Keresés terméktípus szerint

              Gyújtógyertya

              GyújtógyertyaGyújtógyertya kereső autójához, országosan legkedvezőbb árakon és választékban az alkatreszek.hu autó gyújtás, izzítás kínálatában, tekintse meg webáruházunkat! Cikkünkben a gyújtógyertya felépítését ismertetjük.

              Gyújtógyertya ellenőrzés és csere gyakorisága

              A gyújtógyertya biztosítja, hogy felrobbanjon a dugattyúba kerülő levegő és üzemanyag keveréke. Ezt egy, a két elektródája közötti elektromos ív létrehozásával valósítja meg a gyújtógyertya azon a végén, amelyik a hengerbe lóg.

              Bizonyos időközönként ajánlott a gyújtógyertyák ellenőrzése, ugyanis viszonylag könnyen meghibásodhatnak a magas üzemi hőmérséklet és az erős igénybevétel miatt. Vannak például a modernebb platina vagy ezüst elektródás gyújtógyertyák, amelyeknél az előírt csereperiódus 120.000 kilométer, de a régebbi típusú, kevésbé minőségi gyertyák esetében jóval sűrűbben kell cserélni őket. Utóbbiakkal az a probléma, hogy apránként elfogynak az elektródák, ami a köztük lévő hézag növekedéséhez vezet. Ezen kívül az sem tesz jót a gyújtógyertyának, ha az elektródái közé szennyeződés jut, ami akadályozza, rosszabb esetben pedig teljesen meggátolja az elektromos ív kialakulását.

              Érdemes márkás gyújtógyertyát vásárolni

              Ahogy az autók között is óriási különbségek vannak a márkák és a típusok szerint, úgy a gyújtógyertyáknál is megvannak a prémium kategóriák, a nagyon jó minőségűek és a szerényebb képességűek. A japán közvetlen befektetésként az Egyesült Államokba települt, ma már amerikainak számító NGK márkájú gyertyákat például a legnagyobb autógyárak, a legismertebb márkák előszeretettel szerelik az autóikba, így például az Audi is. Hasonlóan kiváló referenciákkal rendelkeznek a német Bosch gyújtógyertyák, vagy a japán Denso cég gyújtógyertyái is.

              A gyújtógyertyák működése

              Bosch gyújtógyertya

              A gyújtógyertya menetes fém házától a porcelán szigetelő választja el a középső elektródát. Ez a középső elektróda (amely gyakran ellenállást is tartalmaz) nagyfeszültségű gyújtókábelen keresztül van a gyújtótranszformátorhoz csatlakoztatva. A gyújtógyertya a menetes fém rész segítségével a hengerfejbe van rögzítve, ezáltal a motor testeléséhez kapcsolódik. A középső elektróda a porcelán szigetelőn keresztül az égéstérbe nyúlik oly módon, hogy a fém házon lévő testelektróda segítségével a gyújtószikra létrejöttéhez szükséges hézag keletkezzen.

              Az égési folyamat lejátszódásakor ionok is keletkeznek a lángfront terjeszkedésével kialakuló kémiai folyamatok folytán. Az égéstérben keletkező ionok mennyiségére következtethetünk, ha a gyújtógyertya elektródáira a gyújtóív kialakulása után feszültséget kapcsolunk, mérjük a létrejövő ionáramot. A mért áram lefutását egy ideális görbéhez hasonlítva következtetni tudunk arra, hogy milyen volt az égéslefolyás a hengerben. Az égés tulajdonságaiból információt kapunk a tüzelőanyag és levegő arányáról, az égés esetleges elmaradásáról és a szükséges előgyújtás mértékéről.  

              Bosch gyújtógyertya felépítése

              Csatlakozó
              A gyújtógyertya tetején a középelektróda meghosszabbítása csatlakozásként szolgál a gyújtórendszer nagyfeszültséget előállító részéhez.

