári elemeket vásárolnánk. Azaz egészen pontosan tudnunk kell, milyen márkájú és típusú kocsihoz, sőt annak milyen évjáratához készülünk bármit is beszerezni. A kiindulási pont mindig a gyári alkatrész, annak paramétereihez, kódjaihoz kell tartanunk magunkat, de ez nem nehéz, mivel az utángyártással foglalkozó cégek is így járnak el. Így elég, ha a gyári elemek cikkszámait ismerjük, ennek alapján meg lehet találni ennek utángyártott változatát is.

Karosszéria elemek javításhoz, autókarosszéria javító elemek nélkül nem lehet rendbe hozni a sérült autót

Karosszéria elemek javításhoz a karosszéria javítás legfontosabb kellékei, legyen szó utángyártott vagy gyári karosszéria elemekről, az eredmény ugyanaz, bár az utángyártottak lényegesen olcsóbbak. Az autókarosszéria javítás többnyire nem az autó meghibásodása, hanem a balesetek, akár a kisebb koccanások miatt válik elkerülhetetlenné. Még akkor is, ha csak a kocsi szépségét kell helyreállítani. Rengeteg karosszéria javító elemek vannak egy autón, a sárvédőtől és a lökhárítótól a díszrácsokon át a küszöbig bármi megsérülhet, ha meg egy öreg kocsival járunk, számíthatunk rá, hogy egyes különösen igénybe vett karosszéria elemek rozsdásodni kezdenek.

Karosszéria javítás házilag vagy szervizben, mire valók a karosszéria javító elemek

Szerencsére az autóalkatrész webáruházunk bőséges kínálatával a segítségünkre sietnek, ha valaki úgy látja, hogy a horpadás javítás házilag is megoldható, mert van megfelelő felszereltsége és szaktudása, minden további nélkül beszerezheti a megfelelő karosszéria javító elemeket. Aki viszont úgy gondolja, a karosszéria javítás házilag nem az ő műfaja – és valljuk be, többnyire ilyenek vagyunk –, annak egy megbízható karosszérialakatos jelentheti a megoldást. Mivel a karosszéria javítás árak komoly kihívást jelenthetnek a pénztárcánknak, érdemes alaposan körülnézni, hiszen karosszéria lakatos és karosszéria lakatos között óriási különbségek lehetnek árban és persze a munka minőségében is. Ha karosszéria lakatosra bízzuk autónkat, akkor is érdemes lehet a szükséges karosszéria javító elemeket webáruházunkból megrendelni kedvező áraink végett!

Karosszéria javítás házilag

Arról nem is beszélve, hogy azért még mindig elő-elő fordul a horpadásjavítás házilag. Tehát amikor szóba kerül a karosszéria javítás, tudnunk kell, hogy ide tartozik a horpadásjavítás házilag, de a karosszéria javítás házilag is, ami jóval több lehet, mint amit a horpadásjavítás házilag kifejezés takar. A karosszéria javítás házilag azonban a nyomában sem lép annak, amit egy karosszéria lakatos tud csinálni egy professzionális karosszéria javítás alkalmával.

Karosszéria javítás árak.

A karosszéria lakatos munka nem olcsó. A karosszéria javítás árak nagy szóródást mutatnak. A karosszéria javítás árak a karosszéria alkatrészek árából és a munkadíjból tevődnek össze, mint minden javító szolgáltatás ára általában. Ha valaki számára túl húsba vágóak a karosszéria javítás árak, gondoljon arra, hogy az évek alatt megszerezhető szakértelem és gyakorlat mellett a munka feltétele az is, hogy rendelkezésre álljanak a szükséges karosszéria lakatos szerszámok. A házi karosszérialakatos tisztába kell legyen azzal, hogy nem kis tőkére van szükség a karosszéria lakatos szerszámok beszerzéséhez, ami önmagában csak szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy valaki karosszérialakatos babérokra törhessen. Ha valahol mégis takarékoskodni lehet, anélkül, hogy kitanulnánk a karosszéria lakatos szakmát, akkor az az utángyártott karosszéria elemek felhasználása. Az utángyártott karosszériaelemek ugyanis jó esetben semmiben sem maradnak el minőségileg az eredetitől, de minden esetben olcsóbbak.

A karosszéria alkatrészek bemutatásáról több oldalon keresztül írhatnánk, olvashatnánk, csoportosíthatnánk, de ahogy a technológia fejlődik olyan gyorsan válna elavulttá amit leírtunk.

