AUTÓTÍPUS KERESÉS
KOSÁR TARTALMA
A kosár jelenleg üres

Kovács Autó

Autó gyújtás, izzítás választása.


Gyújtás, izzítás alkatrészek gondoskodnak a belső égésű motorokban arról, hogy a hengerekben összesűrített keverék meggyulladjon és átadja energiáját. Rendesen működő gyújtás vagy izzítás nélkül nem indul a motor.

Az autó gyújtás, izzítás alkatrészeik kedvezményes árakon

A gyújtás, izzítás rendszer működésének alapelve nem tűnik különösebben bonyolultnak: létre kell hozni egy szikrát, vagyis egy elektromos ívet a gyújtógyertya két elektródája között, vagy elkezd izzani az izzítógyertya a szükséges hőfokra.


Keresse meg autójához a megfelelő gyújtás, izzítás alkatrészeket:


A szikra hőmérséklete több ezer Celsius fok, érthető, hogy azonnal meggyullad tőle az üzemanyag (általában benzin, de lehet gáz vagy alkohol is) és a levegő keveréke, amely ennek hatására erőteljesen tágul és ezzel mozgásba hozza a hengerben a dugattyút. A gyújtás, izzítás alkatrészek többi elemére azért van szükség, hogy a szikra, vagy izzó hő mindig a megfelelő pillanatban keletkezzen és azt is meg kell oldani, hogy az akkumulátorból származó, jellemzően 12 voltos áram nagyfeszültségű áramként érkezzen a gyertyák középelektródájába. Az áram aztán a légrésen áthúz a gyújtógyertya testelektródájába - ez maga a szikra. Tekintse meg további termékeinket is!

Gyújtás és izzítás alkatrészek cseréinek ideje

Gyújtás, izzítás alkatrészei közül a gyújtógyertyát típusától függő időközönként ellenőrizni kell, célszerű betartani a szervizkönyvben leírt periódusokat. A korszerű, ezüst vagy platina elektródás gyújtógyertyák akár 120 ezer kilométeres használatot is hibátlanul kibírnak, az olcsóbb gyújtógyertyákat természetesen ennél lényegesen gyakrabban kell ellenőrizni. Az utóbbiaknál gond lehet, hogy lassan fogy az elektróda, ezért nő a hézag, ilyenkor célszerű a gyújtógyertya csere. A gyújtógyertyák cseréjét akár mi magunk is elvégezhetjük, csak arra figyeljünk, hogy az autónk típusának megfelelő gyújtógyertyát vegyünk. Ha az elektródán szennyeződés rakódik le, feltétlenül távolítsuk el, mert szigetel és gyengíti a szikrát. Ha olajat találunk az elektródán, a hengerfej-tömítés vagy a dugattyú hibájára gyanakodhatunk, ezért célszerű átvizsgálni a motort. A gyújtógyertya egyébként a korosabb Otto-motorok egyik leginkább meghibásodásra hajlamos a gyújtás alkatrészei közül, ennek a konkrét hibától (például lerakódás, szigetelőcsúcs törés, vagy az elektróda erőteljes kopása, esetleg törése) függően számos jele lehet, az egyenetlen gyújtástól, a teljesítmény csökkenésen át a motor teljes leállásáig.

Mennyiben más a diesel motor?

A gyújtás, izzítás alkatrészek szempontjából az izzítás alapvető különbsége, hogy a gázolaj szikra nélkül is meggyullad, ha a henger elég meleg, legalább 338 Celsius fokos. A hengerben a gázolaj befecskendezése előtt összesűrűsödő levegő felmelegszik, és persze a korábbi gázolaj adagok elégése is melegítette a motort - gond csak az indításnál van, amikor a motor még hideg. A diesel motorokban ezért izzítógyertya működik, amelynek a hideg motor felmelegítése a feladata. A régi diesel autók idegesítően lassan indulhattak csak el, de szerencsére ez ma már nem így van, a korszerű izzítógyertyák akár öt másodperc alatt a megfelelő hőmérsékletre melegítik fel az égésteret. A mai autókban általában a műszerfalon megjelenik egy jelzés, ha valami gond van az izzítógyertyával, ha ez a funkció hiányzik a kocsinkból, a hosszabb ideig tartó izzítás, a füstölés vagy a motor akadozó nehéz indulása egyértelmű jele annak, hogy időszerűvé vált a izzítógyertya csere.

A gyújtás vezérlés részei és működésük

A gyújtás, izzítás alkatrészek gondoskodnak a motorokban arról, hogy a szikrák vagy izzítás nagy pontossággal a megfelelő időpontban, a motor fordulatszáma és a terhelés függvényében az ideális dugattyúpozícióban keletkezzenek. Ilyen alkatrész például a gyújtás vezérlőmodul, a gyújtáselosztó, az előtér ellenállás, és persze szükség van kapcsolókra, relékre és kábelekre is. A szikra létrehozásához szükséges nagyfeszültséget egy trafó hozza létre, a diesel motorokban ebből a szempontból valamivel egyszerűbben működnek a gyújtás, izzítás alkatrészek.