AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Fékdob választása.


Fékdob az alkatreszek.hu kínálatában, kérjük tekintse meg fékdob kínálatunk és kedvező árainkat!

Mikor szükséges a fékdob cseréje autónkban?

A fékdob acélöntvény, belseje sima, külseje bordázott. A bordák a szerkezetet merevítik, de segítik abban is, hogy jobban hűljön. Megfelelő karbantartással, 15 ezer kilométerenkénti szervizeléssel akár 100-150 ezer kilométert is elfut, miközben a fékpofákat többször is cserélni lehet. 


Keresse meg autójához megfelelő fékdob alkatrészeket:


Gyakori gyártmányok

Kevésbé gyakori gyártmányok


Ha azonban már kiszolgált, akkor viszont cserélni kell, mégpedig mindkét oldalon és a munkahengerrel, a fékpofákkal együtt. Nem biztos, hogy erre csak 150 ezer kilométernél lesz szükség, ezért figyeljük a kopás jeleit. Ilyen jel lehet a puha fék, a megnövekedett fékút. Az is jellemző tünet, hogy a kézifék egyre magasabban fog, esetleg ezért már bovdent is kell cserélni. A fékdobok cseréjénél célszerű a dobot az Allied Signal Bendix féktisztítóval megtisztítani, és az alapátmérőt leellenőrizni. Ennek nem szabad a megengedett kopáshatárt túllépnie. Tekintse meg további kapcsolódó termékeinket is!

Fékdob beszerzése, mire ügyeljünk vásárláskor.

Figyelem! Egyes autó típus szériát többféle méretű fékdobbal szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni, ha azon belül több méret található, akkor pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter / termék részletesen gomb / alapján vagy lemérni az autón lévőt. A fékdobok árai 1db-ra értendőek, de rendelni csak párosával lehet. A fékdob cseréje előtt kell a márkához és a típushoz idomuló fékdobot megvásárolni. Egyes autó típus szériát többféle méretű fékdobbal szereltek gyárilag, ezért érdemes a találatokat egy gyártóra szűkíteni. Ha azon belül több méret található, akkor pontosítani kell a keresett méretet, gyártási év, hónap vagy más paraméter / termék részletesen gomb / alapján, vagy lemérni az autón lévőt. A fékdobok árai egy darabra vannak megadva, de ne feledkezzünk meg arról, hogy megrendelni csak párosával lehet őket, ami nem baj, mert így a legjobb beszerelni is az új fékdobokat.

Fékdob dobfék háza, elkopik deformálódik cserélni kell

A fékdob a dobfék külső stabil alkatrésze, amely a tengelyhez van rögzítve, s ebben forog, ehhez nyomódik a fékpofa fékezéskor. Fékdob ma már inkább csak a kisebb teljesítményű, vagy régebbi évjáratú autóknál van, és általában a hátsó kerekek fékezésénél használatos. A dob a tengelyhez van erősítve és a belső felületéhez nyomódik a fékpofa, így jön létre a fékező erő.

Fékdob, dobfék működése, szerepe.

Dobfék a személyautóban általában a hátsó kerekeken van, akkor is a régebbi, vagy az olcsóbb, kisebb teljesítményű autóknál. A fékdob acélöntvény, belső felülete sima hengerpalást, a külseje bordázott; így merevebb a szerkezet és jobban le is hűl. A fékpofák, rajtuk a fékbetéttel belülről szorulnak a fékdobhoz. Elforduló, excentrikus alakú fékkulcs vagy munkahenger feszíti szét a fékpofákat fékezéskor. A fékdob karbantartást igényel, erre megfelel a 15 ezres szerviz. Ha ezt megkapja, ellenőrzik, 100 – 150 ezer kilométert is mehetünk vele, persze a fékpofákat cserélni kell közben. A dobot meg hosszú futásteljesítmény után azért, mert deformálódhat, megnyúlhat.

Dobfék alkatrészek és fékdob kereső webáruház

Dobfék javítása nem lehetséges, ha lefutott a fékdob, cserélni kell mind a két oldalon, vele egyidejűleg a fékpofát, a munkahengert is.

A megfelelő ellenőrzés és karbantartás mellett a fékpedál útjának megnövekedése, a puha fék lehet fontos jelzés, és persze az, hogy megnövekszik a fékút, lassabban, hosszabb távon tudunk csak megállni. A kézifék (rögzítőfék) is ellenőrzendő, ha magasan fog vagy a sodronyt kell cserélni, mert megnyúlt, vagy a dobfékünk nem működik már hatásosan, vagy mindkét eset egyszerre fennáll már. A javítás, csere, karbantartás után a fékhatás-mérés is kötelező, de ezt a valódi szervizek tudják.

Fékdobok szerepe és alakvesztése

Fékdob autó

Egy gépjármű lefékezése azon ellenerő segítségével történik, amely a kerekek mozgása ellen irányul. Eközben a fékpofák a munkahengerek segítségével a forgó alkatrész (fékdob) belső felületére nyomódnak. A fékdob alakjának eldeformálódását csikorgó hangok, rezgés, oldalra húzás jelzi. Ezt a kerékcsavarok helytelen meghúzása, a helytelen centrírozás, valamint a szakszerűtlen bánásmód (pl. szállításkor keletkező károk) válthatják ki.

A fékdoboknak sokféle tulajdonsággal kell rendelkezniük, és a következő teljesítményelvárásoknak kell megfelelniük:

  • Nagy mechanikai ellenálló-képesség
  • Magas súrlódási értéken is működniük kell nagyon sima kapcsolódási felület megtartása mellett
  • Nagy energia-felvétel alakformálódás és szokatlan hőmérséklet-emelkedés nélkül
  • Nagyon gyors lehűlés (disszipáció)
  • Kopásállóság
  • Hozzáférhetőség
  • Karcolás elleni védettség (idegen anyagok okozta karcolások ellen)
  • Kis helyigény (a kerékdob belsejében el kell férnie)
  • Csekély súly
 Tény Előny Eredmény
A forgalomban levő súrlódó felületek anyaga lamellált öntvény. Az öntöttvas ellenálló az abráziós kopás ellen, és kevésbé érzékeny a különböző hőmérséklet-változásokra. Nagyon magas hatásfokú fékteljesítmény, hosszabb futásteljesítmény és biztonság.

A fékdobok cseréjénél célszerű a dobot az Allied Signal Bendix féktisztítóval megtisztítani, és az alapátmérőt leellenőrizni. Ennek nem szabad a megengedett kopáshatárt túllépnie. Azon gépjárműveknél, amelyek műszaki vizsga előtt állnak, ajánlatos a fékdobokat külön felszabályozni. A belső átmérőnek a fékdobra érvényes kopási értékek között kell maradnia.

Diagnózis Beavatkozás
A fékdob a megengedett átmérőértékeket túllépi, vagy vájatképződés, vagy kopás észlelhető rajta. A dobot cserélni kell.
Pulzáló fékpedál. A dob nem teljesen kerek. A dobot cserélni kell vagy fel kell szabályozni.
Egyenetlen fékteljesítmény, nem kerek fékdobok. A dobot cserélni kell vagy fel kell szabályozni.