Szerencsére a karosszéria fejlesztők most is dolgoznak azon, hogy újabb és újabb csodákkal lepjenek meg bennünket

Ezért most ez a kis bekezdés szóljon azoknak, akik csak nagy vonalakban szeretnék áttekinteni a karosszéria történetét, tagolását. Bevezetésként kezdjük a karosszéria szó jelentésével, kialakulásával. Maga a karosszéria kifejezés francia eredetű, a „carrosserie” ( „kocsiszekrény”) szó magyar helyesírású változata. A karosszéria fogalmát nem használjuk mind ugyanarra. Sokan csak az autó külső, általában valamilyen fémből készült részeinek – például az ajtóknak, a motorház- és csomagtér fedélnek, sárhányóknak, lökhárító stb. – összességét nevezik karosszériának. Az ennél némileg szakmaibb jellegű gondolkodás szerint a fent említettek mellett a karosszéria részét képezik az egyéb elemek is, például maga a váz és a padlólemez is. Ez utóbbi kifejezésnél érdemes megállni egy pillanatra.

A padlólemez egy nagyméretű, préselt fémlemez, a karosszéria legfontosabb eleme

Erre építik rá a különböző mechanikai elemeket, így a futóművet, a hajtásláncot (vagyis a motort, a sebességváltót és a meghajtás részeit) és az egyéb alkatrészeket. Mindez azt is jelenti, hogy a padlólemez kialakítása meghatározza az autó legfontosabb alkatrészeinek elhelyezkedését is. A padlólemez megtervezése tehát egy-egy új modell megalkotásának egyik legfontosabb, egyben legbonyolultabb mozzanata. Ma az autógyártók költséghatékonysági okokból általában jóval kevesebb padlólemezt használnak, mint ahány típust gyártanak. Tehetik, hiszen – függetlenül magától a karosszéria formától – ugyanazokkal a motorokkal, ugyanazzal a futóművel látják el ugyanahhoz a kategóriához tartozó modelljeiket. Sőt, az is lehetséges, hogy egy kisautó és egy nála valamivel nagyobb kis családi egyterű ugyanazt a padlólemezt kapja: ilyenkor egyszerűen megtoldják néhány centiméterrel a padlólemezt. Az egy-egy cégcsoporthoz tartozó különböző márkák egyes típusai is közös padlólemezen osztoznak, de arra is volt már példa, hogy egyik gyártó a másiktól vásárolta meg padlólemezt, megtakarítva így a fejlesztésre fordítandó időt és pénzt.


Főbb karosszéria fajták

„Body on frame” keretre épített karosszéria

Az autógyártás hőskorának konstrukciója ez, amikor maga a keret még fából készült. Ma már a tömegtermelésben egyáltalán nem alkalmazzák ezt a megoldást, de akad néhány kisebb, egyedi, exkluzív modelleket gyártó cég, amely a mai napig ezen építési elvet alkalmazza.

Acél- vagy létra-alvázas karosszéria

Annak idején ez váltotta fel a faszerkezetű karosszériát. Ma már csak a nagyobb haszonjárművek rendelkeznek létra-alvázas karosszériával. A személyautók közül legtovább a terepjáróknál használták ezt a megoldást, főleg rendkívüli masszivitása miatt. Lassanként azonban ebből a szegmensből is kiszorult a létra-alvázas karosszéria – részben az önhordó karosszériánál sokkal gyengébb ütközésbiztonsága és bonyolultabb, drágább gyárthatósága miatt.

Önhordó karosszéria

Ez olyan karosszéria, amelynek minden eleme hozzájárulnak a kocsitest szilárdságához, masszivitásához, szemben például az alvázas megoldással, amikor egy valóban terhet viselő elemre építik fel magát a kocsiszekrényt. Az első önhordó karosszériával ellátott autó az 1923-ban megjelent Lancia Lambda volt. A személyautó- és kishaszongépjármű-gyártásban ma túlnyomórészt ezt a megoldást alkalmazzák részben biztonságossága, részben pedig költséghatékony előállíthatósága miatt.

Térvázas (space-frame) karosszéria

A térvázas karosszéria lényege, hogy fémből (általában alumíniumból vagy alumínium-ötvözetből) készült egymáshoz illesztett rudakból álló vázhoz rögzítik a külső elemeket. Az ún. platóni alakzatok geometriája alapján egymáshoz illesztett rudakból igen merev, kiváló csavarószilárdságú, ugyanakkor rendkívül könnyű szerkezet alakítható ki. Mivel a térvázás karosszéria – részben a high-tech anyagok és az igen magas technológiai felkészültséget igénylő gyártás miatt – drága, így azt általában csak exkluzív sportautók illetve luxus limuzinok esetében használják.