              Porcelán szigetelő
              Ez a rész jelenti a szigetelést a középső (pozitív) és a testelektróda között. Nagyon magas szigetelési és hőálló tulajdonságokkal rendelkező porcelánból készül, a hullámos rész segít megakadályozni a kúszóáramok kialakulását, amely a csatlakozó és a testelektróda között igyekszik létrejönni.

              Fém ház
              A fém házon található menet segítségével történik a gyújtógyertya rögzítése a hengerfejbe. Az elektromosan vezető rész miatt a testelektródák a motor testeléséhez kapcsolódnak.

              Középső elektróda
              Általában króm-, réz- vagy nikkelötvözetből gyártják. Modernebb gyertyák esetében már inkább drágább fémeket alkalmaznak a gyártáshoz (pl. irídium, platina, ittrium), melyek maximalizálják az elhasználódási és hőállósági jellemzőket. Egy beépített zavarszűrő ellenállást is alkalmaznak bennük, amely redukálja a gyújtóív kialakulásával megjelenő rádiózavart.

              Testelektróda
              A testelektróda a gyújtógyertya fém házának alsó részére van hegesztve, a ház anyagától eltérően, általában nikkel ötvözetből készül. A motor működése során a testelektróda folyamatos izzásban van.

              Gyújtógyertya hézag
              A testelektróda és a középső elektróda között gyárilag beállított hézagnak nagy szerepe van a gyújtóív létrehozásában. A túl kicsi hézag esetén a létrejövő szikra túl gyenge lehet ahhoz, hogy biztonságosan meggyújtsa a tüzelőanyag-levegő keveréket. Túl nagy hézag esetén a gyújtóív kimaradhat, vagy máshol keletkezhet, de ha a szikra létrejön, akkor az elegendően nagy ahhoz, hogy megfelelően begyújtsa a keveréket. Ezeknek a tényeknek megfelelően kell az optimális hézagot kialakítani, amelyet a gyártók meg is tesznek minden gyertyatípusnál. A hézag állítására nincs igazán szükség, ha az elhasználódás miatt túl nagy, akkor a gyújtógyertyát cserélni kell.

              Tömítés
              A fém házra elveszíthetetlenül rögzített tömítő alátét az égésteret szigeteli. Általában a tömítés egyszeri szerelést bír ki.

              A gyújtógyertya üzemi hőmérséklete fontos az elektródák öntisztulásának szempontjából

              Ha túl alacsony a hőmérséklet, akkor nem jön létre az öntisztulás, ha túl nagy a hőmérséklet, amelyen a gyújtógyertya üzemel, akkor az elektródák túlhevülhetnek és károsodhatnak. A gyertyák kialakításával befolyásolják a hőértéket, egy „meleg” gyertya jobb hőszigetelési tulajdonsággal rendelkezik, a „hideg” gyertya pedig több hőt képes elvezetni az égéstérbe nyúló részről, ezáltal alacsonyabb hőmérsékleten tartja az elektródákat. A hőértékre a gyújtógyertyán található számok utalnak, minden gépjárműbe csak a motor konstrukciójának megfelelően választott hőértékű gyertya való.

              A gyújtógyertya elszíneződéséből következtethetünk a motorban végbemenő égési folyamat minőségére

              A metódus csak akkor mutat releváns eredményt, ha a gyártói katalógusban megadott gyertyatípust szerelik a motorba. Legtöbb esetben a szigetelő porcelán fehéres vagy barnás elszíneződése, vagy egy alapszintű koromlerakódás még normálisnak mondható. Egy-egy alapjáraton vagy apró terhelésen való járatás különböző égési hőmérsékletet eredményez a motorban. Tehát csak akkor kapunk valós eredményt a gyújtógyertya vizsgálatakor, ha a motor megfelelő üzemállapotában való üzemeltetést követően csináljuk meg. 

              Kérjük válassza ki gépjárműve megfelelő gyártmányát!