Karosszéria fajtákat karosszériastílus szerint 4 fő csoportra bonthatjuk

Zárt karosszéria fajták, Notchback és Hatchback szedán

Szedán: Ma hivatalosan azt az autót nevezzük szedánnak, amely oldalanként két vagy három oldalablakkal, két – négy vagy több utas elhelyezésére alkalmas üléssorral –, fix tetővel és B-oszloppal rendelkezik. A fenti kritériumok közül nem véletlenül maradt ki az ajtók száma. Létezik ugyanis két-, sőt ötajtós szedán is, mi több, a megnevezés attól is függ, hogy az ötödik ajtó miként nyílik.
Notchback („vágott hátú”) szedán: Klasszikus értelemben ide azok az autók tartoznak, amelyek esetében az utascella határozottan elkülönül a motorháztetőtől, illetve a csomagtérfedéltől azáltal, hogy az első és hátsó szélvédők határozott szöget zárnak be azokkal. Ezt a karosszéria típust nevezik nálunk „négyajtós”-nak, illetve „lépcsős hátú”-nak.
Hatchback (vagy liftback) szedán: A kifejezés nem igazán fordítható magyarra, de a nálunk használt „csapott hátú” jelző nagyjából fedi a valóságot. Eredetileg azok az autók tartoztak ide, amelyeknek harmadik, illetve ötödik ajtaja aránylag lapos szöget zárt be az út síkjával és a hátsó szélvédő az ajtóval együtt nyílik. Az erősen döntött hátsó szélvédő ma már nem tartozik a fő kritériumok közé.

Kétajtós Fastback szedán, Limousine (limuzin) és Coupé (kupé)

Ez a karosszéria típus abban különbözik a hatcback karosszéria típustól, hátsó ablak nem nyílik fel a csomagtartó-fedéllel együtt. Kevésbé praktikus mivolta miatt ez a megoldás mára úgyszólván nem használják.
Kétajtós szedán: Bár ez a kifejezés meglehetősen ritka, furcsa módon egészen pontosan meghatározták, hogy mely autók tartozhatnak ide. Az Autóipari Mérnökök Társasága előírásai szerint kétajtós szedánnak nevezzük azt az autót, amely esetében a második üléssor fej-, váll- és lábtere legalább 0,93 m³-es. Fontos ezenkívül az ún. „három doboz” dizájn is, vagyis hogy az adott modell rendelkezzen egymástól optikailag jól elkülöníthető motorháztetővel, utascellával és hátsó résszel.
Limousine (limuzin): A karosszéria típus neve dél-franciaországi Limousin régió nevéből származik. Ma általában nagyobb tengelytávú, legtöbbször sofőr által vezetett, leggyakrabban reprezentációs célokat szolgáló autókat nevezzük limuzinnak. A sofőr felett persze ma már tető van, de az elválasztó üvegablak olykor még a mai limuzinokban is megtalálható.
Coupé (kupé): Maga a „coupé” szó a francia „couper”, azaz „levágni” ige átirata. Az első coupé elnevezésű jármű a XIX. századi Franciaországban bukkant fel: a négykerekű könnyű hintó újdonsága az volt, hogy elhagyták róla a menetiránnyal szembefordított üléspadot és csak a hátsót hagyták meg.

Nyitott karosszéria fajták, Cabriolet (kabrió) és Roadster

Cabriolet (rövidítve cabrio, magyarul kabrió, angolul „convertible”, azaz „alakítható”): Hogy egy autó kabriónak tekinthető-e, vagy sem, azt elsősorban az esetében alkalmazott tetőmegoldás határozza meg. Azaz egy vérbeli kabrió vászonból – ma már többnyire többrétegű műszálas anyagból – készült teteje hátul minden esetben a karosszériához van rögzítve, és manuálisan vagy elektromos úton fel- vagy leengedhető. A tető felhúzott állapotában az első szélvédő keretéhez van rögzítve, leengedve pedig a hátsó ülések mögé hajtódik vagy a karosszériára vagy pedig egy külön erre a célra kialakított, fedéllel rendelkező üregbe. A kabriók általános vonása, hogy az ajtóknak nincs kerete, és természetesen nincs sem B-, sem pedig C-oszlop.
Roadster: A roadstereken belül egykor külön kategóriát képeztek az ún. „spyder” (vagy „spider”), azaz „pók” elnevezésű, az elemek ellen kevésbé védő, inkább csak jelképes, két utasukat inkább csak az erős napsugaraktól óvó tetővel rendelkező modellek.

Kombi karosszéria fajták

Kombi: A „kombi” szót, amely a kombinálhatóságra, sokoldalúságra utal, a németektől vettük át. Eredeti meghatározás szerint azokat az autókat nevezzük, amelyeknek az útfelülettel vízszintesen húzódó teteje a csomagtartó fölé is benyúlik, valamint hátulja közel derékszöget zár be a tető vonalával. A kombik általános vonása, hogy a csomagtérnél is található rajtuk oldalsó szélvédő.
Egyterű: azoknak a családok lett tervezve, amelyeknek zöme nyáron a tengerpartokra, télen pedig a sípályák felé vette az irányt, s kezdték kinőni a számukra tervezett középkategóriás kombi autókat, melyekbe csak üggyel-bajjal lehetett bepréselni négy-öt ember többhetes vakációra összekészített pakkját. Az egyedüli alternatívát a kisbuszok személyszállító változatai jelentették akkoriban, amelyek sem menetdinamikájukban, sem kényelmükben, sem pedig biztonsági színvonalukban nem értek fel a személykocsikkal.